دستاورد محققان ایرانی؛ تنظیم دمای هوای ادارات به دلخواه کارمندان

توریست مالزی- محققان ایرانی دانشگاه کنکوردیا می‌گویند، الگوریتمی را توسعه داده اند که بهترین دمای محیطی مناسب هر فرد را در ادارات پیدا می‌کند. این سیستم شرایط محیطی در محیط...
توریست مالزی- محققان ایرانی دانشگاه کنکوردیا می‌گویند، الگوریتمی را توسعه داده اند که بهترین دمای محیطی مناسب هر فرد را در ادارات پیدا می‌کند. این سیستم شرایط محیطی در محیط داخلی از جمله کیفیت هوا، درجه حرارت و روشنایی را براساس ترجیح هر کارمند بهینه‌سازی می‌کند.

“هاشم اکبری”، استاد دپارتمان مهندسی ساختمان، مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه کنکوردیا که این پژوهش را با کمک “فرهاد مفیدی”، یکی از فارغ التحصیلان در مقطع دکترا در رشته مهندسی ساختمان، انجام داد، می‌گوید: “بهبود کیفیت ساختمان اداری بر راحتی کارکنان تأثیر می‌گذارد، که این امر به نوبه خود بر بهره وری آنها اثر خواهد گذاشت.”

این محققان روش جدید خود را در یک ساختمان اداری در فضای باز در مونترال که دارای پنج قسمت و چهار ساکن در هر کدام از این قسمت ها بود، آزمایش کردند. آنها سناریوهای مختلف دفاتر اداری و شرایط آب و هوایی در فضای باز را مورد آزمایش قرار داده و به بررسی تحمل دما در کارکنان پرداختند.

این محققان سپس یک مدل ریاضی از ترجیح هر یک از کارکنان برای شبیه‌سازی درجه حرارت دلخواه محیط، تهویه، نور طبیعی و روشنایی مصنوعی را بر اساس حسگرهای نصب شده در سراسر دفتر ایجاد کردند.

مفیدی گفت: “ما چندین پارامتر شامل فرآیندهای تبادل انرژی در سراسر ساختمان، مجموعه‌ای از پارامترهای محیطی در محیط داخلی و خارجی، هزینه‌های مرتبط با انرژی، کیفیت هوا در محیط داخلی، فعالیت‌های کارمندان و ترجیح حرارتی و بصری شخصی” را در نظر گرفتیم.

این روش پیشنهادی می‌تواند همانند یک مغز در پشت سیستم یک پلتفرم برای تصمیم‌گیری در جهت مدیریت انرژی مبتنی بر فضای ابری عمل کند. محققان با استفاده از این مدل توانستند هزینه‌های انرژی را کاهش داده و بهره‌وری کارکنان را نیز افزایش دهند. با این فرض که میزان بهره‌وری هر فرد ۲۰ دلار در هر ساعت باشد، روش این محققان می‌تواند بهره‌وری کارکنان را تا ۱۰۰۰ دلار در سال به ازای هر نفر افزایش دهد.

منبع: ایسنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!