تار و پودهایی از هفت شهر عشق بر تن ملکه برونئی

توریست مالزی – بانوی طراح ایرانی با الهام از هفت شهر عشق برای ملکه برونئی و ستارگان سینما بلوچ دوزی می کند اسپوتنیک- مدتی است که نام بانو مهلا...
توریست مالزی – بانوی طراح ایرانی با الهام از هفت شهر عشق برای ملکه برونئی و ستارگان سینما بلوچ دوزی می کند
اسپوتنیک- مدتی است که نام بانو مهلا زمانی، طراح لباس ملکه برونئی بر پایه طرح قومیتی بلوچ بر سر زبانها افتاده است چرا که او توانایی این را دارد تا لباس های قومیتی ایرانی را با طرح های مدرن تلفیق کند و طرحی زیبا بیافریند.
اما شهرت او فقط به اینجا ختم نمی شود. مهلا زمانی نیا فارغ التحصیل بانکداری از انگلیس طراح لباس ایرانی است که تاکنون در فستیوال های متعددی شرکت کرده است. این بانو فارغ التحصیل رشته طراحی لباس و دکوراسیون از موسسه Pitman انگلستان نیز می باشد. او تاکنون در رابطه با طراحی لباس پژوهش های بسیاری انجام داده است و شش جلد کتاب با عنوان «دایره المعارف لباس در گذرگاه تاریخ ایران و تاثیرات آن بر جهان» تالیف کرده است که در رابطه با تاریخ ادوار مختلف در ایران است و به عنوان منابعی برای بهره گیری دانشجویان و محققان داخلی و خارجی چاپ شده است.


همچنین، این بانوی طراح و خلاق ایرانی، توانسته است نخستین ژورنال تخصصی مد و لباس های مدرن ایرانی به نام «لوتوس» را تالیف کند که در حال حاضر در شهرهای لندن، نیویورک، دبی و… قابل دسترسی است.
از جمله فعالیت های دیگر بانو مهلا زمانی برگزاری هفده مورد نمایش زنده لباس در ایران و خارج و انتشار ماهنامه تبلیغاتی، فرهنگی و اجتماعی پوشش که حاوی لباسهای ملی- مدرن اسلامی ایرانی نیز هست، می باشد. او همچنین طراحی و اجرای لباسهای تاریخی از دوران مادها تا امروز را برای برنامه پانزده قسمتی مجموعه «از تخت جمشید تا ونک» کاری از شبکه چهار صدا و سیمای ایران بر عهده داشته است.
از دیگر افتخارات این بانوی هنرمند ایرانی، حضور در همایش جهانی فرهنگ پوشش، بنا به دعوت سازمان “آلتا روما — آلتامدای ایتالیا” و دریافت جایزه ویژه از دست برلوسکونی، نخست وزیر وقت ایتالیا به عنوان طراح لباس های پوشیده مد در سال ۱۳۸۳ می باشد. این بانو همچنین در جشنواره فرهنگ هنر در دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو در هندوستان حضور یافت و لوح های سپاس و افتخاری را در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ از آن خود کرد. بانو مهلا زمانی همچنین موفق به کسب عنوان بانوی طراح برتر ایران درسال ۱۳۸۹ از طرف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ودریافت لوح سپاس ودیپلم افتخار در این رابطه شده است.
همچنین این طراح خلاق، عضویت در کمیته فنی ارزیابی آثار مد و لباس وابسته به کارگروه ساماندهی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد. او در سال ۱۳۹۰ بنا به دعوت دفتر سازمان مل متحد در تهران، دربرنامه اسکان بشر ملل متحد با عنوان «گفتگوهای معمارانه» در مرکز بین المللی پژوهش هنر و معماری حضور به هم رساند و موفق به دریافت تقدیرنامه از دفتر سازمان ملل متحد در تهران شد.
به تازگی خانم مهلا زمانی در تهران از لباس ملکه برونئی که توسط تیم وی طراحی و دوخته شده، رونمایی کرده است. موفقیت این طراح ایرانی ما را بر آن داشت تا مصاحبه کوتاهی با وی ترتیب دهیم.

چطور شد که برای طراحی لباس ملکه برونئی انتخاب شدید؟
من اصولا به کارهای فرهنگی علاقه دارم و در زمینه لباس بلوچ فعالیت های بسیاری کرده ام. در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس دهه فجر که در چابهار برگزار شد، ۲۱ کشور حضور داشتند و غرفه من در این جشنواره برنده اعلام شد. به همین سبب همسر سفیر ایران در برونئی به غرفه من مراجعه نموده و از کارهای من دیدن کردند. پس از دریافت شماره و صحبت هایی که انجام شد، قرار شد که من به سبک بلوچ برای ملکه برونئی لباسی طراحی کنم و به این ترتیب این کار انجام شد.
می دانستم که برونئی یک کشور مسلمان است و باید برای ملکه آن لباسی پوشیده طراحی کنم. من با الهام از اساس کاخ چغازنبیل در شوش و هفت شهر عشق لباسی برای ایشان طراحی کردم که مورد پسند واقع شد.
از سال ۲۰۰۴ برای سلبریتی ها و افراد مشهوری طراحی لباس کردم که از جمله معروفترین آنها کاترین زیتا جونز، شیرین عبادی برای دریافت جایزه نوبل و صبا کامکاران برای کنسرت برلین، خانم های پارلمان ایتالیا و… می باشد.



آیا ایران در زمینه طراحی لباس موفق بوده است؟
اگر به ایران فضا داده شود بسیار خوب می تواند در این زمینه فعالیت کند اما در حال حاضر به هر دلیلی ایران در این زمینه عقب نگه داشته شده است. در حال حاضر بسیاری از لباس های ما توسط طراحان لباس اروپایی کپی برداری می شود. به عنوان مثال در سال ۸۳ من طراحی لباسی انجام دادم که روی جلد مجله “لوتوس” نیز قرار داده شد و توسط طراحان لباس آمریکایی و چینی با کمی تغییر کپی برداری شد و بعد برای من نمونه ای از پارچه های خود را ارسال کردند.
به علت وجود مسئله حجاب در ایران برندهای مختلف ایرانی اجازه پیدا نمی کنند که در جامعه جهانی حضور فعال پیدا کنند. مشکل دیگری که برای طراحان لباس وجود دارد تحریم های وارد شده به ایران است که اوضاع اقتصادی را بسیار نابسامان کرده است. بعنوان مثال پارچه ای که متری ۷ دلار خریداری می شد، در حال حاضر دارای قیمت ۲۱ دلار است و اگر از بقیه مسائل بگذریم، این نخستین مشکل طراحان لباس است و کار را سخت می کند.

تا به حال در چه فستیوال های مد شرکت کرده اید؟
من در فستیوال های بسیاری تاکنون شرکت کرده ام.
من برای “آلتا روما آلتا مدا” و “روبرتو کاوالی” کار کرده ام. در حال حاضر ۲ نفر از مانکن های من برای برند “ورساچه” و “روبرتو کاوالی” کار می کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!