دانشگاه‌های مالزی استقلال ندارند

علیرغم اعطای لقب "مستقل" به 17 دانشگاه از 20 دانشگاه دولتی مالزی، دانشگاهیان پایبندی دولت به انجام تعهدات خود در قبال اعطای استقلال بیشتر به دانشگاه‌ها مورد پرسش قرار داده‌اند.
توریست مالزی – علیرغم اعطای لقب “مستقل” به ۱۷ دانشگاه از ۲۰ دانشگاه دولتی مالزی، دانشگاهیان پایبندی دولت به انجام تعهدات خود در قبال اعطای استقلال بیشتر به دانشگاه‌ها مورد پرسش قرار داده‌اند.

به نقل از یو.دبلیو نیوز، وان سایفول وان جان، مدیر موسسه دموکراسی و امور اقتصادی (IDEAS) مالزی، اخیرا در سخنرانی چنگ داوان، نویسنده مقاله‌ای تحت عنوان “تاریخ استقلال دانشگاه‌ها در مالزی” پرسید که آیا واژه استقلال دانشگاه‌ها برای دولت تنها یک وعده بوده یا عملیاتی نیز شده است.

چنگ دریافته که اگر چه دانشگاه‌های مستقل به عنوان نهادی فدرال شناخته می‌شوند، ولی همچنان باید از چارچوب و دستورالعمل‌های حاکمیت شامل مقیاس و معیار حقوق‌ها، رویه‌های کلی و معیارهای ارتقا به عنوان خدمات مدنی پیروی کنند.

وی نتیجه گیری کرد که با توجه به پیشرفت تاریخی در استقلال بخشیدن به دانشگاه‌ها، به خصوص دانشگاه‌های دولتی، اعطای لقب “مستقل” به برخی از این دانشگاه‌ها بر خلاف ادعای حاکمیت، نشان‌دهنده عدم استقلال آنها در گذشته است.

وی افزود: علیرغم تلاش برای بازگرداندن استقلال به دانشگاه‌ها، تجزیه و تحلیل‌های بیشتر به وضوح نشان می‌دهد که دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در مالزی همچنان مستقل نیستند.

گزارشات چنگ نشان می‌دهد که حتی دانشگاه‌های خصوصی که از دولت کمک مالی دریافت نمی‌کنند نیز با توجه به مقررات گسترده که توسط دولت اعمال شده، در واقع تحت کنترل مستقیم دولت قرار دارند.

اخیرا دانشگاهیان شکایت کرده‌اند که اعضای داخلی دانشگاه در انتخاب معاونین و دیگر مقامات بلندپایه دانشگاه مشارکتی ندارند و در عوض کسانی توسط دولت انتخاب می‌شوند که از منظر سیاسی به دولت نزدیک و مورد اعتماد باشند.

این مساله موجب ایجاد این سئوال می‌شود که آیا دانشگاه‌های مستقل با اعتبار قابل ملاحظه‌ای که دارند، با توجه به وضع موجود در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرند یا خیر.

منبع: ایسنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!