تاثیرات فیزیکی لبخندهای گوناگون روی انسان

توریست مالزی-در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه “ویسکانسین- ‌مدیسون” (Wisconsin-Madison)دریافته‌اند لبخندهای مختلف معانی مختلف و تاثیرات متفاوتی در بدن دارند. لبخندهای مختلف معانی مختلفی دارند و اکنون محققان دریافته‌اند که...
توریست مالزی-در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه “ویسکانسین- ‌مدیسون” (Wisconsin-Madison)دریافته‌اند لبخندهای مختلف معانی مختلف و تاثیرات متفاوتی در بدن دارند. لبخندهای مختلف معانی مختلفی دارند و اکنون محققان دریافته‌اند که چطور بدن به شکل‌های مختلف به انواع لبخندها واکنش نشان می‌دهد.

سه نوع لبخند

همه لبخندها با هدف ابراز شادی ایجاد نمی‌شوند. در حقیقت، هدف و احساس برخی از آنها مثبت نیستدر مطالعات قبلی محققان سه نوع لبخند را براساس ترکیبات عضلانی مشخص کرده بودند.

لبخند “پاداش” (reward)نوعی لبخند بصری است که رفتار را بهبود می‌بخشد، در حالی که لبخند “دلسوزانه”(affiliative)برای حفظ روابط ساخته شده است و لبخند “تسلط” (dominance) نمایانگر موقعیت اجتماعی خوب فرد است.

براساس نظریه‌های مختلف لبخند، محققان در این مطالعه جدید بر این نکته تمرکز کرده‌اند که چطور چنین لبخندهایی به طور فیزیکی بر روی دریافت کنندگان این لبخندها تأثیر می‌گذارند.

همانطور که انتظار می‌رفت، آنها متوجه شدند که هر یک از این لبخندها می‌توانند نمایانگر واکنش‌های فیزیولوژیکی مختلفی باشند.

لبخند از پیش تعیین شده

به منظور جمع آوری داده‌های این نوع لبخندها، محققان از ۹۰ دانشجوی مرد دانشکده دعوت به بداهه گویی کردند که سپس این گفتگو توسط یک دانشجوی دیگر که از طریق وب‌کم آن را مشاهده می‌کرد، مورد قضاوت قرار می‌گرفت.

در عین حال، محققان میزان ضربان قلب شرکت کنندگان را بررسی کرده و نمونه‌های بزاق افراد را هر چند وقت یک بار برای اندازه گیری کورتیزول، که هورمونی مرتبط با استرس است، جمع‌آوری کردند.

بازخورد ادراک

محققان دریافتند که بدن افراد شرکت کننده بر اساس نوع لبخندی که دریافت می‌کنند، واکنش متفاوتی نشان می‌دهدبه طور خاص، لبخندهای تسلط با سطح کورتیزول بالایی در بزاق همراه بود و باعث افزایش ضربان قلب افراد شد، زیرا شرکت کنندگان این نوع  لبخند را به عنوان بازخورد منفی می‌پنداشتند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسید که لبخند پاداش میزان استرس و سطح کورتیزول شرکت کنندگان را کاهش داده استگرچه لبخند دلسوزانه به واکنش‌های فیزیکی پاسخ واضحی نداد و نتایج آن مشابه نتایج لبخند پاداش بود.

به طور کل، تفاوت‌های نامحسوس در لبخند و حالات چهره افراد می‌تواند اساسا تجربه فردی که با آن صحبت می‌کنند، را تغییر دهد.

این تحقیق در مجله ” Scientific Reports”منتشر شد.

منبع: ایسنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!