دانشمندان ماده‌ای برای محافظت جنگل‌ها از آتش ساخته‌اند

توریست مالزی – ژل جدید ساخته شده برای جلوگیری از سوختن جنگل‌ها، طی آزمایش‌های انجام شده عملکرد بسیار خوبی داشته است. به گزارش زومیت، به‌تازگی مایع ژل-مانندی ساخته شده...
توریست مالزی – ژل جدید ساخته شده برای جلوگیری از سوختن جنگل‌ها، طی آزمایش‌های انجام شده عملکرد بسیار خوبی داشته است.

به گزارش زومیت، به‌تازگی مایع ژل-مانندی ساخته شده است که می‌تواند ماه‌ها به سطح پوشش گیاهی بچسبد و از آتش گرفتن آن‌ها جلوگیری کند. این روشی هوشمندانه برای متوقف کردن سوختن مادر طبیعت است. این مایع اسپری شونده، توسط مهندسی ساخته شده است که پیش‌تر جنگل‌بان و محافظت‌کننده‌ی جنگل از آتش بوده است. این مایع، روزی می‌تواند تعداد جنگل‌ها‌یی که هر‌ساله در آتش می‌سوزند را شدیدا کاهش دهد. پژوهشگران امیدوار هستند که با لایه‌نشانی این مایع در مساحت زیادی از پوشش گیاهی مستعد آتش سوزی، بتوان جنگل‌ها را در آینده در مقابل آتش‌سوزی واکسینه کرد.

اریک اپل، دانشمند و مهندس مواد دانشگاه استنفورد، گفت: با این کار، جنگل‌ها‌ی وحشی، بیشتر به‌صورت فعالانه از وقوع آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند. نه اینکه پس از آتش‌سوزی با آن مقابله کنند. کاری که در حال حاضر باید انجام دهیم این است که مناطق مستعد آتش‌سوزی را زیر نظر بگیریم و خشمگینانه منتظر شروع آتش‌سوزی شویم و سپس برای متوقف کردن آن عجله کنیم.

امروزه آتش‌نشان‌ها برای مقابله با آتش از موادی مانند نمک آمونیوم پلی‌فسفات غیر‌آلی یا APP‌ استفاده می‌کنند. این مواد هنگام سوختن، از خود آب تولید می‌کنند. مشکل این است که این مواد تنها برای مدت زمان کوتاهی جوابگو هستند و به محض تبخیر شدن آب حاصل از سوختن آن‌ها، تأثیر خود را از دست می‌دهند. و این فرایند در بیشتر آتش‌سوزی‌ها‌ی شدید، می‌تواند در کمتر از یک ساعت اتفاق بیفتد.

این ژل جدید، در واقع ماده‌ای است که مواد ضد آتش را به سطح پوشش گیاهی می‌چسباند. این ژل در اصل از مواد گیاهی بر‌مبنا‌ی سلولز ساخته شده است. که همین باعث می‌شود این ماده به‌خوبی توسط سطح پوشش گیاهی در‌بر گرفته شود و در مقابل باران، باد و نور خورشید مقاوم باشد. علاوه بر این، سازندگان این ژل مدعی هستند که این ماده سمی نیست و به‌راحتی و در کمال امنیت می‌توان آن را با استفاده از ابزار آلات کشاورزی و هواپیما‌ها‌ی سابق، روی پوشش گیاهی پاشید.

مؤسسه‌ی جنگل‌داری و محافظت از جنگل‌ها در برابر آتش در کالیفرنیا (CalFire)، این ژل را روی پوشش گیاهی چمنزار و گل‌ها امتحان کرده است و در هر دو مورد، این ماده‌ی ضد آتش، حتی پس از بارش سنگین باران نیز به‌طور کامل از پوشش گیاهی محافظت کرده است. مواد ضد آتش دیگر، در مقایسه با این ماده‌ی جدید، مقاومت کمی از خود نشان دادند یا به‌طور کلی قادر به محافظت از پوشش گیاهی نبودند.

آلن پیترز، رئیس بخش رصد آزمایش‌ها‌ی مربوط به آتش‌سوزی، گفت: هیچ ابزار دیگری نداریم که با این یکی قابل مقایسه باشد. این ماده قطعا می‌تواند تعداد آتش‌ها را کاهش دهد. این ماده نه‌تنها می‌تواند برای جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده شود، بلکه دوز بالا‌ی آن می‌تواند به محض روشن شدن آتش، به همان صورتی که قبلا مواد ضد آتش روی منطقه پاشیده می‌شدند، مورد استفاده قرار بگیرد و آتش را خاموش کند. با بد‌تر شدن شرایط اقلیمی، انتظار می‌رود که تعداد آتش‌ها‌ی شدید در جهان افزایش پیدا کند و روش‌ها‌یی که بشر تا به‌حال برای کنترل آتش دارد، بسیار محدود هستند.

در این شرایط، بیشتر از هر زمان دیگری به اختراع‌ها و تکنیک‌ها‌ی جدید نیاز داریم. پژوهشگران در حال همکاری با ایالت کالیفرنیا هستند تا ژل تازه ساخته شده را در حاشیه‌ی درختی جاده‌ها آزمایش کنند. چرا که این نواحی به‌شدت در معرض خطر آتش‌سوزی هستند و هر ساله تعداد زیادی آتش‌سوزی در این نواحی اتفاق می‌افتد. اگر این ماده اثر‌بخش باشد، می‌تواند زندگی‌ها‌ی زیادی را در نواحی مختلف جهان نجات دهد.
گزارش شده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفت + شانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!