بیماری مرموز مرگبار در قبیله بومی مالزی

توریست مالزی – ماه مه بود که این بیماری مرموز نخستین بار مشاهده شد. ساکنان قبیله «باتِک» که در جنگلِ بارانی ایزوله‌ای در ایالت کِلانتان مالزی ساکن‌اند و یکی...
توریست مالزی – ماه مه بود که این بیماری مرموز نخستین بار مشاهده شد. ساکنان قبیله «باتِک» که در جنگلِ بارانی ایزوله‌ای در ایالت کِلانتان مالزی ساکن‌اند و یکی از آخرین جوامع قبیله‌ای این کشور محسوب می‌شوند، تب کردند و به سختی تنفس می‌کردند. سپس، یکی بعد از دیگری، جان باختند.
به گزارش فرادید، طی یکماه گذشته، ۱۴ نفر از اعضای این روستای قبیله‌ای که در شمال‌شرقی شبه‌جزیره مالزی قرار دارد، جان خود را از دست داده‌اند، و بیش از ۵۰ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند. برخی از اعضای این قبیله اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و هر روز تعداد بیشتری از این افراد به بیمارستان منتقل می‌شوند. ۴۷ نفر دیگر نیز به خاطر مشکلات تنفسی درمان شده‌اند.
منبع این بیماری که روستایی با ۳۰۰ نفر جمعیت بومی (Orang Asli ) – «مردمان اصیل» – شیوع یافته، هنوز ناشناخته است. مسئولان محلی منطقه را برای پیدا کردن هر نوع آلودگی از عفونت تا سمومی که از معادن نزدیک ممکن است منتشر شده باشد، بررسی کردند. آن‌ها اجساد قربانیان را برای بررسی بیشتر نبش قبر کردند.
علت مرگ دو تن از قربانیان ذات‌الریه اعلام شده است. اما تحقیقات هنوز ادامه دارد. شناسایی محل دفن اجساد سخت است؛ زیرا اعضای این قبیله بر اساس آداب و رسوم خود، جامعه بیمار را ترک کرده و به اعماق جنگل پناه می‌برند.
باتک یکی از سه جامعه قبیله‌ای به‌جا مانده در مالزی است. دسترسی ناکافی به مراقبت‌های بهداشتی، جنگل‌زدایی و استفاده از آفت‌کش‌ها و کشت کائوچو که باعث مسمومیت خاک و آب می‌شود، از دلایل کاهش تعداد جمعیت این گروه‌های بومی هستند. اعضای این قبایل به‌شدت وحشت‌زده شده‌اند.
دانشگاه مالزی از منابع آب اطراف روستا نمونه‌برداری کرده و آلودگی فلزات، آرسنیک و مواد شیمیای ناشی از آفت‌کش‌ها را در آن تشخیص داده‌اند. وزیر‌بهداشت مالزی، ون اسماعیل، در گفت‌وگوی خبری درباره علل مرگ این بومیان، وجود مسمومیت محیطی را رد نکرد. «در نزدیکی محل زیست این بومیان یک معدن منگنز وجود دارد و بیماری ریه به دلیل معدنکاری محتمل است.»
برخی از مسئولان نیز بیماری را ناشی از آلودگی هوا دانسته و وضعیت بومیان را وخیم اعلام کرده‌اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفت − 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!