سردرگمی نوروزی؛ از “نوروز علوی” تا “نوروز ۲۷۱۹”

توریست مالزی – تنوع عجیبی بر جشن نوروز سایه افکنده است. حسن روحانی بدون هفت‌سین “نوروز علوی” را تبریک می‌گوید و گروهی هم در “اعتکاف” سفره هفت‌سین پهن می‌کنند....
توریست مالزی – تنوع عجیبی بر جشن نوروز سایه افکنده است. حسن روحانی بدون هفت‌سین “نوروز علوی” را تبریک می‌گوید و گروهی هم در “اعتکاف” سفره هفت‌سین پهن می‌کنند. در کردستان اما نوروز سال ۲۷۱۹ جشن گرفته می‌شود.

آغاز سال با سبزی پلو ماهی؟
سال ۱۳۹۸ آغاز بی‌سابقه‌ای داشت. طبق نظرسنجی‌ای که خبرگزاری ایسنا اندکی قبل از آغاز سال منتشر کرد ۸۸.۹ درصد میزان خرید آجیل و تنقلات، ۷۸ درصد میزان خرید شیرینی و میوه، ۸۵ درصد تعویض برخی وسایل منزل و ۸۲ درصد خرید پوشاک مردم ایران برای نوروز ۹۸ نسبت به سال گذشته کمتر شده است.



“نوروز علوی”
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در پیامکی که برای مردم ارسال کرد نوشت: «نوروز علوی بر شما مبارک. امیدوارم سال جدید، سال عبور از شرایط سخت فعلی در سایه امید و تلاش بیشتر باشد.» او در پیام تلویزیونی این بار بدون “هفت‌سین” از منتقدان خرده گرفت که چرا مدیریت دولت را عامل بحران و نابسامانی‌های اقتصادی می‌دانند و انگشت اتهام را متوجه “دشمن خارجی” نمی‌کنند.



“نوروز با لبخند” و هفت‌سین
حسن روحانی یک سال پیش با انتشار این تصویر در توییتر خود نوشت: «با لبخند خود به دیگران، روز لبخند طبیعت را جشن بگیریم و به کدورت‌ها پایان دهیم. نوروز بر همه ایرانیان مبارک باد.»



نوروز با حافظ شیراز
بخشی از مردم شیراز تحویل سال نو را در آرامگاه حافظ شاعر بزرگ ایران با خواندن اشعار او آغاز کردند.



اعتکاف در شیراز
بخش دیگری از مردم شیراز، کمی آنطرف‌تر از آرامگاه حافظ، لحظه تحویل سال نو را به همراه هفت‌سین‌هایشان در “اعتکاف” مساجد بودند. “ایام البیض” روز‌های سیزدهم تا پانزدهم ماه قمری هستند. گفته می‌شود یکی از اعمال پسندیده در این سه روز، اعتکاف و روزه است. به نظر ایرانیان مذهبی این ایام در ماه رجب از اهمیت زیادی برخوردار هستند.



دوگانه ایرانی – اسلامی
جامعه‌شناسان می‌گویند پس از انقلاب اسلامی تداخل ماه‌های قمری و شمسی همواره برگزاری جشن نوروز را با مشکلات بیشتری روبرو ساخته است. همزمانی ماه ‌رمضان یا محرم با نوروز و امسال هم “اعتکاف” در ماه رجب، دوگانه ایرانی – اسلامی را بصورت شاخص‌تری نمایان می‌کند.



دانش‌آموزان در کنار والدین معتکف
در حالی که تعطیلات عید برای دانش‌آموزان آغاز شده است بخشی از آن‌ها اوقات‌شان را در مساجد می‌گذرانند، زیرا والدین‌شان در لحظات تحویل سال نو در “اعتکاف” بسر می‌برند.



کارناوال شادی
کارناوال شادی به همراه نوروزخوانی در خیابان‌های شهر ساحلی کلاچای گیلان برگزار شد.



تحویل سال در “کهف الشهدا”
تصویری از مراسم تحویل سال ۱۳۹۸ با حضور جمعی از مردم تهران در “کهف الشهدا”. تحویل سال در “کهف الشهدا” در سال‌های اخیر بعد از انقلاب اسلامی رواج یافته است. “کهف الشهدا” به غاری گفته می‌شود که در آن شهدای گمنام جنگ دفن شده‌اند.



نوروز سال ۲۷۱۹
مراسم نوروز سال ۲۷۱۹ در روستای سالیان در استان کردستان ایران. مبدأ گاهشمار کردی، تأسیس حکومت مادها در ایران یا در بعضی مناطق، فتح نینوا بدست مادها دانسته شده‌ است. این گاهشمار به تقویم مادی نیز مشهور است.



عید در حرم
در شهرهای مذهبی همچون مشهد و قم بخش‌های وسیعی از مردم لحظه سال تحویل را در “حرم” بسر می‌برند.



جشن نوروز ۹۸ در سنندج
جشن بزرگ ویژه نوروز سال ۱۳۹۸ در سنندج شامگاه چهارشنبه با اجرای برنامه‌های متنوع، از‌ جمله برافروختن آتش نوروز، رقص و موسیقی کُردی و هنرنمایی سوارکاران در ورزشگاه ۲۲ گولان، با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.



نوروز در گورستان
بخش دیگری از مردم ایران سال نو را در گورستان و در کنار قبور از دست‌رفته‌گان آغاز می‌کنند.



سین سیل، هفت سین را با خود برد
این خانواده مازندرانی سبزه‌ها را آماده‌ کرده‌اند تا بر سر سفره هفت‌سین قرار گیرند، اما سین هشتم سیل در استان‌های شمالی مازندران و گلستان آمد و هفت سین مردم را با خود برد.



“جشن پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک”
خبرگزاری ایرنا می‌نویسد: «جشن نوروز با حضور پرشور مردم از سراسر ایران در روستای “نیه ر” برگزار شد. پیدایش نوروز در میان کردها به داستان کاوه آهنگر و ضحاک برمی‌گردد که کاوه بر ضحاک پیروز شده و مردم به مناسبت این پیروزی با روشن کردن آتش به شادی و خوشی می پردازند.»



منبع: دویچه وله

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 − یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!