دومین میزبانی اجلاس سران اپک توسط مالزی

توریست مالزی- ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی با راه اندازی یک سیستم الکترونیکی به طور رسمی مقدمات میزبانی اجلاس سران همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) اپک درسال...
توریست مالزی- ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی با راه اندازی یک سیستم الکترونیکی به طور رسمی مقدمات میزبانی اجلاس سران همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) اپک درسال آینده را کلید زد.

به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد ۹۴ ساله، که سال گذشته به طور غیر منتظره در انتخابات عمومی مالزی زمام قدرت را برای دومین بار به دست گرفت، گفته است که همچنان تا زمان برگزاری نشست همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) در قدرت باقی خواهد ماند که دراین صورت ماهاتیر احتمالا نخستین رهبر جهان خواهد بود که دو بار میزبان این رویداد خواهد بود. براساس وعده های انتخاباتی ماهاتیر محمد قرار است نخست وزیری را به انور ابراهیم واگذار کند.

هدف اصلی اجلاس سال آینده APEC نهایی شدن چشم انداز این مجمع با ۲۱ کشور عضو پس از سال ۲۰۲۰ میلادی است. قرار است نخستین جلسات غیررسمی مقامات ارشد Apec هفته آینده در جزیره لنکاوی مالزی برگزار شود. مالزی دو دهه قبل و یک سال پس از بحران بزرگ مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ میزبان ا جلاس سران اپک بود.

ماهاتیر محمد گفت: مالزی درحالی قرار است میزبان اجلاس سران Apec ۲۰۲۰ باشد که زمینه های تنش های شدید در بازارهای مالی جهان همزمان با گسترش یافتن تنش های سیاست تجاری فزاینده است و این روند به تضعیف اعتماد به نفس سرمایه گذاران منجر می شود و تجارت جهانی را تهدید می کند. دکتر ماهاتیر همچنین گفت که کشورهای شرکت کننده ایده ایالات متحده در مورد اجلاس سران Apec در ماه ژانویه ۲۰۲۰ را نپذیرفتند.

سیف‌الدین عبدالله وزیر خارجه مالزی در آبان ماه سال جاری به نقل از مایک پمپئو، همتای آمریکایی‌اش خبر داد که آمریکا در حال بررسی برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک ۲۰۱۹ در ماه ژانویه دراین کشور است. این در حالی است که این نشست پیشتر بنا بود در شیلی برگزار شود، اما تظاهرات گسترده در این کشور مانع از برگزاری آن شد. این طرح در حالی مطرح شد که براساس تقویم این اجلاس، مالزی میزبان برگزاری دور بعدی این نشست در پایان سال ۲۰۲۰ است.

اَپِک یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال ۱۹۸۹ با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می کنند. ۲۱ کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره ای این سازمان را برعهده دارد.

بر اساس گزارش بانک‌ جهانی اعضای اپک با دارا بودن حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان، ‌۵۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی و ۶۰درصد خروجی اقتصادی جهان را در اختیار دارند. اما آنچه مانع از قدرت‌ گرفتن و ایفای نقش اصلی اپک در اقتصاد جهانی شده شامل گستردگی و تنوع اقتصادهای این گروه بزرگ اقتصادی است.

اکنون مجموعه‌ای از کشورهای فقیر و ثروتمند در این سازمان عضویت دارند و هم سطح نبودن قدرت اقتصادی آنها به عنوان سدی برای افزایش اثر گذاری جهانی اپک عمل کرده است. این بلوک اقتصادی با سابقه حدود ۳۰ سال خود که دبیرخانه آن در سنگاپور قرار دارد، به دنبال ایجاد مکانیزم اقتصادی پویا و تسهیل فضای تجاری مطلوب و پایدار است.

چشم‌انداز این سازمان دستیابی به بازار مشترک آسیا – اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۰ میلادی است و مسئولان آن اعلام کردند که در تلاش هستند تا آن زمان تمامی موانع تجارت کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری در منطقه را به تدریج از میان بردارند.

اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک)، سال گذشته برای اولین بار بدون انتشار بیانیه رسمی رهبران به دلیل اختلافات تجاری آمریکا و چین به کار خود پایان داد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک + دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!