روایتی از آرت اکسپوی مالزی

توریست مالزی – معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه مرضیه افخم، سفیر ایران در مالزی، از نمایشگاه آرت اکسپوی این کشور بازدید کرد. به گزارش ایسنا،...
توریست مالزی – معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه مرضیه افخم، سفیر ایران در مالزی، از نمایشگاه آرت اکسپوی این کشور بازدید کرد.
به گزارش ایسنا، عباس خامه‌یار – معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی – با حضور در آرت اکسپو مالزی بیان کرد:‌ آرت اکسپوی مالزی که یکی از بزرگترین رویدادهای هنری در جنوب شرق آسیا و بزرگترین آن در مالزی به شمار می‌رود، دیروز ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه آغاز شد و فرصتی دست داد تا در مراسم افتتاحیه باشکوه آن در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کوالالامپور به همراه نخستین و تنها سفیر خانم کشورمان مرضیه افخم و رایزن فرهنگی ایران در مالزی – سابقی شرکت کنم و هنگام بازدیدِ تونکو سید فیض‌الدین پوترا پسر تونکو سید سراج‌الدین جمال ولایه پادشاه ایالت پرلیس مالزی به همراه همسرشان خانم تونکو حاجه لیله الشهرین اکاشاه خلیل از غرفه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوی کوتاهی پیرامون هنر کشورمان داشته باشم.
او ادامه داد: پادشاه ضمن تشکر از حضور کشورمان در این رویداد بزرگ هنری اظهار کرد: «چیزهای زیادی راجع به ایران شنیده‌ام و خیلی دوست دارم از کشورتان دیداری داشته باشم.


خامه‌یار اضافه کرد: آرت اکسپو در حالی یازدهمین دوره خود را آغاز کرد که ایران با دو غرفه میهمان آن بود. این رویداد نه‌تنها بزرگترین بازار فروش هنرهای تجسمی منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود بلکه می‌توان آن را محلی برای تبادل اندیشه و فرهنگ ملل مختلف، به‌ویژه در جنوب شرق آسیا برشمرد. طی سال‌های گذشته حضور ایران در غرفه‌ای تحت عنوان غرفه سفارت جمهوری اسلامی ایران میزبان آثار هنرمندان ایرانی در سبک و سیاق مختلف بوده است. بررسی اقتصادی آرت اکسپو مالزی نشان می‌دهد این رویداد بین‌المللی که از سال ۲۰۰۷ با فروش کمتر از دو و نیم میلیون رینگیت برابر با حدود ۵۵۰ هزار دلار آغاز به کار کرده، تاکنون بیشترین رکورد فروش آثار هنری خود را در سال ۲۰۱۴ با فروش بیش از ۲۰ میلیون رینگیت یعنی در حدود پنج میلیون دلار به خود اختصاص داده است. طی سال‌های گذشته بیش از ۳۰ کشور آسیایی و اروپایی در این رویداد سالانه هنری شرکت داشتند.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هنرمندان ایرانی در اولین حضور خود در این رویداد هنری در سال ۲۰۱۳ با فروش حدود ۳۰ هزار رینگیت برابر با بیش از هفت هزار دلار روبرو شدند که البته این رقم شامل فروش تنها بخشی از آثار ارائه شده بود. در سال ۲۰۱۴ تقریبا تمامی آثار ارائه شده در غرفه ایران با قیمتی حدود سه برابر سال پیش از آن به فروش رفت. اما نکته قابل توجه در بررسی فروش آثار تجسمی در اکسپو مالزی عدم استقبال از خرید اثر در سال ۲۰۱۵ است. در مقایسه آثار هنری ارائه شده طی سه سال حضور ایران در اکسپو مالزی با استقبال خریداران از آثار کاشی‌کاری که در سال ۲۰۱۳ به شیوه هنر اسلامی ارائه شده بود روبرو می‌شویم. همچنین استقبال از آثار نقاشی مدرن و تلفیق آن با خوشنویسی از یک هنرمند ایرانی در سال ۲۰۱۴ در اکسپو مالزی نیز دور از ذهن نبود. اما تجربه حضور آثار نگارگری در سال ۲۰۱۵ و عدم استقبال خریداران از آن ممکن است نشان‌دهنده عدم شناخت هنر ایران در این زمینه باشد. در سال ۲۰۱۶ نیز غرفه ایران نمایشی از آثار هنرمند جوانی از ایران بود که با اقبال زیادی در فروش آثار خود مواجه نشد.
او با بیان اینکه به نظر می‌رسد آرت اکسپو ۲۰۱۷ مالزی، سال حضور پر رنگ هنر ایران باشد، افزود: طی سال‌های حضور ایران در آرت اکسپو مالزی تنها یک بار غرفه دیگری از طرف یک گالری در شیراز در سال ۲۰۱۴ در کنار غرفه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران به نمایش آثاری از هنرهای تجسمی ایران پرداخته بود، امسال نیز غرفه دیگری با نام مؤسسه فرهنگی هنری ماندگار، آثاری از هنرمندان مشهور معاصر ایران را در کنار غرفه سفارت جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته است.


خامه‌یار همچنین درباره هنرمندان شرکت‌کننده در این اکسپو بیان کرد: آثاری از مرتضی گوردزی (دیباج) که با همکاری حوزه هنری در غرفه رایزنی و آثاری از هنرمندان به نام و معاصر ایران از جمله فرح اصولی، وحید چمنی، قدرت‌الله عاقلی، شهلا معززی و چند تن دیگر در غرفه مؤسسه فرهنگی هنری ماندگار، معرف هنر معاصر ایران در مالزی به شمار می‌روند. علاوه بر جنبه اقتصادی آرت اکسپو می‌توان به رویکرد هنرمندانی از ۲۵ کشور شرکت‌کننده در این رویداد اشاره کرد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: علاوه بر حضور رویکردی زیست‌محیطی که در اغلب آثار به نمایش درآمده در این رویداد قابل مشاهده است، هنرمندان کشورهای مختلف در تلاش هستند تا از هنر که بیانی جهانی دارد و حد و مرز نمی‌شناسد، به خوبی استفاده کنند. گویی آنها در پس نشان‌هایی که برآمده از هویت ملی آنان است، همگی یک صدا بانگ برآوده‌اند که انسان مدرنِ جهانِ معاصر نیازهای درونی دیگری دارد که کلیدواژه آن بازگشت به خویشتن است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 − ده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!