بدتر شدن رتبه جهانی فساد مالزی و بهبود آن در ایران

بر اساس گزارش یک نهاد معتبر بین‌المللی، رتبه جهانی فساد مالزی بدتر شده، حال آنکه جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی فساد بهبود پیدا کرده است.
بر اساس گزارش یک نهاد معتبر بین‌المللی، رتبه جهانی فساد مالزی بدتر شده، حال آنکه جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی فساد بهبود پیدا کرده است.

موسسه شفافیت بین‌الملل تازه‌ترین گزارش خود درخصوص میزان فساد بخش دولتی در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده و نتایج این گزارش نشان می‌دهد که مالزی در این بخش وضعیت بدتری پیدا کرده است.

در گزارش امسال موسسه شفافیت بین‌الملل، مالزی با چهار پله سقوط در جایگاه ۵۴ از مجموع ۱۶۸ کشور مورد بررسی قرار گرفته جهان جای گرفته است حال آنکه جایگاه این کشور در گزارش سال گذشته ۵۰ بود.

گفته می‌شود که موضوعات مرتبط با طرح موسوم به ۱MDB و انتقال ۲.۶ میلیاد رینگیت به حساب‌های شخصی نخست وزیر مالزی از جمله دلایل اصلی کاهش رتبه جهانی مالزی در زمینه فساد بوده است.

در همین حال این گزارش حکایت از آن دارد که ایران با بهبود شش پله‌ای به همراه کشورهای کامرون، نپال، نیکاراگوئه، پاراگوئه و اوکراین در جایگاه ۱۳۰ جهان قرار گرفته است. در گزارش سال گذشته ایران به همراه کشورهای کامرون، قرقیزستان، لبنان، نیجریه و روسیه در رتبه ۱۳۶ قرار گرفته بود.

موسسه شفافیت بین‌الملل هر سال برای کشورهای مختلف شاخص تشخیص فساد CPI را براساس امتیازاتی که از لحاظ سلامت بخش عمومی کسب کرده محاسبه و در جدول رتبه بندی درج می‌کند.

امتیاز هر کشور از طریق مصاحبه و گردآوری نظرات بازرگانان و صاحبان صنایع و ارزیابی کارشناسان تهیه می‌شود. به گفته این موسسه، نظرات ارائه شده باید کمیت‌پذیر بوده و براساس روش‌شناسی “قابل اطمینان و معتبر” محاسبه شده باشد. عوامل به کار رفته در محاسبه شاخص باید تابع ضوابط مشخصی باشد به نحوی که بتوان آن را برای مقایسه وضعیت کشورهای مختلف در یک سال، و تغییرات احتمالی وضعیت یک کشور در سال‌های متفاوت به کار گرفت.

از نظر سلامت بخش عمومی ایران همچنان در رده‌های پائین جدول جهانی قرار دارد

برای محاسبه شاخص‌های سال ۲۰۱۵، از دوازده منبع اطلاعاتی متعلق یازده موسسه مختلف استفاده شده که جزئیات آن در گزارش موسسه آمده است. بدترین مورد از فساد دولتی با امتیاز صفر، و سالم ترین بخش عمومی با امتیاز ۱۰۰ نشان داده می‌شود اما در گزارش سال  ۲۰۱۵ و سال‌های قبل از آن، هیچ کشوری امتیاز صفر یا صد نگرفته است.

در جدول سال ۲۰۱۵، کشور دانمارک با امتیاز یا شاخص ۹۱ در صدر جدول قرار دارد و دارای سالم‌ترین بخش دولتی است. کشورهای فنلاند (۹۰) سوئد (۸۹)، زلاند نو (۸۷)، نروژ (۸۷)، سوئیس (۸۶)، سنگاپور (۸۵)، کانادا (۸۳) و آلمان (۸۱) پس از این کشور قرار می‌گیرند. از سایر کشورها، بریتانیا با ۸۱ امتیاز در رده ۱۰، ایالات متحده با ۷۶ امتیاز در رده ۱۶، ژاپن با ۷۵ امتیاز در رده ۱۸ و فرانسه با ۷۰ امتیاز در رده ۲۳ هستند.

منبع: روزنامه استار و سایت خبری بی‌بی‌سی

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!