خیز مالزی برای افزایش فروش روغن پالم به ایران

باوجود انتقادات به استفاده از روغن پالم در صنایع، اکنون مالزی خیز جدیدی برداشته تا دوباره بازار قدیمی اما از دست رفته فروش این روغن را در ایران به دست آورد.
توریست مالزی – باوجود انتقادات به استفاده از روغن پالم در صنایع، اکنون مالزی خیز جدیدی برداشته تا دوباره بازار قدیمی اما از دست رفته فروش این روغن را در ایران به دست آورد.

باوجود انتقادات به استفاده از روغن پالم در صنایع، اکنون مالزی خیز جدیدی برداشته تا دوباره بازار قدیمی اما از دست رفته فروش این روغن را در ایران به دست آورد.

استفاده از روغن پالم در صنایع ایران به خصوص صنایع لبنی و حتی روغن نباتی مدتها است چالش برانگیز شده و حتی دولت را بر آن داشته تا محدودیت هایی را بر سر ورود این روغن به داخل کشور ایجاد کند؛ به نحوی که حتی کار به سهمیه بندی واردات این روغن هم رسید و هر سال، سقف مشخصی از این ماده خوراکی با کاربری های خاص باید وارد کشور شود و بیش از آن، اجازه واردات رسمی وجود نخواهد داشت.

همین تصمیم دولت، بار مالی زیادی را برای کشور مالزی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن پالم در دنیا است، ایجاد کرده؛ چراکه در واقع، یکی از بازارهای مهم این کشور را تحت الشعاع این محدودیت و ممنوعیت قرار داده است. به همین دلیل، خیز دوباره ای برداشته تا با کمرنگ شدن موضوع پالم در افکار عمومی ایران، مجدد این کالا را روانه بازارهای ایران کند.

بر همین اساس است که مالزی بر آن شده تا سمینار و نمایشگاه بازرگانی روغن پالم، به منظور ارتقای دانش و ایجاد فرصتهای روغن پالم در بازار ایران را برگزار کند که البته حضور و سخنرانی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در آن که از سوی شورای روغن پالم مالزی تدارک دیده شده است، شبهاتی را در پی داشته که شاید این سیاست دولت قرار است تغییری کند.

بر همین اساس بسیاری بیم آن را دارند که ایران دوباره چرخشی در خرید از این بازار داشته باشد و ورود پالم به کشور دوباره با حجم بالا انجام گیرد؛ آنگونه که شورای روغن پالم مالزی اعلام کرده، ایران مهمترین مصرف کننده روغن پالم و مشتری متمایز آن در دنیا است و مالزیایی ها می خواهند که در این سمینار، جدیدترین دستاوردها و پیشرفتهای خود در زمینه تجارت روغن پالم را معرفی کنند.

افزایش آگاهی از مزیت ها و فواید تغذیه ای روغن پالم برای صنایع غذایی و غیرغذایی ایران و ترویج استفاده از روغن پالم مالزی و محصولات وابسته، ایجاد روابط جدید، تجدید و توسعه آنها و نیز افزایش تعامل میان خریدار، تولیدکننده، مصرف کننده نهایی صنعت روغن های خوراکی در ایران، از جمله اهداف مالزیایی ها عنوان شده که به نظر می رسد، اشتیاق زیادی برای تصاحب بازار ایران دارند.

‌با توجه به دستاورد مناسب وزارت بهداشت در کاهش مصرف و کنترل واردات روغن پالم به کشور در دو تا سه سال اخیر  و در مقابل تلاش های انجمن پالم مالزی برای بالا بردن مصرف روغن پالم در ایران و رسیدن به میزان مصرف گذشته، یعنی ۷۵۰ هزار تن در سال به نظر می رسد که یک نفوذ نرم و برنامه ریزی شده در حال رخ دادن است.

اما با پیشرفت تکنولوژی تولید روغن های خوراکی و با توجه به خواص روغن کلزا(کانولا) و مقاومت حرارتی مناسب آن امروزه تکنولوژی تولید روغن های مخلوط و سرخ کردنی درصد کمتری روغن پالم دارد و جایگزینی روغن کلزا (کانولا) به جای پالم قوت یافته است. کلزا به عنوان یک دانه روغنی تولید داخل در تناوب زراعی کاشت با گندم باعث افزایش ۳۰ درصد عملکرد گندم می شود و همچنین جایگزینی آن به جای پالم می تواند ظرفیت صنعت روغنکشی کشور را افزایش دهد.

همچنین این روغن با توجه به مقاومت حرارتی مناسب، جایگزین سالمی برای روغن پالم است بنابراین دولت باید در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای جلوگیری از افزایش واردات روغن پالم  و جایگزینی روغن سالم تر تولید داخل را در دستور کار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده + پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!