درپی افزایش تنش ها در خاورمیانه؛ بازارهای سهام جنوب شرق آسیا فرو ریخت

توریست مالزی – منابع خبری گزارش دادند: بازارهای سهام کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا روز دوشنبه همزمان با شدت یافتن تنش ها در خاورمیانه فرو ریخت. به گزارش ایرنا،...
توریست مالزی – منابع خبری گزارش دادند: بازارهای سهام کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا روز دوشنبه همزمان با شدت یافتن تنش ها در خاورمیانه فرو ریخت.

به گزارش ایرنا، روزنامه بانکوک پست تایلند گزارش داد: بازار سهام ۱۰ کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ” آسه آن” امروز در پی تنش های فزاینده در خاورمیانه و درواکنش به این رخدادها روند نزولی به خود گرفت.

طبق این گزارش شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تایلنددوشنبه با کاهش ۰.۸۷ درصدی روبه رو شد. بازار سهام فیلیپین نیز امروز ۱.۸ درصد نزولی شد زیرا افزایش قیمت جهانی نفت با ایجاد هراس از فشارهای تورمی برای کشورهای وارد کننده نفت همراه بود.

به گزارش بانکوک پست سایر بازارهای جنوب شرق آسیا نیز به دلیل افزایش و تداوم تنش های خاورمیانه در وضعیت قرمز قرار داشتند.

این رسانه تایلندی افزود: بهای جهانی نفت امروز بیش از ۲ درصد افزایش داشت و نفت خام برنت درهربشکه افزون بر ۷۰ دلار معامله شد چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عراق را تهدیدبه تحریم های اقتصادی درواکنش به اقدام پارلمان این کشور کرده است.

دونالد ترامپ تهدید کرده است که در صورت مجبور شدن نیروهای آمریکایی به خروج از آمریکا، تحریم هایی را علیه عراق، دومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعمال خواهد کرد. بغداد روز گذشته از نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی خواست تا عراق را ترک کنند.

بانکوک پست در گزارشی از تاثیر تحولات خاورمیانه بر اقتصاد شرق آسیا نوشت: ترامپ عراق را که دومین کشور تولید کننده بزرگ نفت دراوپک است، تهدید به تحریم کرده چرا که پارلمان این کشور با مصوبه ای خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور شده است .

براساس این گزارش نرخ برابری پزو فیلیپین نیز امروز در مقابل دلار آمریکا ۰.۲ درصد کاهش داشت.

علاوه براین بازار بورس اوراق بهادار مالزی نیز با کاهش ۰.۹ درصدی حجم معاملات و خریداران اوراق سهام روبه رو شد. بازارسهام اندونزی نیز با ۱.۱ درصد کاهش همراه بود که این رقم بییشترین نرخ ریزش این بازار در یکماه گذشته بوده است.

شرکت های مالی و مصرف کننده در جنوب شرق آسیا از جمله بانک مرکز آسیا و بانک رایت اندونزی از مهمترین متضرران ریزش بازار سهام در جنوب شرق آسیا در روز دوشنبه بودند.

شاخص نقدشوندگی سهام ۴۵ شرکت بزرگ اندونزیایی نیز در بازار بورس این کشور و منطقه به میزان ۱.۵ درصد کاهش یافت.

برخی از بخش های مهم مالی و صنعتی سنگاپور نیز امروز به ترتیب با افت ۰.۸ و ۱.۲ درصدی روبه رو بودند.

پیشتر برخی از کارشناسان بازار بورس و اوراق شرق آسیا اعلام کردند ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا، ضمن تاثیر بر اقتصاد شرق آسیا از جمله کاهش ارزش سهام در بورس کره جنوبی، سرمایه گذاران و سهامداران این کشور را نیز بشدت نگران کرده است.

به گفته این کارشناسان تحولاتی که در آینده رخ می دهد مانند مسایل خاورمیانه، اوضاع کره شمالی و تنش های فزاینده میان ایران و آمریکا بر روی کره جنوبی به ویژه بازار بورس این کشور و سایر کشورهای شرق آسیا تاثیرات فراوانی دارد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!