سربازی در ایران؛ درخواست تغییر سن اعزام به خدمت از ۱۸ به ۲۰ سال

توریست مالزی – شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران می‌گوید برای “کاهش فشار کنکور” و اضطرب ناشی از آن خواستار تغییر سن سربازی رفتن پسران از ۱۸ به ۲۰ سال...
توریست مالزی – شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران می‌گوید برای “کاهش فشار کنکور” و اضطرب ناشی از آن خواستار تغییر سن سربازی رفتن پسران از ۱۸ به ۲۰ سال شده است. به گفته سعید عاملی، دبیر این شورا، این درخواست به ستاد کل نیروهای مسلح ایران ارائه شده است.
به گزارش بی بی سی، آقای عاملی افزود: “دانش آموز زمانی که ۱۸ ساله می شود به او می گویند یا کنکور یا سربازی” و “این باعث می‌شود برخی از این دانش آموزان در رشته هایی که علاقه ندارند در دانشگاه ها پذیرش شوند تا به سربازی نروند”.
وی گفته است که “نباید فشار بر روی دانش آموزان را فشرده کنیم”.
به گفته آقای عاملی با تغییر سن سربازی رفتن پسران، “اضطراب” از روی دانش‌آموزان و دانشجویان برداشته خواهد شد.
او گفته است: “رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که به ذینفعان کنکور توجه” کند.
قانون نظام اجباری سربازی در سال ۱۳۰۴ با پیشنهاد رضا پهلوی، بنیان‌گذار سلسله پهلوی به تصویب رسید و از آن پس در ایران اجرا شده است.
طی سال‌های گذشته مراکزی مانند مرکز پژوهش های مجلس ایران گزارش‌هایی درباره مدت خدمت سربازی منتشر کرده و با اشاره به طولانی بودن آن خواهان کاستن آن شده‌اند.
به عنوان مثال این مرکز در گزارشی که در سال ۱۳۸۴ منتشر کرد، گفت “مدت دو ساله خدمت سربازی… نارضایتی مردم و اکراه فرزندان آنها را به دنبال دارد.”
فرار از سربازی یکی از مشکلاتی است که سازمان نظام وظیفه با آن رو‌به‌رو است. مقام‌های ایرانی گفته‌اند صدها هزار نفر “غایب از سربازی” در داخل و خارج از این کشور وجود دارند.
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران سال پیش به خبرگزاری تسنیم گفته بود “بیشترین پرونده‌ در سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به فرار از خدمت سربازی است.”

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!