بی طرفی و پرهیز از تنش، محور سیاست خارجی مالزی

توریست مالزی – اظهارات ماهاتیر محمد نخست وزیر ۹۴ ساله و سیاستمدار کهنه کار مالزیایی در سازمان ملل این موضوع را نشان داد که کوالالامپور در سیاست خارجی خود...
توریست مالزی – اظهارات ماهاتیر محمد نخست وزیر ۹۴ ساله و سیاستمدار کهنه کار مالزیایی در سازمان ملل این موضوع را نشان داد که کوالالامپور در سیاست خارجی خود درصدد تقابل با هیچ کشور یا قدرت خارجی نیست و فعالیت هایش را بر محوربی طرفی و پرهیز از تنش با قدرت ها به ویژه چین در جنوب شرق آسیا قرار داده است.
بانکوک پست گزارش داد: ماهاتیر محمد در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در یک گفت وگوی رسانه ای تاکید کرد مالزی نمی خواهد موضع تقابلی با چین در مورد مناقشات دریای چین جنوبی یا بدرفتاری با مسلمانان اقلیت اویغور داشته باشد.
وی در نیویورک در یک گفت وگوی آنلاین خبری با “بنارنیوز” BenarNews رسانه وابسته به رادیو آزاد آسیا گفت اگرچه کشتی های چینی در حال بررسی میزان نفت و گاز دریای چین جنوبی بدون اجازه هستند، اما مالزی برای مواجهه با قدرت بزرگ آسیا بسیار کوچک است. ما آن چه را چینی ها در این دریا انجام می دهند، می بینیم، و این موضوع را گزارش می دهیم که آنها در این دریا چه کارهایی انجام می دهند، اما آنها را تحت پیگرد قرار نمی دهیم و تلاش برای اقدام پرخاشگرانه نخواهیم داشت.
ماهاتیر گفت: کشورهای مالایی در حدود ۲ هزار سال اخیر در کنار چین وجود داشته اند. ما زنده مانده ایم، زیرا می دانیم چگونه خود را هدایت کنیم. وقتی توانایی نداریم سعی نمی کنیم پرخاشگر باشیم، بنابراین از ابزار دیگری استفاده می کنیم.
نخست وزیر مالزی گفت: مالزی در گذشته هر ساله “گلهای طلایی و نقره ای” به عنوان نمادی از حضور عملی خود به چین می فرستاد. در ماه جاری نیز، همزمان با بهبود روابط پکن- کوالالامپور، هر دو کشور توافق کردند که گفت و گوی مشترکی را در مورد دریای چین جنوبی داشته باشند. چین اکنون بزرگترین شریک تجاری مالزی است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!