دانشجویان خارجی زیر ذره بین دولت مالزی

وزارت کشور مالزی از مرکز خدمات جهانی آموزش این کشور خواست به طور جامع تری دانشجویان خارجی را پیش از اینکه به آنها روادید ورود داده شود، مورد بررسی قرار دهد.
توریست مالزی – وزارت کشور مالزی پس از بازداشت دو دانشجوی خارجی به اتهام همکاری با تروریست ها از مرکز خدمات جهانی آموزش این کشور خواست به طور جامع تری دانشجویان خارجی را پیش از اینکه به آنها روادید ورود داده شود، مورد بررسی قرار دهد.

وزارت کشور مالزی طرح این درخواست را برای ممانعت از ورود تروریست ها به عنوان دانشجو به این کشور جنوب شرق آسیا عنوان کرد که درپی جذب دانشجویان خارجی براساس برنامه چشم انداز بلند مدت است.

براساس گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، ‘نور اصلان محمد’ معاون وزیر کشور مالزی، گفت: دانشجویان خارجی از طریق مرکز خدمات جهانی آموزش (ای.ام.جی.اس) توسط وزارت آموزش عالی بدون دخالت داشتن پلیس و اداره مهاجرت مورد بررسی قرار می گیرند.

دو دانشجوی خارجی شعبه شهر ‘شاه عالم’ مرکز ایالت سلانگور مالزی دانشگاه بین المللی المدینه عربستان سعودی هفته گذشته به اتهام تروریستی دستگیر شدند.

شعبه دانشگاه المدینه عربستان سعودی در مالزی که پس از دستگیری هفت ترویست در این کشور زیر ذره بین فعالیت های تروریستی قرار گرفت، اتهام وارد شده به دانشجویان این دانشگاه را ناروا دانست.

مرکز خدمات جهانی آموزش مالزی موسوم به ‘ای.ام.جی.اس’ از سال ۲۰۱۳ با هدف صدور روادید دانشجویی برای دانشگاه های خصوصی مالزی آغاز به کار کرد و از آوریل سال ۲۰۱۵ نیز مسئولیت صدور و نیز تمدید روادید دانشگاه های دولتی و تمامی موسسات آموزش عالی این کشور را بر عهده گرفت.

براساس آمار پلیس،۱۴ سرباز، ۴ فرمانده نظامی، ۳ نیروی پلیس و یک نفر با عنوان ‘داتوک’ از جمله بازداشت شدگان فعالیت های تروریستی در مالزی هستند و روحانیون، اساتید دانشگاه و کارمندان دولتی از دیگر قشرهایی هستند که در لیست دستگیرشدگان مالزی طی دو سال گذشته قرار دارند.‌

مالزی از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۲۶۰ نفر از کشورهای مختلف را به دلیل مشارکت در فعالیت های تروریستی دستگیر کرده است. ۴ نفر از افراد در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۵۹ نفر در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۸۲ نفر در سال ۲۰۱۵ و حدود ۱۲۰ نفر نیز امسال دستگیر شده‌اند.

هشتاد درصد از مجموع شهروندان مالزی که در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به عنوان حامی گروه تروریستی داعش معرفی شده اند، زیر ۴۰ سال سن دارند.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!