تلاش پلیس مالزی برای پیدا کردن دستگاه رادیواکتیو گم شده

توریست مالزی – پلیس مالزی به دنبال دستگاه رادیواکتیوی است که احتمال دارد به دست گروه های افراطی و تروریستی افتاده باشد. این دستگاه که از آن می توان...
توریست مالزی – پلیس مالزی به دنبال دستگاه رادیواکتیوی است که احتمال دارد به دست گروه های افراطی و تروریستی افتاده باشد. این دستگاه که از آن می توان «بمب کثیف» ساخت از تاریخ ۱۰ آگوست ( ۱۹ مرداد) گم شده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری استریت تایمز سنگاپور، دستگاه پراکندگی رادیواکتیو (RDD) از ایزوتوپ رادیواکتیو ایریدیم ۱۹۲ تشکیل شده است که تابش های بتا و گاما با طول عمر ۷۳ روزه را از محیط خارج می کند. مقامات مالزی بسیار نگران از دسترسی گروه های افراطی و تروریستی به مواد رادیواکتیوی و احتمال روند خرید و فروش این مواد در بازار هستند. طبق اخبار بدست آمده دستگاه پراکندگی رادیواکتیو در بازار ارزش ۷۵ هزار رینگیت ( حدودد ۲۱ هزار دلار) مالزی دارد.
ایریدیم ۱۹۲یکی از ایزوتوپ های رادیواکتیو به سرقت رفته ای است که بسیار برای ساخت بمب کثیف استفاده می شود. بمب کثیف نوعی سلاح انفجاری است که در آن از یک انفجار غیرهسته‌ای برای پراکندن مواد پرتوزا و آلوده کردن محیط استفاده می‌شود. اگر چه در بمب کثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلودن محیط به مواد رادیواکتیو گاه جزو سلاح‌های هسته‌ای به‌شمار می‌رود.
سال گذشته پلیس مالزی بیش از ۲۰ مورد گم شدن مواد رادیواکتیو را در سال‌های اخیر ثبت کرد. به گفته منابع آگاه امنیتی مالزی، بخش پلیس ضد تروریسم ، مأموریت سختی برای یافتن مسیر مواد رادیواکتیوی گم شده دارد. معمولا دزدی‌ها توسط بخش بررسی جرائم پلیس پیگیری می‌شود اما گم شدن این مواد خطرناک مورد متفاوتی است.
این منابع امنیتی همچنین هشدار دادند: تروریست‌ها برای فعالیت‌های خود ممکن است از محصولات رادیواکتیو و هسته‌ای استفاده کنند که لزوما در فهرست وسایل تحت کنترل نیستند. نگرانی‌های امنیتی در این زمینه در کشورهای جنوب شرق آسیا از سال ۲۰۱۶ و زمانی شدت گرفت که مقامات امنیتی اندونزی اعلام کردند که از اقدام شبه نظامی‌های تروریست برای استفاده از بمب آغشته به مواد رادیواکتیو جلوگیری کردند.
برخی از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی اعلام کردند که صدها نفر از شهروندان این دو کشور در جذب گروه تروریستی داعش هستند و صدها نفر از این افراد نیز در عراق و سوریه اقدامات تروریستی داشته اند.
علاوه بر این دو کشور، سنگاپور، فیلیپین و میانمار نیز از دیگر کشورهای منطقه هستند که تحت تاثیر پیامدهای تروریسم قرار گرفته و مسئولان آنها در تلاش هستند تا با تهدیدات تروریستی که به طور جدی ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند، مقابله کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!