بهترین و بدترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۱۹ / رتبه ایران و مالزی

توریست مالزی – آخرین گزارش مؤسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» که با ورود به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ منتشر شده، از فهرست جدیدترین رتبه‌های معتبرترین گذرنامه های جهان رونمایی...
توریست مالزی – آخرین گزارش مؤسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» که با ورود به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ منتشر شده، از فهرست جدیدترین رتبه‌های معتبرترین گذرنامه های جهان رونمایی کرده است.
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری “سی ان ان” در گزارشی با اشاره به قدرتمندترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی می‌نویسد: ژاپن و سنگاپور به عنوان دو کشور آسیایی بهترین جایگاه را به خود در زمینه دارابودن قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان اختصاص داده‌اند.
شاخص پاسپورت هنلی که سالانه به ارزیابی میزان اعتبار پاسپورت‌های جهان می‌پردازد، این دو کشور آسیایی را در میان ۱۹۰ کشور مورد ارزیابی جهان به عنوان دارنده معتبرترین پاسپورت جهان معرفی کرده است. پس از آن کره جنوبی به همراه فنلاند و آلمان در رده دوم کشورهای با پاسپورت معتبر قرار گرفته است و اتباع هر سه کشور قادر به سفر به ۱۸۸ کشور جهان بدون نیاز به کسب ویزا هستند.
در میان کشورهای اروپایی دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ در جایگاه سوم از نظر بهترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند که اتباع آن کشورها قادر به سفر به ۱۸۷ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا هستند. فرانسه، اسپانیا و سوئد در رده چهارم قرار دارند و اتباع‌شان قادر به سفر به ۱۸۶ کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا هستند.
وضعیت فعلی در حالی تغییر کرده که امریکا و بریتانیا پنج سال پیش در سال ۲۰۱۴ میلادی صدرنشین بودند. با این حال، اکنون هر دو کشور به جایگاه ششم سقوط کرده‌اند و در پایین‌ترین مقام اعتبار پاسپورت از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد وضعیت مبهم برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در میزان افت رتبه امسال آن کشور تاثیرگذار بوده است.
در میان کشورهای دیگر، امارات با پنج رتبه صعود به جایگاه پانزدهم رسیده است و قوی‌ترین بهبود وضعیت پاسپورت را در سالیان اخیر داشته است.
پس از فرانسه، اسپانیا و سوئد که در رده چهارم بهترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند، در رده پنجم اتریش، هلند و پرتغال قرار گرفته و اتباع‌شان قادر به سفر به ۱۸۵ کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا هستند. در رده ششم بلژیک، کانادا، یونان، ایرلند، نروژ، بریتانیا، امریکا و سوئیس قرار دارند که اتباع‌شان قادر به سفر به ۱۸۴ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا هستند. در رتبه هفتم جمهوری چک قرار دارد که اتباع‌ این کشور قادر به سفر به ۱۸۳ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا هستند و در رتبه پایانی و هشتم نیوزیلند قرار دارد که اتباع دارنده پاسپورت آن کشور قادر به سفر به ۱۸۲ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا هستند.
در این فهرست مالزی به همراه کشور لیختن اشتاین در رتبه ۱۲ قرار دارد . شهروندان این کشورها می توانند بدون اخذ ویزا به ۱۷۷ کشور سفر کنند.
این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: “در میان بدترین پاسپورت‌های جهان به ترتیب افغانستان، عراق، سوریه، سومالی، پاکستان، یمن، سودان، سرزمین‌های فلسطینی، لیبی، لبنان و کره‌شمالی قرار دارند که اتباع آن کشورها هر یک تنها می‌توانند به ۲۰ تا ۳۰ کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر کنند. ایران نیز در میان کشورهای مختلف در رتبه ۹۹ قرار گرفته است و اتباع آن می‌توانند به ۴۰ کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر کنند”.

 


پاسخی ارسال کنید

*

*

8 − 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!