راهنمای تحصیل در مالزی

توریست مالزی – مالزی یکی از کشورهای امن‌ و زیبا با دانشگاههایی با سطوح متوسط و بالا و در حد استانداردهای جهانی با مدرک مورد قبول در اقصی نقاط...
توریست مالزی – مالزی یکی از کشورهای امن‌ و زیبا با دانشگاههایی با سطوح متوسط و بالا و در حد استانداردهای جهانی با مدرک مورد قبول در اقصی نقاط جهان است.
به گزارش کجارو، مالزی دربردارنده دو ناحیه جغرافیائی است و دریای جنوبی چین آن‌ها را از هم جدا می‌کند؛ شبه جزیره مالزی یا مالزی غربی که بر روی شبه جزیره مالایی قرار دارد و از شمال با تایلند مرز خشکی دارد و از طریق جاده شوسه جوهور از جنوب با سنگاپور پیوند دارد.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی
تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی
در کشور مالزی‌ آموزش‌ کودکان‌ از ۴ تا ۵ سالگی‌ با دوران‌ آمادگی‌ آغاز می‌شود. تحصیلات‌ ابتدایی‌ از ۶ سالگی‌ به‌ مدت‌ ۶ یا ۷ سال‌ است‌ که‌ در این‌ دوره‌ خواندن، نوشتن، ریاضیات‌ پایه‌ و علوم‌ اهمیت‌ ویژه‌ای‌ دارند. دانش‌آموزان‌ در دو امتحان‌ در سال‌های‌ سوم‌ و ششم‌ شرکت‌ می‌کنند. تحصیلات‌ دبیرستان‌ نیز به‌ دو دوره‌ ۳ ساله‌ تقسیم‌ می‌شود. دانش‌آموزان‌ در سه‌ سال‌ اول‌ دبیرستان‌ دروس‌ علوم‌ پایه، علوم‌ انسانی، هنر و آموزش‌های‌ صنعتی‌ را می‌گذراند و در پایان‌ آن‌ در امتحانات‌(PMR) شرکت‌ می‌کنند.

دوره‌ دوم‌ نیز سه‌ سال‌ است‌ که‌ برای‌ ۲ سال‌ دانش‌آموزان‌ دروس‌ مشخصی‌ را انتخاب‌ می‌کنند و در امتحانات‌ (Malaysia Certificate of Education SPM) شرکت‌ می‌کنند. برای‌ ورود به‌ دانشگاه‌های‌ مالزی‌ دانش‌آموزان‌ باید دوره‌ یکساله‌ دیگری‌ را بگذرانند و با موفقیت‌ در امتحانات‌ آخر سال‌ مدرک‌ (Malaysia Higher School Certificate STPM) را بگیرند که‌ همان‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ در مالزی‌ است. این‌ مدرک‌ مشابه‌ مدارک‌ A Level در نظام‌ آموزشی‌ انگلستان‌ است. دارندگان‌ مدرک‌ SPM می‌توانند در کالج‌ها و پلی‌ تکنیک‌ها، و دارندگان‌ مدرک‌ STPM، می‌توانند در دانشگاه‌ها ادامه‌ تحصیل‌ دهند.

‌تحصیلات‌ دانشگاهی‌
همانطور که‌ اشاره‌ شد برای‌ ورود به‌ دانشگاه‌های‌ مالزی‌ گذراندن‌ موفقیت‌آمیز امتحانات‌ (STPM) حداقل‌ دو درس‌ با معدل‌ خوب‌ الزامی‌ است. همچنین‌، دیپلم‌ دبیرستان‌ از کشورهای‌ دیگر یا حداقل‌ نمره‌ قبولی‌ در دو درس‌ از امتحانات‌ A – Level نظام‌ آموزشی‌ انگلستان‌ برای‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها مورد قبول‌ است. واحد مرکزی‌ Central Unit وزارت‌ آموزش‌ Ministry of Education بر اساس‌ معدل‌ امتحانات‌ STPM ، سوابق‌ کلیه‌ متقاضیان‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها را بررسی‌ می‌کند و درباره‌ قبولی، رشته‌ تحصیلی‌ و دانشگاه‌ تصمیم‌ می‌گیرد.

‌دوره‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاهی
۱. دوره‌هایی‌ که‌ منتهی‌ به‌ مدارک‌ Diploma می‌شود، شامل سه‌ سال‌ تحصیل‌ و برای‌Certificate دو سال‌ تحصیل‌ در کالج‌ها و پلی‌ تکنیک‌ها است. دوره‌های‌ سه‌ ساله طی‌ شده‌ در دانشگاه‌ها نیز که‌ به‌ مدرک‌Diploma منتهی‌ می‌شود. معمولاً‌ با ۹۰ تا ۱۰۰ واحد(Credit) گذرانده‌ می‌شود. افرادی‌ که‌ مدرک‌Diploma یا Certificate از کالج‌ها یا پلی‌تکنیک‌ها داشته‌ باشند می‌توانند وارد دانشگاه‌ها شوند.

Bachelor .۲ که شامل‌ سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ است. این‌ مدرک‌ معمولاً‌ با گذراندن‌ ۱۵۰ تا ۱۸۰ واحد اخذ می‌شود. لازم‌ به‌ یادآوری‌ است‌ که‌ تعداد واحدها در دانشگاه‌های‌ گوناگون‌ یکسان‌ نیست. مدرک‌ دوره‌ Bachelor به‌ دو نوع‌Honours وOrdinary تقسیم‌ می‌شود و مدرک‌ Honours خود به‌ چهار نوع second (۱ and ۲), First وThird تقسیم‌ می‌شود.

۳. اخذ مدرک (Post Graduate Diploma (PGD نیز بعد از گذراندن‌ دوره‌های‌ Diploma به‌ مدت‌ یک‌ سال‌ میسر است‌ و در صورت‌ داشتن‌Certificate این‌ دوره‌ ۲ ساله‌ خواهد بود.

Master .۴ برای ورود به‌ این‌ دوره، امتحانی‌ صورت‌ نمی‌گیرد، بلکه‌ داشتن‌ مدرک‌Bachelor با معدل‌ حداقل‌ Honours Second۱ و معرف‌های‌ علمی‌ الزامی‌ است. ‌این‌ دوره‌ به‌ سه صورت‌ ارایه‌ می‌شود:

درس‌ (Taught Course): این دوره شامل گذراندن ۳۰ تا ۳۳ واحد در دوره کارشناسی ارشد بوده و دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی موظف به ارائه یک پژوهش علمی در حد ۳ تا ۶ واحد بدون دفاع از آن به استاد راهنمای خود بوده و پس از انجام، موفق به دریافت مدرک Master می شود.
درس و پژوهش (Taught Course and Research) :دانشجو پس از گذراندن ۳۶ واحد که ۱۸ تا ۲۴ واحد آن پژوهش است موفق به دریافت مدرک Master می شود.
پژوهش‌ (By Research) :در این حالت‌ کلاسی وجود نداشته و تنها ارائه پایان نامه پژوهشی لازم است که تمامی ۳۶ واحد مربوط به همین پایان نامه پژوهشی است. (چنانچه شروع به تحصیل پس از اول ژانویه ۲۰۱۱ باشد قابل بررسی و ارزشیابی نیست). در حالت‌ ب «درس و پژوهش»، دانشجو باید از رساله‌ تحقیقی‌ خود دفاع‌ کند و در صورت‌ موفقیت، موفق‌ به‌ دریافت‌ مدرک‌ می‌شود.
Ph.D. ۵ برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ معدل‌ بسیار بالای‌ دوره‌ Master الزامی‌ است. این‌ دوره‌ نیز به‌ دو صورتی‌ که‌ در مقطع‌ Master آورده‌ شد برگزار می‌شود. دانشجو باید حدود ۹۰ واحد بگذراند. در حالت ۶۰Taught Course and Research واحد متعلق‌ به‌ دروس‌ است‌ و ۳۰ واحد به‌ پژوهش‌ و در حالت‌By Research همه‌ ۹۰ واحد در قالب‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ است. ضمناً‌ در بعضی‌ از دانشگاه‌های‌ مالزی‌ دانشجوی‌ بسیار ممتاز و با معدل‌First Class Honours می‌تواند بعد از دوره‌Bachelor در دوره‌ Ph.D. تحصیل‌ کند. در این‌ دوره‌ نیز دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ شرط‌ اعطای‌ مدرک‌ است.

‌نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌
۱. کلیه‌ مدارک‌Diploma و Certificate دو یا سه سال تحصیل‌ که‌ منجر به‌ اخذ مدرک‌ Bachelor نمی‌شود، بعد از دیپلم‌ دبیرستان یا پیش دانشگاهی، «کاردانی» ارزشیابی‌ می‌شود.
۲. مدارک Diploma به همراه‌ (Post Graduate Diploma PGD) در مجموع‌ «کارشناسی» ارزشیابی‌ می‌شود. ‌تبصره: در صورت‌ داشتن‌ مدرک‌ Bachelor ، برای‌ مدرک‌ PGD فقط‌ صحت‌ صدور تأیید می‌شود.
۳. مدارک‌ Bachelor از دانشگاه‌های‌ معتبر بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ یا پیش‌ دانشگاهی، «کارشناسی» ارزشیابی‌ می‌شود.
۴. مدارک Master صرفا از دانشگاه‌های‌ معتبر با شرط‌ داشتن‌ کارشناسی، «کارشناسی‌ ارشد» ارزشیابی‌ می‌شود. .(چنانچه شروع به تحصیل در دوره های پژوهشی (By Research) پس از اول ژانویه ۲۰۱۱ باشد قابل بررسی و ارزشیابی نیست)
۵. مدارک‌Ph.D. صرفا از دانشگاه‌های‌ معتبر با شرط‌ داشتن‌ کارشناسی‌ ارشد، «دکترا» ارزشیابی‌ می‌شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی
آیا دانشگاه معتبر انگلیسی زبان هم دارد؟ مالزی دارای مدرک دانشگاه‌های متعدد به زبان انگلیسی است و متقاضیان ورود به آن‌ها باید مدارک معتبر زبان ارائه دهند، البته بعضی از دانشگاه‌های دولتی مالزی به زبان مالایی تدریس می‌کنند که ویژه دانشجویان بومی است.
مدت و هزینه‌ی دوره‌‎های زبان آموزی مالزی: مدت دوره‌های زبان با توجه به سطح زبان متقاضی متفاوت و از یک ماه تا ده ماه می‌باشد. شهریه به دوره‌های فوق نیز ماهیانه از ۵۰۰ تا ۹۵۰ دلار متغیر است.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در مالزی
شهریه دانشگاه‌های مالزی
شهریه دانشگاه‌های مالزی برای مقاطع و رشته‌های مختلف بسیار متفاوت است، ولی در حالت کلی، مجموع شهریه و هزینه اقامت در خوابگاه بین هفت تا چهارده هزار دلار در سال است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف
میانگین شهریه در دانشگاه‌های دولتی مالزی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار است، البته شهریه رشته‌های پزشکی بالاتر است و بستگی به دانشگاه دارد. میانگین شهریه در دانشگاه‌های خصوصی انگلیسی زبان از ۸۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار در سال متغیر است. در مالزی دانشگاه رایگان برای افراد خارجی وجود ندارد.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو
کسانی که از خوابگاه استفاده می‌کنند؛ هزینه زندگی برای دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند، ماهیانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است، البته هزینه فوق شامل خوابگاه و خورد و خوراک است.
کسانی که به طور شخصی محلی برای اقامت اجاره می‌کنند؛ هزینه زندگی در اماکن غیر دانشگاهی و خصوصی با توجه به منطقه مورد نظر دانشجو متفاوت و عموما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های مالزی
در دانشگاه‌های مالزی بیشتر بورسیه‌ها به مقطع دکترا تعلق می‌گیرد و اغلب دانشجویان دکتری که کار تحقیقاتی انجام می‌دهند، موفق به اخذ بورسیه تحصیلی مالزی شده و ماهیانه مبلغی را به عنوان بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند. (بورسیه‌های مالزی در سال ۲۰۱۸)

محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاه‌های مالزی
برای کارشناسی حداکثر تا ۳۸ سال و برای کارشناسی ارشد و دکترا محدودیت سنی وجود ندارد.

شهرهای دانشگاهی مالزی
شهرهای کوالالامپور، پنانگ، جوهور بهرو و جزیره بورنئو از جمله شهرهایی هستند که دانشگاهی بزرگ و مهم مالزی در آن‌ها قرار دارد.

برترین دانشگاه‌های مالزی
این لیست از وب‌سایت topuniversities و بر اساس جایگاه دانشگاه‌های مالزی در رده‌بندی دانشگاه‌های آسیا استخراج شده است.

نام دانشگاه جایگاه
Universiti Malaya ۲۴
Universiti Putra Malaysia ۳۶
Universiti Kebangsaan Malaysia ۴۳
Universiti Sains Malaysia ۴۶
Universiti Teknologi Malaysia ۴۹
Universiti Teknologi Petronas ۱۰۱
Universiti Utara Malaysia ۱۳۱
Taylor’s University ۱۵۰
Universiti Teknologi MARA ۱۵۸
International Islamic University Malaysia ۱۶۳
Multimedia University ۱۷۹
UCSI University ۲۱۲
Management and Science University ۲۱۷
Limkokwing University of Creative Technology ۲۱۹
Universiti Malaysia Perlis ۲۲۱
Universiti Malaysia Sabah ۲۲۲
Universiti Tenaga Nasional ۲۴۳
Universiti Malaysia Sarawak ۲۴۷

تعطیلات پایان سال تحصیلی دانشگاه‌های مالزی
تعطیلات رسمی برای دانشگاه‌ها بین ژوئن تا سپتامبر است.

آیا در مدت تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهد؟ بله، دانشجویان می‌توانند در ایام تعطیلات تابستان از خوابگاه استفاده کنند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در مالزی
دانشجویان می‌توانند از بیمه‌های درمانی دانشگاه‌ها استفاده کنند.

آب و هوای مالزی
مالزی دارای آب و هوای استوایی و در طول سال تقریباً یکسان است. میانگین درجه حرارت بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است.

شرایط ویزای دانشجویی مالزی
گرفتن ویزا برای والدین دانشجو: در مقطع کارشناسی ویزای همراه در این کشور صادر نمی‌شود اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به خانواده درجه یک، ویزای همراه تعلق می‌گیرد.

شرایط کار کردن دانشجو در زمان تحصیل: متاسفانه بر اساس قوانین دولت مالزی، کار در مالزی برای دانشجویان در زمان تحصیل ممنوع است، یعنی کلیه کسانی که ویزای دانشجویی در مالزی دارند نمی‌توانند به صورت پاره وقت و تمام وقت کار کنند.

عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش: بله، دانشگاه برای همسر و فرزندان دانشجو ویزای همراه صادر می‌کند.

آیا ویزای دانشجویی مالزی برای چند بار ورود و خروج است؟ بله، ویزا برای چند بار ورود و خروج صادر می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

20 + دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!