راز یادگیری مهارت های تازه با سرعتی دو برابر در چیست؟

یادگیری یک مهارت جدید آنقدر که به چگونه تمرین کردن وابسته است، به چقدر تمرین کردن وابسته نیست.
یادگیری یک مهارت جدید آنقدر که به چگونه تمرین کردن وابسته است، به چقدر تمرین کردن وابسته نیست.

کلید یادگیری سریع تر این است که با اعمال تغییرات جزئی، به آموزش یا تمرین های خود مختصری تنوع ببخشید تا مغزتان را در حالت یادگیری نگاه دارید. پژوهش های تازه نشان می دهند با تغییر رویه های همیشگی، می توان زمان لازم برای یادگیری یک مهارت را حتی تا نصف کاهش داد.

کسب مهارت های حرکتی تازه نیازمند تکرار است، اما تکرار همراه با تنوع، از اینکه چیزی را هر بار یه یک شیوه تکرار کنید به مراتب اثربخش تر است.

پژوهش تازه ی دانشگاه جانز هاپکینز نشان داده است تنوع دادن به جلسات تمرین باعث شده شرکت کنندگان، یک مهارت حرکتی وابسته به رایانه را از تکرار معمولی سریع تر یاد بگیرند. گزارش تیم انجام دهنده ی این پژوهش حاکی است این نتایج از درگیر بودن فرایندی به نام «تحکیم مجدد» خبر می دهند.

تحکیم مجدد فرایندی است که در آن «خاطرات موجود یادآوری و با دانش تازه دستکاری می شوند». این پژوهش جدید، به رهبری پروفسور پابلو سلنیک از دانشگاه جانز هاپکینز، نشان داد فرایند تحکیم مجدد در یادگیری مهارت های حرکتی نیز نقشی کلیدی ایفا می کند. پیش از این درباره ی نقش فرایند مذکور در این حوزه اطلاعات زیادی در دسترس نبود.

سلنیک در این باره می گوید: «آنچه ما فهمیده ایم این است که اگر نسخه ی اندک متفاوت تری از آنچه سعی در یادگیری اش دارید را تمرین کنید، عملاً بیشتر و سریع تر از زمانی یاد می گیرید که پشت سر هم صرفاً به تکرار یک کار به خصوص بپردازید».

طی پژوهش یاد شده، به هشتاد و شش داوطلب آموزش داده شد چگونه با فشار دادن یک دستگاه کوچک، نشانگری را روی صفحه ی نمایش رایانه تکان دهند. سه گروه داوطلب، هر کدام به مدت ۴۵ دقیقه تحت این آموزش قرار گرفتند. سپس ۶ ساعت بعد، یک گروه عیناً همان تمرین قبلی را تکرار کرد، در حالی که یک گروه دیگر نسخه ی دیگری از آن تمرین را انجام داد که نیازمند فشردن دستگاه با شدتی متفاوت بود.

هر دوی این گروه ها روز بعد تمرین اول را تکرار کردند و گروه باقیمانده نیز به عنوان گروه کنترل، هر روز تنها یک جلسه به تمرین می پرداخت.

نتایج نشان می داد عملکرد گروه کنترل از همه ی تیم ها بد تر بوده است؛ تقریباً نصف گروهی که تنها یک تمرین به خصوص را تکرار کرده بود. اما گروهی که به تمرینی اندک متفاوت پرداخته بود از هر سه گروه بهتر عمل کرده و تقریباً دو برابر گروه دوم نتیجه گرفته بود.

ترفند کار این است که جلسات تمرین را اندکی تنوع بدهید؛ تنوعی در حد تغییر جزئی اندازه یا وزن چوب بیسبال، راکت تنیس و یا توپ فوتبال در جلسات تمرینی مختلف. به نظر می رسد تغییرات بزرگ تر، به یادگیری بهتر کمکی نمی کنند.

سلنیک در این باره می گوید: «اگر تمرین خود را بیش از اندازه تغییر دهید، افراد بهره ای که ما طی فرایند تحکیم مجدد شاهدش بودیم را نخواهند برد. تنوع ایجاد شده بین تمرین ها باید جزئی باشد».

دو برابر شدن عملکرد در چنین مدت زمان کوتاهی از تمرین مسئله ی بسیار مهمی است. به این ترتیب موسیقیدانان می توانند مهارت های تازه را سریع تر فرا بگیرند. برای نمونه، گیتاریست ها می توانند گام های خود را روی بخش های متفاوتی از دسته ی ساز تمرین کنند.

شاید حتی بتوان با استفاده از این قواعد به افراد دارای نقص عضو کمک کرد نحوه ی استفاده از عضو مصنوعی جدید خود را سریع تر فرا بگیرند. عاملین پژوهش مورد نظر اشاره می کنند تحقیقشان کاربرد های بسیار وسیعی در زمینه ی توانبخشی خواهد داشت.
منبع دیجیاتو

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!