تماشای زیاد تلویزیون شما را می‌کُشد

توریست مالزی – بسیاری گمان می‌کنند که ورزش کردن سبب می‌شود تا افرادی که مدت زمان زیادی می‌نشینند یا به تماشای تلویزیون می‌پردازند از خطر مرگ به علت تماشای...



توریست مالزی – بسیاری گمان می‌کنند که ورزش کردن سبب می‌شود تا افرادی که مدت زمان زیادی می‌نشینند یا به تماشای تلویزیون می‌پردازند از خطر مرگ به علت تماشای زیاد تلویزیون رهایی یابند، اما تحقیقات نشان می‌دهد حتی ورزش کردن نیز نمی‌تواند مانع از مرگ افراد در اثر نشستن زیاد و طولانی شود.








به گزارش یورونیوز، مطالعات علمی نشان می‌دهد تماشای طولانی مدت تلویزیون طی سالیان متمادی می‌تواند سبب بروز بیماری‌های کشنده در میانسالان و سالمندان شود. آمارها حاکی از آن است که مردم دنیا بطور متوسط روزانه بیش از ۲۰۰ دقیقه تلویزیون تماشا می‌کنند. این رقم در آمریکای شمالی در بیشترین میزان خود یعنی قریب به ۳۰۰ دقیقه و در مناطق آسیای شرقی، آسیای جنوب شرق و اقیانوسیه در کمترین میزان خود یعنی ۱۵۰ دقیقه در روز است.




تماشای تلویزیون به مدت طولانی خطرات بسیاری به همراه دارد. در این نوشته می‌توانید برخی از این خطرات که می‌تواند سلامت افراد را به صورت جدی به خطر انداخته و مرگ زودرس را برای آنان رقم بزند، بخوانید.

 

بیماری‌های قلبی-عروقی


تماشای تلویزیون احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را به طور قابل توجهی افزایش داده و سبب بالا رفتن احتمال مرگ در افراد می‌شود. دانشمندان در تحقیقات خود نشان داده‌اند که به ازای هر ساعت تماشای روزانه تلویزیون، میزان مرگ در اثر بیماری‌های قلبی-عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی حدود ۲۰ درصد در افراد افزایش می‌یابد. بیماری‌های قلبی-عروقی دلیل نزدیک به یک سوم مرگ و میرهای جهان است.

 

چاقی و دیابت


چاقی و دیابت دو مشکل بزرگ سلامت در دنیای امروز هستند. این بیماری‌ها با تماشای طولانی مدت تلویزیون رابطه مستقیم دارند. هرساله میلیون‌ها نفر در جهان بر اثر ابتلا به این دو بیماری جان خود را از دست می‌دهند. چاقی سبب بروز بیماری‌های قلبی-عروقی شده و خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. دیابت نیز می‌تواند افراد را در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی و نارسایی کلیوی قرار داده و همچنین به دلیل از دست رفتن بینایی یا ناتوانی حرکتی، کیفیت زندگی افراد را کاهش داده و سبب مرگ آنان شود.


 

ترومبوز


ترمبوز تشکیل لخته خون در رگ‌ها است که سبب کند یا مسدود شدن جریان خون می‌شود. لخته شدن خون در زمان وقوع زخم و جراحت یک پدیده اساسی برای حفظ حیات است. زمانی که جراحتی در بدن فرد اتفاق می‌افتد، ترکیبات موجود در خون از جمله پلاکت‌ها و فیبرین به همدیگر چسبیده و با انعقاد خون در محل آسیب دیده، جلوی خونریزی را می‌گیرند. با این حال تشکیل لخته خون در رگ‌ها می‌تواند به دلایل دیگری غیر از جراحت در درون رگ‌ها رخ دهد (ترومبوز) که در این صورت سلامت فرد به خطر می‌افتد.

نشستن زیاد و تماشای تلوزیون از جمله دلایلی است که امکان ابتلا به ترموبوز بخصوص در وریدهای پا و لگن را در افراد افزایش می‌دهد. در صورتی که این لخته خونی به سمت دیگر مناطق بدن حرکت کند بسیار آسیب‌زاست. به عنوان مثال لخته خون می‌تواند از را از راه جریان خون وارد ریه شده و با بسته شدن سرخرگ‌های ریه (امبولی)، در تنفس ایجاد مشکل کرده و در موارد شدید موجب از کار افتادن ریه و مرگ شود.

 

سرطان روده بزرگ


تحقیقات جدید حاکی از آن است که تماشای تلویزیون بیشتر از ۴ ساعت در روز احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان را ۳۵ درصد افزایش می‌دهد. سرطان‌ روده بزرگ پس از سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان محسوب می‌شود که سالانه جان قریب به ۳۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌‎گیرد.

 

ناتوانی حرکتی


موسسه ملی سلامت (National Institutes of Health) در تحقیقی که بر روی نیم میلیون بزرگسال ۵۰ تا ۷۰ سال انجام داد، نشان داد که تماشای طولانی مدت تلویزیون خطر ناتوانی حرکتی در بزرگسالان و سالمندان را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات دیگر بر روی ارتباط میان ناتوانی حرکتی و مرگ، حاکی از آن است که میان این دو عامل رابطه بسیار محکمی وجود دارد.

 

زوال عقل و آلزایمر


تماشای طولانی‌مدت تلویزیون در روز با احتمال افزایش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است. زوال عقل یا دمانس بیماری مزمن مغزی است که در طی آن فرد دچار اختلال در حافظه، عدم توانایی در شناخت زمان و مکان، ناتوانی در برنامه‌ریزی و فراموشی شدید همراه است. شایع‌ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر است. ابتلا به این بیماریها نه تنها از کیفیت زندگی افراد می‌کاهد، بلکه آنان را در خطر مرگ زودرس قرار می‌دهد.

 

ورزش مانع از مرگ افراد بخاطر تماشای زیاد تلویزیون نمی‌شود


باید توجه داشت نه تنها تماشای طولانی و بی‌وقفه تلویزیون بلکه الگوی زندگی نشسته و کم‌تحرک اثرات مخربی بر سلامت ما دارد. شاید گمان کنیم که ورزش کردن سبب می‌شود تا افرادی که مدت زمان زیادی می‌نشینند یا تلویزیون می‌بینند از خطر مرگ به علت تماشای زیاد تلویزیون رهایی یابند، اما تحقیقات نشان می‌دهد حتی ورزش کردن نیز نمی‌تواند مانع از مرگ افراد در اثر نشستن زیاد و طولانی شود. نشستن‌های زیاد و طولانی مدت به تنهایی و بدون در نظر گرفتن عواملی چون میزان تحرک و تغذیه می‌توانند کشنده باشند.




پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده + پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!