دانشگاه های تهران و امیرکبیر در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: در رتبه بندی سال 2016 نظام رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه 400-301 در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانست جایگاهی در بازه 500-401 کسب کند.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: در رتبه بندی سال ۲۰۱۶ نظام رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانست جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ کسب کند.

روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۶ میلادی برای چهاردهمین سال متوالی فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، دانشگاه هاروارد همچون سال های گذشته رتبه نخست فهرست، دانشگاه استنفورد رتبه دوم و دانشگاه کالیفرنیا – برکلی نیز با یک پله رشد، رتبه سوم جدول را به خود اختصاص دادند. دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری ماساچوست نیز رتبه های ۴ و ۵ فهرست را به دست آوردند.

بر اساس اعلام گروه رتبه بندی ISC، رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می شود. این رتبه بندی در سال ۲۰۰۳ میلادی در قالب یک پروژه بزرگ در کشـور چیـن و برای اولین بار در دنیا توسط مرکز دانشگاه های تراز اول جهان یعنی دانشگاه شانگهای منتشر شد و همچنین این رتبه بندی به صورت سالانه روزآمد می شود.

این گروه افزود: شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است.

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ISC گفت: منابع گردآوری داده در این رتبه بندی شامل وب سایت های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می شود.

این گروه افزود: در رتبه بندی سال ۲۰۱۶ شانگهای دو دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور یافتند که دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در اولین حضور خود در رتبه بندی شانگهای، جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۶ را کسب کرد.

از کشور ترکیه نیز تنها دانشگاه استانبول توانست خود را در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دهد. این دانشگاه توانست با قرار گرفتن بعد از دو دانشگاه تهران و صنعتی امیرکبیر، رتبه ای در بازه ۵۰۰-۴۰۱ را کسب نماید.

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه افزود: وضعیت علمی دانشگاه های آسیایی همواره در حال رشد و ترقی بوده است. در سال ۲۰۱۵ از آسیا تنها ۱۰ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داشت که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ دانشگاه افزایش یافت که در این بین دانشگاه توکیو برترین دانشگاه آسیا معرفی شد. این دانشگاه توانست در سال ۲۰۱۶ با کسب رتبه ۲۰ در جمع ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

این اولین سالی است که چین و سنگاپور در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا دارای دانشگاه برتر هستند.

منبع”ایرنا”

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده + بیست =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!