حقایق جالب درباره برج های دوقلوی پتروناس

توریست مالزی – برج‌های دوقلو پتروناس یا همان برج‌های دوقلو کوالالامپور، از بلندترین برج‌های جهان است که در کشور مالزی در شهر کوالالامپور قرار دارد، این برج بلند ۴۵۲...
توریست مالزی – برج‌های دوقلو پتروناس یا همان برج‌های دوقلو کوالالامپور، از بلندترین برج‌های جهان است که در کشور مالزی در شهر کوالالامپور قرار دارد، این برج بلند ۴۵۲ متر ارتفاع دارد و در لیست بلندترین برج‌های دنیا، رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده است.
به گزارش تیترشهر؛ برج‌های دوقلو پتروناس یا همان برج‌های دوقلو کوالالامپور، از بلندترین سازه‌های دنیا است که سالانه هزاران گردشگر را به مالزی می‌کشاند. تماشای آسمان‌خراش‌های کوالالامپور در شب صحنه‌ای دل‌انگیز برای توریست‌ها است. این آسمان‌خراش‌ها با احتساب آنتن بالای برج‌ها، ۴۵۲ متر ارتفاع دارند که تا سال ۲۰۰۴ به‌عنوان بلندترین سازه‌های جهانی شناخته می‌شدند. در حال حاضر دو برج پتروناس در رتبه ۱۳ لیست بلندترین برج‌های دنیا قرار دارند.
با این مقدمه به سراغ حقایق جالب در مورد این برج‌ها می‌رویم.
۱. ساخت برج‌های دوقلو اول آوریل ۱۹۹۴ شروع شد و در فرصت کم پنج‌ساله به پایان رسید. برنامه اصلی ساخت این برج ۸ ساله بود که به درخواست دولت مالزی روند ساخت تسریع پیدا کرد.
۲. در طراحی برج‌ها از فرم‌های هندسی اسلامی و فرم‌هایی مثل مربع و ستاره ۸ پر استفاده است. استفاده از چنین فرم‌هایی به اصول معماری اسلامی از جمله وحدت، هارمونی و پایداری اشاره دارد.
۳. معمار سازه «سزار پلی» است و طرح اولیه او توسط نخست‌وزیر وقت رد شد. ارتفاع بنا در طرح اولیه ۴۲۷ متر بود، پس از بررسی‌های پتانسیل‌های تبدیل‌شدن برج، به بلندترین برج دنیا در سال ۲۰۰۴، ارتفاع برج در طرح نهایی به ۴۵۲ متر رسید.
۴. زمین آسمان‌خراش‌های پتروناس، قبلا محل برگزاری مسابقات اسب‌دوانی بوده است.
۵. با توجه به مهلت کم برای ساخت ساختمان‌ها، برای تسریع روند ساخت از دو کنسرسیوم ساختمانی برای ساخت هر برج استفاده شد. یکی از این کنسرسیوم‌ها ژاپنی و دیگری کره‌ای بود و این دو کنسرسیوم در ساخت دو برج باهم رقابت داشتند.
۶. پیمانکاران زیادی در ساخت آسمان‌خراش‌های مالزی همکاری داشته‌اند که از جمله معروف‌ترین پیمانکارها می‌توان به سامسونگ، سی اند تی و Kukdong Engineering & Construction اشاره کرد.
۷. بر اساس برنامه زمانی هر طبقه از برج باید در عرض ۴ روز ساخته می‌شد.
۸. برنامه ساخت برج اول یک ماه زودتر از ساخت برج دوم شروع شد. این در حالی بود که برج دوم که در دست سازندگان کره‌ای بود، زودتر ساخته شد. برج اول (سازندگان ژاپنی) تنها با اختلاف چند ساعت از برج دوم تکمیل شد.
۹. برج ساخته‌شده توسط کره‌ای‌ها کاملا صاف است، ولی برج ژاپنی‌ها ۲٫۵۴ سانتی‌متر خطا دارد.
۱۰. در روزهای آخر تکمیل برج، برای انتقال آنتن به بالای برج، باید از جرثقیل‌های بزرگ استفاده می‌شد. جرثقیل در حین انتقال با مشکل فنی مواجه شد و برای تعمیر آن، پروژه ۲ روز تعطیل شد.
۱۱. برج‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا در صورت آتش‌سوزی در هر یک از آن‌ها، امکان فرار افراد و رفتن به برج دوم فراهم شود.
۱۲. برج‌های دوقلو ۳۲۰۰۰ پنجره با لایه‌های محافظتی اشعه ماورا بنفش دارند، تمیز کردن این پنجره‌ها ۲ ماه طول می‌کشد.
۱۳. در سال ۱۹۹۷ مردی با نام «رابرت آیلین» که به مرد عنکبوتی فرانسه مشهور بود، تصمیم گرفت از برج‌های دوقلو کوالالامپور بالا برود. با اطلاع نیروی پلیس مرد در طبقه ۶۰ برج متوقف شد. در سال ۲۰۰۷ شخص دیگری قصد صعود به بالای برج را داشت و پلیس جلوی او را گرفت.
۱۴. صحنه‌هایی از فیلم تله گذاری با بازی شان کانری و کاترین زتا جونز در سال ۱۹۹۹ در این برج فیلم‌برداری شده است.
۱۵. ساکنان اصلی برج‌های دوقلو عبارت‌اند از: شرکت ملی نفت، کاری گالی هس بلومبرگ، آی بی ام، مک کینسی، شرکت تی سی اس، مایکروسافت و…
۱۶. روند ساخت برج در سال ۱۹۹۸ پایان یافت، ولی برج‌ها در تاریخ ۲۸ اوت ۱۹۹۹ به‌صورت رسمی افتتاح شد، این روز به‌عنوان روز ملی مالزی شناخته شده است.
۱۷. در سال ۲۰۰۴ برج ۱۰۱ تاپیه عنوان بلندترین برج جهان را از برج‌های دوقلوی کوالالامپور گرفت.
۱۸. برج‌های دوقلو در حال حاضر به‌عنوان بلندترین برج دوقلوی جهان شناخته می‌شود.
۱۹. در هر برج ۱۰ آسانسور دوگانه وجود دارد. آسانسورها ظرفیت جابه‌جایی ۲۶ نفر در هر مسیر رفت و آمد رادارند و در هر ثانیه ۶٫۱ متر بالا می‌روند.
۲۰. در پایین برج، مرکز خریدی با نام مرکز خرید «سوریا» قرار دارد که قیمت اجناس در آن بسیار بالا است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 + هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!