رویای ثروتمندترین مرد جهان برای تسخیر فضا

توریست مالزی – بلو ارجین، شرکت هوافضای بنیان‌گذاری‌شده به‌دست جف بزوس با جدیت هرچه تمام درحال آمادگی برای تضمین حضور پایدار انسان در فضا است. به گزارش زومیت، جف...
توریست مالزی – بلو ارجین، شرکت هوافضای بنیان‌گذاری‌شده به‌دست جف بزوس با جدیت هرچه تمام درحال آمادگی برای تضمین حضور پایدار انسان در فضا است.
به گزارش زومیت، جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون به‌تازگی چشم‌اندازش برای حضور بشریت در فضا را در کنفرانسی ویژه به نمایش گذاشت. ثروتمندترین مرد جهان (دست‌کم روی کاغذ) نزدیک‌به یک ساعت زمان صرف کرد تا درباره‌‌ی این صحبت کند که چگونه و چرا معتقد است انسان باید یک‌روز سازه‌های فضایی غول‌پیکر شناوری را بسازد که بتوانند خارج از زمین میزبان میلیون‌ها نفر باشند. او سپس شروع به صحبت درباره‌ی این کرد که چگونه بلو ارجین، شرکت فضایی‌اش، زیرساخت‌های موردنیاز را برای کمک به تحقق آن رویاها خواهد ساخت.
سرآغاز مسیری که به تسخیر فضا ختم خواهد شد، پرتاب راکت‌هایی است که بلو ارجین آن‌ها را می‌سازد؛‌ اما اکنون بلو مون (Blue Moon)، سطح‌نشینی که روز جمعه به دست بزوس رونمایی شد نیز نقشی مهم در تحقق چشم‌انداز مورد بحث ایفا خواهد کرد. بلو مون،‌ وسیله‌ی نقلیه‌ای است که بلو ارجین یک روز برای ارسال تجهیزات علمی و انسان‌ها به سطح ماه، آن را به‌کار خواهد گرفت. این سطح‌نشین می‌تواند بین ۳/۶ تا ۶/۵ تن محموله را به‌‌آرامی روی سطح قمری فرود بیاورد و احتمالا در دستیابی بلو ارجین به آرزوی‌اش مبنی‌بر استخراج یخ‌آب از قطب‌های ماه، نقشی کلیدی برعهده خواهد داشت.
بزوس پیش‌تر و به‌خصوص در کد کنفرانس ۲۰۱۶، به‌طور علنی درباره‌ی چشم‌انداز بزرگش برای مسکونی‌سازی فضا (و تفاوت آن با رویای ایلان ماسک) صحبت کرده بود. اما در این رویداد اخیر، توضیحات دقیق‌تری درباره‌ی دلایل باورش به لزوم استقرار انسان در فضا ارائه داد. یک دلیل عمده به باور بزوس این است که منابع زمین، به‌خصوص انرژی، محدود است؛ درحالی‌که فضا وعده‌ی منابع نامحدود را می‌دهد. به‌نقل از بزوس، تمام آنچه نیاز داریم، دسترسی ارزان‌تر و مطمئن‌تر است.
بااین‌حال، اتفاق‌نظر بر سر استدلال‌های بزوس وجود ندارد. برخی بر این باور هستند که درست همان‌طور که ما در مسیر تهی‌ساختن زمین از منابعش قرار داریم، درنهایت یک‌روز منابع منظومه‌ی شمسی را نیز به پایان خواهیم رساند. همچنین یک استدلال بسیار خوب دیگر این است که ما هنوز نحوه‌ی زندگی پایدار روی این سیاره را یاد نگرفته‌ایم و پیش از آنکه مشکلات جدیدی برای گونه‌‌های خودمان ایجاد کنیم، باید دست به یافتن راه‌حلی برای حل مشکل یادشده بزنیم. علاوه‌بر این، چشم‌انداز بزوس برپایه‌ی ایده‌آل‌های به‌شدت سرمایه‌دارانه (نظیر رشد بی‌حدوحصر) شکل گرفته است؛ درحالی که هم‌اکنون برخی از این ایده‌آل‌ها به‌طور مرتب توسط اعضای رده‌بالای دولت آمریکا زیر سؤال می‌روند؛ چه رسد به برخی شهروندان معمولی این کشور.
این نخستین‌بار نیست که ما دیدگاه بزوس نسبت‌به آینده‌ی بلندمدت را می‌شنویم؛ اما وی در کنفرانس اخیر برای نخستین بار شرایط خودش را بدین شکل مطرح ساخت. این آخرین‌بار نیز نخواهد بود. احتمالا هرچه به زمان وقوع برخی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بلو ارجین نظیر نخستین پرتاب راکت عظیم نیو گلن در سال ۲۰۲۱ یا هر تلاشی برای ارسال بلو مون به سطح قمری نزدیک‌تر شویم، بزوس بخشی از صحبت‌هایش را تکرار خواهد کرد. درهرصورت، باید دید آیا بلو ارجین می‌تواند در برنامه‌ی بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴، نظر ناسا را برای استفاده از سطح‌نشین جدیدش جلب کند یا خیر. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، با ورود هرچه بیشتر بازیگران جدید، رقابت برای تسخیر فضا دیدنی‌تر می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 + شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!