برگزاری سمینار ارتباطات سلامت با حضور کارشناسان ایرانی

سمینار یک روزه ارتباطات سلامت با حضور اساتید فعال این حوزه از ایران و مالزی با حمایت رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران در شرق آسیا و با همکاری دانشگاه پوترا مالزی (UPM) هفته جاری در کوالالامپور برگزار می‌شود.
توریست مالزی – سمینار یک روزه ارتباطات سلامت با حضور اساتید فعال این حوزه از ایران و مالزی با حمایت رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران در شرق آسیا و با همکاری دانشگاه پوترا مالزی (UPM) هفته جاری در کوالالامپور برگزار می‌شود.

در این سمینار که روز سه شنبه، دوم خرداد ماه در دانشگاه پوترا مالزی (یو.پی.ام) برگزار می شود، موضوعات مختلف از جمله ‘ارتباطات سلامت در هزاره فعلی’، ‘نگاه مخاطبان در مورد پیام های سلامت تلویزیون’، تحقیقات ارتباطات سلامت: چگونه و چرایی’، ‘رسانه‌های اجتماعی غیرپزشکی تاثیرگذار بر سلامت’، ‘جستجوی اطلاعات جنسی در محیط اینترنت’، ‘عوامل کمک کننده به ارتباطات سلامت جنسی در بین جوانان مالزی’ و ‘چالش‌های ارتباطی اچ.آی.وی’ توسط اساتید دانشگاه و کارشناسان مربوطه از ایران و مالزی مطرح و بررسی می شود.

این سمینار با حمایت رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران در شرق آسیا و با هماهنگی مرکز آموزش و منابع سرطان (CARE) دانشکده پزشکی دانشگاه پوترا مالزی(UPM) برگزار می شود.

شرکت کنندگان در این سمینار همچنین گواهی توسعه شغلی دریافت می کنند.

دکتر ‘داود مهرابی’ دبیر اجرایی این سمینار در خصوص اهمیت برگزاری و اهداف به خبرنگار ایرنا، گفت: تحولات و پیشرفت های عصر حاضر به ویژه در انتشار سریع و هدفمند اطلاعات مرتبط با سلامت به گروه ها و جمعیت های خاص این فرصت را به وجود آورده است تا سطح کیفیت زندگی افراد ارتقاء یابد.

این پژوهشگر و محقق ارتباطات سلامت با اشاره به اینکه جستجوی اطلاعات سلامت امروزه در فضای آنلاین جزء اصلی ترین مطالبی است که کاربران خواستار استفاده از آنها هستند، گفت: افزایش آگاهی از طریق دستیابی به این قبیل اطلاعات ضمن آگاه سازی در بین افراد، روابط بیمار و پزشک را نیز تحت تاثیر قرار داده و همین امر باعث توجه برخی از دانشگاهیان به مطالعات این قبیل تعاملات و تاثیرات آن شده است.

دبیر اجرایی سمینار ارتباطات سلامت در ادامه گفت: هر چند که ارتباطات به تنهایی نمی تواند راه مقابله با تهدیدات حوزه سلامت باشد، اما نقش قابل توجه ارتباطات در حوزه سلامت جامعه باعث شکل گیری رشته ارتباطات سلامت در برخی از دانشگاه های جهان و همچنین توجه روز افزون محققان به این حوزه بین رشته ای شده است.

وی با این عنوان که از عمر شکل گیری این رشته بیش از سه دهه نمی گذرد و به طور عمده در دانشگاه های غربی تدریس می شود، بر ضرورت توجه به این حوزه بین رشته ای تاکید کرد و گفت: موضوع سلامت از جمله مباحثی است که با توجه به مولفه های فرهنگی و جغرافیایی از یک مکان به مکان دیگر تعاریف، ویژگی ها و محدودیت های خاص خود را دارد، از اینرو نیاز است ضمن تبادل یافته های علمی و تجربیات اساتید و محققان بین المللی، با بهره گیری از ظرفیت های علمی هر منطقه در راستای توسعه این رشته گام برداشته شود.

داود مهرابی در ادامه خاطرنشان کرد’ پیشرفت سریع فناوری ها که باعث تحول شگرفی در علم پزشکی شده و به افزایش طول عمر انسان ها کمک کرده و در صورتی که از ظرفیت های آن به درستی استفاده شود به همان اندازه می تواند در افزایش آگاهی عمومی از مسائل سلامت و اصلاح رفتارهای نادرست تاثیرگذار باشد.

دبیر اجرایی سمینار ارتباطات سلامت افزود: اگرچه رشته ارتباطات سلامت با پی بردن به اهمیت نحوه ارتباطات بین بیمار و پزشک در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفت، اما امروزه عوامل مختلفی از توسعه گردشگری پزشکی، زندگی در محیط های چندفرهنگی حاصل از مهاجرات، امکان دستیابی به انواع و اقسام اطلاعات مرتبط با سلامت و ماهیت این قبیل اطلاعات، فرصت های تحقیق و مطالعه در این رشته را گسترده کرده است.

مهرابی افزود: در واقع، محققان این رشته به طور عمده مسائل و مشکلاتی را مورد مطالعه و تحقیق قرار می دهند که از بطن زندگی مردم گرفته شده و کاربردهای عملی حاصل از نتایج این تحقیقات پس از اتمام آنها با تعمیم پذیری بر جمعیت هدف سودمندی خود را نشان می دهند.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده − پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!