جولان مدعیان مسطح بودن زمین در یوتیوب

توریست مالزی – نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که برخی پلتفرم های آنلاین مثل یوتیوب در ترویج محتواهای جعلی و نادرست نقشی پررنگ دارند. به گزارش انتخاب،...
توریست مالزی – نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که برخی پلتفرم های آنلاین مثل یوتیوب در ترویج محتواهای جعلی و نادرست نقشی پررنگ دارند.
به گزارش انتخاب، ماجرای مسطح بودن(گرد نبودن) کره زمین، از جمله خبرهای جعلی و شایعاتی است که به لطف فضای مجازی منتشر شده است.
اشلی لندروم دانشایر علوم ارتباطات در دانشگاه تگزاس تلاش کرده در قالب پژوهشی بررسی کند که درک ما در مورد کروی یا مسطح بودن زمین از کجا ناشی می شود. وی در جریان پژوهش های خود متوجه شده است که یوتیوب و دیگر پلتفرم های آنلاین روی نگرش ما ازجهان پیرامونمان اثرگذار است.
جالب است بدانید اخیرا بسیاری از مردم به شکلی باورنکردنی به مسطح بودن زمین اعتقاد پیدا کرده اند. این موضوع ریشه در اطلاعاتی نادرست دارد که در فضای مجازی منتشر می شود و پایه و اساس علمی ندارد. نکته عجیب تر این که؛ جستجوی عبارت “مسطح بودن زمین” در گوگل نیز به شدت طی ۵ سال گذشته افزایش یافته است.
لندروم در یم آزمایش جالب، با ۳۰ نفر مصاحبه کرد که در یک کنفرانس در خصوص مسطح بودن زمین حضور داشتند و متوجه شد که تقریبا همه آنها(به جز یک نفر) پس از تماشای فیلمی در مورد مسطح بودن زمین به این موضوع اعتقاد پیدا کرده اند.
البته لندروم صرف یوتیوب را متهم اصلی این نوع عقاید اشتباه نمی داند و معتقد است گوگل نیز در توسعه این نوع عقاید اشتباه نقش دارد. درواقعع لندروم می گوید: ” بدون شک اطلاعات مثبت زیادی در یوتیوب وجود دارد اما متاسفانه بخش های بزرگی از این اطلاعات نیز جعلی و فاقد اعتبار هستند.
این در حالی است که گوگل اذعان کرده که تلاش های بیشتری را برای مبارزه با توسعه اطلاعات نادرست در پیش می گیرد و یوتیوب نیز بخشی از همین تلاش ها است. یوتیوب نیز در بیانیه ای در خصوص اطلاعات جعلی می گوید: “ما شروع به کاهش توصیه های اشتباه یا اثبات نشده ای کرده ایم که می تواند مخاطب را به اشتباه یا خطر بیندازد. برای مثال محتواهای خشونت بار، تبعیض نژادی، محتواهای مرتبط با رویدادهای دروغین و …
نکته طنز امیز ماجرا در مورد پژوهش لندروم این است که او و همکارانش در تلاشند از طریق یوتیوب با محتواهای جعلی مبارزه کنند. یعنی اقدام به پخش محتواهای آگاهی بخش در یوتیوب کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

20 − پانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!