تفاهم ایران واسترالیا برای راه اندازی خط پروازی مستقیم

توریست مالزی - سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا روز شنبه از تفاهم تهران - کانبرا برای راه اندازی خط پروازی مستقیم بین دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات برای اجرایی کردن این خط پروازی مستقیم تا یک ماه آینده برگزار می شود.
توریست مالزی – سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا روز شنبه از تفاهم تهران – کانبرا برای راه اندازی خط پروازی مستقیم بین دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات برای اجرایی کردن این خط پروازی مستقیم تا یک ماه آینده برگزار می شود.

‘عبدالحسین وهاجی’ سفیر ایران در استرالیا روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اعلام کرد یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری بین سازمان هواپیمایی کشوری و استرالیا ماه نوامبر منعقد شد و نشست اجرایی شرکت هواپیمایی ماهان با استرالیایی ها پس از تعطیلات ژانویه از اواخر ماه جاری یا اوایل فوریه برگزار می شود.

براساس توافق سازمان هواپیمایی کشوری و استرالیا، زمینه برای عبور هواپیماهای دو کشور از فراز آسمان دیگری، توقف در فرودگاه های یکدیگر، دریافت خدمات هوایی و برقراری پروازهای مستقیم بین شهرهای ایران و استرالیا از جمله پرواز بین شهرهای سیدنی، بریزبن، ملبورن و پرث و شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان بعد از توافق جداگانه بین شرکت های هوایی متعلق به دو کشور و اولویت های پروازی آنها فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین نشست اجرایی با هواپیمایی ماهان در استرالیا برگزار می شود، گفت که در این نشست تعداد پروازهای مستقیم این شرکت هواپیمایی ایرانی به استرالیا و شهرهای پروازی مشخص خواهد شد.

وی اعلام کرد در موافقتنامه همکاری بین سازمان هواپیمایی کشوری و استرالیا استفاده از آسمان دو کشور برای پرواز هواپیماها دیده شده و در حال حاضر شرکت کانتاس به عنوان بزرگ‌ ترین خطوط هواپیمایی استرالیا از آسمان کشورمان برای پرواز به اروپا استفاده می کند.

وهاجی راه اندازی خط پروازی مستقیم بین ایران و استرالیا را کار خوب و با ظرفیت بالا دانست و گفت که در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار ایرانی در استرالیا زندگی می کنند و ظرفیت شهروندان افغانستان ساکن استرالیا نیز برای بهره گیری از پروازهای مستقیم با ایران به منظور سفر به کشورشان وجود دارد.

وی گفت که با راه اندازی خط مستقیم پروازی بین دو کشور ما شاهد تحول دیگری در روابط ایران و استرالیا خواهیم بود.

سفیر کشورمان در استرالیا همچنین از افزایش روند سفر گردشگران استرالیایی به ایران پس از برجام خبر داد و گفت که پس از برجام صدور روادید برای سفر اتباع استرالیا به ایران ۲۴ درصد رشد داشته است و این گردشگران می توانند از خط پروازی مستقیم بین دو کشور بهره ببرند.

وی گفت که برخی گردشگران استرالیایی که به ایران در چند ماه گذشته سفر کرده اند دوره سفر خود و ظرفیت بالای کشورمان در این بخش را در رسانه های کشورشان منعکس کرده اند و تاکید دارند ایران در خاورمیانه از امنیت کامل برای سفر برخوردار است.

وهاجی با اشاره به رفت وآمدهای مقام های دو کشور طی چند ماه گذشته و تفاهم های صورت گرفته، گفت که بازتاب سفر مقام های استرالیایی به ایران هم اکنون خود را نشان می دهد و روند به سود ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد افزایش تفاهم دانشگاه های ایران و استرالیا طی چند ماه گذشته، گفت: در بحث فضای دانشگاهی و تفاهم ها نیز دانشگاه های استرالیایی در حال سبقت از یکدیگر هستند.

سفیر ایران در استرالیا، گفت که طی چند ماه گذشته مقام های حدود ۹ دانشگاه استرالیا به ایران سفر کرده اند و مقام های چند دانشگاه بیش از یکبار عازم کشورمان شدند.

وی گفت که در مباحث دانشگاهی بیشتر بحث تحصیل در مقطع دکترا مطرح است و برخی از دانشگاه های استرالیا بورسیه هایی برای ادامه تحصیل جوانان ایرانی درنظر گرفته اند.

نشست علمی مشترک اعضای هیات علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد و معاون دانشکده حقوق دانشگاه ‘فلیندرز’ استرالیا ۱۲ دی ماه در پردیس علوم انسانی دانشگاه یزد برگزار و زمینه‌های همکاری بین دو دانشگاه بررسی شد.

تفاهم همکاری میان دانشکده محیط زیست ایران، دانشگاه گیلان و دانشگاه ‘گریفیث’ استرالیا نیز انجام شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا آبان ماه امسال به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص راه های توسعه همکاری های علمی و آموزشی بین دو کشور با ‘سایمون بیرمنگام’ سناتور لیبرال و وزیر آموزش و پرورش این کشور دیدار و آمادگی کشورمان را برای توسعه هرچه بیشتر همکاری های علمی و آموزشی با استرالیا اعلام کرد.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 − 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!