روابط تاریخی ایران و مالزی

توریست مالزی- عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ به تشریح روابط تاریخی ایران و مالزی و تأثیر انقلاب اسلامی کشورمان بر...
توریست مالزی- عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ به تشریح روابط تاریخی ایران و مالزی و تأثیر انقلاب اسلامی کشورمان بر فرهنگ این کشور اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، داود مهرابی افزود: در تاریخچه مالزی اشاره هایی وجود دارد که فرهنگ و تمدن ایران در این منطقه شناخته می شده و حتی مورد استقبال واقع شد. تا سال ۱۱۰۰ میلادی، ایرانیان با منطقه جنوب شرقی آسیا روابط تجاری داشتند که بیشتر از طریق شبه جزیره پراک در سواحل شمال شرقی سوماترا صورت می گرفت.
وی افزود: از سال ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی افرادی در منطقه جنوب شرق آسیا و شبه جزیره مالایا حضور داشتند که ایرانی بودن برخی از آنها مشخص است. از سال ۱۵۰۰ تا سال ۱۹۷۹ میلادی روابطی با این منطقه داشتیم که در این دهه با حمله پرتغالی ها به مالاکا در جنوب مالزی حضور ایرانیان مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، این دوره همزمان با روی کار آمدن سلسلۀ صفوی در ایران بود و نخستین سفیر ایران هم در زمان شاه سلیمان صفوی عازم تایلند قدیم شد.
مهرابی گفت: چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نخستین واکنش مالزی به انقلاب اسلامی، عادی خواندن روابط بود. وزیر خارجه مالزی در آن زمان اعلام کرد کارمندان دیپلماتیک این کشور در ایران به فعالیت عادی خود ادامه می دهند.
در مورد گروگانگیری سال ۵۸ با اینکه مالزی برخی ملاحظات سیاسی داشت اما دولت مالزی در آن زمان سیاست سکوت را در پیش گرفت.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده + 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!