جهش قیمت دلار به بالای ۱۵ هزار تومان در بازار آزاد

توریست مالزی – براساس گزارش‌ها از تهران که رسانه‌های رسمی ایران هم آنها را تایید کرده‌اند، قیمت ارز و سکه در بازار آزاد در ایران افزایش یافته است. به...
توریست مالزی – براساس گزارش‌ها از تهران که رسانه‌های رسمی ایران هم آنها را تایید کرده‌اند، قیمت ارز و سکه در بازار آزاد در ایران افزایش یافته است.
به گزارش بی بی سی، در معاملات روز دوشنبه (دوم مهر) قیمت دلار تا بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفته است؛ کمترین نرخ معامله این ارز امروز حدود ۱۴۹۰۰ تومان بوده است. بر همین اساس نرخ یورو در این معاملات بین ۱۷۵۰۰ تا ۱۸۳۰۰ در نوسان بوده است و قیمت هر پوند انگلیس هم (حداکثر) به بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده.
خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا- در گزارشی این ارقام را “عجیب” خوانده و نوشته “امروز از حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تا ۱۵ هزار تومان معاملات آن شروع شد و تا بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.” همزمان متوسط نرخ‌ اعلام شده دلار آمریکا در سامانه نظارت ارز (سنا) در معاملات امروز(تا ساعت سه بعدازظهر بوقت تهران) ۱۴۳۰۰ تومان بوده است.
همزمان قیمت سکه طلا طرح جدید (امامی) هم به بالای ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. محمد کشتی آرای، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران علت این افزایش قیمت را جهش قیمت دلار دانسته است.
او به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: “مجموع تقاضاها باعث شد تا (دوشنبه دوم مهر) قیمت سکه با افزایش بی‌سابقه همراه شود و برای اولین بار نرخ ۴ میلیون‌ و هفتصد هزار تومان را تجربه کند و نزدیک به چهارصد تومان حباب داشته باشد؛ همان‌طور که ذکر شد علت و عامل اصلی این افزایش، نرخ ارز است.”
گران شدن قیمت ارز و سکه پس از یک هفته تعطیلی و عزاداری در ایام محرم اتفاق افتاده است.
آقای کشتی آرای همچنین گفته است: “اینکه ما همه این افزایش (سکه) را به سوداگران نسبت دهیم درست نیست، باید توجه کرد که اقتصاد براساس یک سری معادلات استوار است و این معادلات می‌گویند که وقتی ارزش ریال در برابر سایر اسعار (ارزها) کاهش می‌یابد، عرضه نسبت به تقاضا همخوانی ندارد و فاصله ایجاد شده موجب افزایش نرخ ارز می‌شود که آن نیز در افزایش نرخ سکه بازتاب می‌یابد.”
بانک مرکزی در اواخر فروردین ماه امسال (۱۳۹۷) سیاست‌های ارزی خود را اعلام کرد و هر قیمت به غیر از “دلار ۴۲۰۰ تومانی” را به رسمیت نشناخت. در نیمه مرداد ماه و با تغییر ریاست بانک مرکزی از ولی‌الله سیف به عبدالناصر همتی سیاست ارزی بانک مرکزی هم تغییر کرد. در این سیاست‌ها، بازار اصلی “بازار ثانویه” که در سامانه نیما قرار دارد اعلام شد؛ این بازار محل معاملات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان است. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی کمتر از یک ماه پیش گفته بود: “اکنون حدود ۹۷ درصد مبادلات ارزی که عمده آن حواله است در بازار ثانویه و در سامانه نیما انجام می‌شود و تنها ۳ درصد در صرافی‌ها شکل می‌گیرد.”
افزایش بی سابقه نرخ ارز در بازار ارز ایران در حالی است که با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا، نگرانی شهروندان ایرانی از کاهش ارزش ریال در ماه‌های اخیر افزایش یافته و تقاضا برای تبدیل ریال به ارزهای خارجی افزایش یافته است.
نرخ دلار در اوایل سال گذشته (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود که حالا به بالای ۱۵ هزار تومان رسیده است.بعضی از شهروندان خرید سکه طلا و خودرو را برای حفظ ارزش دارایی‌های خود پیشه کرده‌اند. بعضی دیگر با سرمایه‌گذاری در کشورهایی نظیر ترکیه و گرجستان بدنبال حفظ سرمایه خود هستند.
بر اساس اعلام مرکز آمار ترکیه، شهروندان ایرانی در هشت ماهه اول سال جاری میلادی ۱۶۵۹ خانه در ترکیه خریده‌اند که این رقم نسبت به پارسال حدود ۴ برابر شده است. پارسال (۲۰۱۷) براساس برخی از گزارشها در هشت ماه اول سال، ایرانی‌ها ۴۲۴ خانه در این کشور خریده بودند. براساس داده‌های رسمی دولت ترکیه، امسال شهروندان ایرانی، بعد از عراقی‌ها بیشترین تعداد خانه را در مقایسه با سایر اتباع خارجی در این کشور خریده‌اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!