برترین جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد ایران

نمونه هایی از ترین های گردشگری جهان در ایران
ترینها یکی از دلایل مهم سفر برای جهانگردان و گردشگران بوده و جذابیت های خاص خودش را دارد. ایران اما محل خیلی از ترینهاست و بسیاری آن را نمی دانند. پس با ترین های جهان در ایران همراه ما باشید.

عظیم ترین بنای سنگی جهان

ساخت تخت جمشید یا آن طور که در کتیبه ها ثبت شده شهر مردمان پارسی، در ۵۵ کیلومتری شمال شرق شیراز و مقابل جلگه مرودشت در سال  ۵۱۸ قبل از میلاد به دستور داریوش اول آغاز شد و جمعا حدود ۱۲۰ سال به طول انجامید. این مجموعه عظیم با مساحت ۱۳۵ هزار مترمربع، بزرگترین مجموعه باشکوه هخامنشی است که همه از سنگ ساخته شده است. جالب است بدانید میان سنگها هیچگونه ملاتی استفاده نشده و سنگها به یکدیگر جفت شده اند. البته در برخی موارد بست های آهنی معروف به دم چلچله ای مورد استفاده قرار گرفته است. مجموعه تخت جمشید شامل هفت کاخ )تالار(، نقوش برجسته، پلکان ها، ستون ها و دو آرامگاه سنگی است.

گرم ترین نقطه ی کره ی زمین

بیابان لوت در ۸۰ کیلومتری شمال شهداد، تپه ای مملو از گدازه های آتشفشانی با مساحتی معادل ۴۸۰ کیلومتر مربع که آن را گندم بریان می خوانند و گاه نیز ریگ سوخته، گرم ترین نقطه کره زمین است با دمایی معادل ۶۷ درجه سانتیگراد در سایه! در گندم بریان در فضایی با طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر هیچ نوع زندگی جریان ندارد و شرایط به گونه ای است که عالوه بر گیاهان و حیوانات، حتی باکتریها نیز توان زنده ماندن ندارند. در نتیجه اجساد تجزیه نشده و فقط بر اثر تابش خورشید خشک میشوند. تا پیش از کشف این منطقه توسط پروفسور کردوانی تصور می شد صحرای لیبی در شمال صحرای آفریقا با ۵۷.۷ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه کره زمین باشد؛ اما اکنون گندم بریان است. اگر قصد سفر به قطب گرمایی کره زمین را دارید، بین آبان تا فروردین بارسفر ببندید.

بلندترین برج آجری جهان

برج یا گنبدقابوس سال ۳۷۵ خورشیدی به دستور قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در جرجان )گنبد کاووس فعلی( پایتخت این حکومت به دلیل آرامگاه وی ساخته شد. این بنا با آجرهای دنباله دار وملات و به شکل یک استوانه چندوجهی ساخته شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی است. برج قابوس بر فراز تپه خاکی که حدود ۱۵ متر از سطح زمین بلندتر است، قرار دارد. ارتفاع برج ۵۵ متر است که با احتساب بلندی تپه، در مجموع ۷۰ متر ارتفاع از سطح زمین دارد.

طولانی ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان در جزیره قشم حدود ۶۵۸۰ متر طول دارد. تا پیش از کشف این غار، غار نمکی سدام در فلسطین با داشتن طولی معادل ۵۶۸۵ متر به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان قلمداد میشد. جریان آب نمک در کف غار، از چشم اندازهای دلپذیر آن است. رطوبت جزیره و نفوذ آب در غار، سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود که شکل آنها را پیوسته دگرگون میکند. غار نمکدان دارای یک دریاچه نمک به ژرفای یک متر در فاصله ۱۶۰ متری دهانه ورودی است. از دل کوه نمکدان، یک جریان آب زیرزمینی همیشگی می جوشد که راه را به بیرون گشوده و پس از حل کردن نمک در راه خود، به شکل چشمه نمک در دامنه کوه نمایان میشود. این چشمه در گودال روبه روی خود، حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید پدید می آورد.

بزرگترین بافت خشتی جهان

یزد یکی از مهمترین شهرهای زنده و تاریخی کشور است که مجموعه ای کامل از بناهای دوره های مختلف زمانی شامل بازارهای قدیمی، مسجدها، باغ ها، عمارات، آتشکده ها و… را در خود جای داده است. این شهر علاوه بر آن که بزرگترین بافت خشتی جهان است، با ۷۴۳ هکتار عرصه و ۵ ‌‏ هزار هکتار حریم، دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور محسوب میشود.

بزرگترین جزیره ی غیر مستقل جهان

قشم، بزرگترین جزیره غیرمستقل دنیاست که در حساس ترین نقطه استراتژیک خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز واقع شده است. طول جزیره حدود ۱۲۰ کیلومتر و عرض جزیره در نقاط مختلف متفاوت است. بیشترین عرض جزیره، مابین لافت و شیب دراز است.عرض متوسط جزیره را میتوان معادل ۱۴ کیلومتر در نظر گرفت. بخش وسیعی از کرانه های شمالی جزیره با جنگل دریایی حرا به وسعت ۱۵۰کیلومتر مربع پوشیده شده است. جزیره قشم با مساحت ۱۴۹۱ کیلومتر مربع از ۲۳ کشور دنیا وسیع تر است. به طور مثال قشم ۲.۵ برابر سنگاپور و بحرین و سان مارینو، ۱.۵ برابر هنگ کنگ، پنج برابر مالدیو و ۷۰ برابر ماکائوست.

داغ ترین چشمه ی جهان

چشمه آبگرم قینرجه در جنوب مشگین شهر و در ارتفاع ۱۲۴۰ متری دامنه شمالی سبلان در مجاورت چهار چشمه معدنی دیگر قرار دارد. این چشمه با دمای ۸۶ درجه سانتیگراد، داغ ترین چشمه کلرایدی جهان است که دارای سه دهنه است. باتوجه به خواص درمانی عناصر موجود در آن بخصوص گوگرد بالا، برای درمان لنفاتیسم، راشیتیسم و روماتیسمهای مزمن سودمند است. دمای بالای این چشمه تسکین دهنده درد و ضد تورم است. در کنار چشمه آبشاری است که بر زیبایی و جاذبه گردشگری چشمه قینرجه افزوده است.

باستانی ترین پل قابل استفاده ی جهان

این پل که در مرکز شهر دزفول قرار دارد، شرق و غرب این شهر را به هم پیوند داده و از دیرباز محل تردد میان شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول بوده است. تاریخ پل دزفول به سال ۲۶۰ میلادی، زمانی که شاپور اول ساسانی با استفاده از ۷۰ هزار اسیر رومی اقدام به ساخت این پل مستحکم کرد، برمیگردد. این پل دارای ۱۴ دهنه است و آب رودخانه دز از آن گذر دارد. این پل در دوران عضدالدوله دیلمی، صفویه و پهلوی مرمت و بازسازی شد؛ اما پایه هایش همچنان بدون تغییر، یادگاری از عصر ساسانی است.

بزرگترین بازار سرپوشیده ی جهان

بازار تبریز با مساحتی حدود یک میلیون مترمربع ، بزرگترین سازه آجری سقفدار و به هم پیوسته جهان است. تبریز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم همواره از اماکن مهم داد و ستد محسوب می شده است.

عجیب ترین قنات جهان

یکی از شاهکارهای علم مهندسی قدیم، قنات دو طبقه مون اردستان است. در هر طبقه از این قنات ۸۰۰ ساله، آبی مستقل جریان دارد و آب هیچ یک به دیگری نفوذ نمیکند. این قنات دو کیلومتر طول دارد و مقدار آبدهی آن ۶ لیتر در ثانیه است.

کهن ترین گونه ی جانوری جهان

سه چشم (triops) گونه ای جانور آبزی است که به دلیل قدمت ۲۲۰ میلیون ساله از آن به عنوان فسیل زنده و قدیمی ترین گونه جانوری زمین نام برده میشود. این گونه نادر در آبگیرهای فصلی استان آذربایجان غربی زیست میکند.

بلندترین طاق طبیعی جهان

دهانه غار اسپهبد خورشید (دژ افسانه ای)در کوههای کناره شرقی راه سراسری سوادکوه و تنگه دوآب، با طول ۱۹.۷۵ متر و عرض ۱۴.۲۵ متر، بلند ترین طاق طبیعی جهان محسوب میشود که ارتفاع آن معادل ۱۵ متر است. این طاق سال ۱۳۳۵ شمسی توسط غارشناسان کشف شد.

منبع : مجله توریستی الی گشت

پاسخی ارسال کنید

*

*

8 − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!