سفر دوهفته‌ای به ایران چه قدر برای یک زوج اروپایی هزینه دارد؟

توریست مالزی – اگر یک اروپایی بخواهد از آخرین روزهای تعطیلات تابستانی خود استفاده کند و به ایران بیاید، چقدر از حقوق ماهیانه‌اش را باید خرج کند؟ آیا اصلا...
توریست مالزی – اگر یک اروپایی بخواهد از آخرین روزهای تعطیلات تابستانی خود استفاده کند و به ایران بیاید، چقدر از حقوق ماهیانه‌اش را باید خرج کند؟ آیا اصلا با حقوق یک ماه می‌تواند به ایران بیاید یا باید مثل ایرانیانی که می‌خواهند به اروپا بروند، چند ماهی پول پس انداز کند؟
به گزارش یورونیوز، برنامه یک سفر دو هفته‌ای به ایران را برای یک زوج اروپایی بررسی می کنیم. برای این سفر قیمت یک پرواز رفت و برگشت از پاریس، رم یا فرانکفورت در اواخر شهریور چیزی حدود ۳۵۰ یورو برای هر نفر بود. اما به محض رسیدن به ایران اگر بخواهند با تاکسی از فرودگاه امام خمینی به هتلی که قبلا رزرو کرده‌اند برسند، باید حدود ۱۰۰ هزار تومان با نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه بپردازند. اگر فرض کنیم که هتلی که رزرو کرده‌اند چهار ستاره باشد، باید چیزی در حدود شبی ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. اگر فرض کنیم که چهار شب را در تهران بمانند، پس باید رقمی حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هتل در تهران در نظر بگیرند.
در طول این ۴ روز هم، احتمالا می‌خواهند به مکان‌های دیدنی تهران مانند درکه و دربند، باغ ملی، امامزاده صالح، برج آزادی، برج میلاد، بازار میدان تجریش و شهرری و امثالهم هم سری بزنند. اگر فرض کنیم تمام این دوست‌داشتنی‌ها تهران را با آژانس بروند، چیزی حدود روزانه ۱۵۰ هزار تومان باید در نظر بگیرند. البته که اگر حوصله شلوغی‌های مترو و تراکم جمعیت اتوبوس‌های BRT را داشته باشند، می توانند این ۱۵۰ هزار تومان را به ۱۵ هزار تومان و حتی کمتر هم برسانند. اما این تمام هزینه‌های گردشگران در تهران نیست، چرا که این زوج اروپایی، به جز صبحانه که احتمالا در هتل سرو می‌شود، باید ناهار و شام خود را هم در رستوران‌ها میل کنند. این دو نفر باید برای هر وعده غذای معمولی در تهران حدودا ۵۰ هزار تومان در نظر بگیرند. هرچند این رقم به نسبت نوع رستوران، سبک غذا و منطقه‌ای که قرار دارد می‌تواند بالاتر و پایینتر باشد.
پس رقم تقریبی هزینه‌های چهار روز این زوج در تهران شامل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هتل، ۷۰۰ هزار تومان هزینه تاکسی و باز هم حدودا ۴۰۰ هزار تومان هزینه غذا خواهد بود. در نتیجه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تنها در تهران هزینه کرده‌اند. با قیمت یوروی امروز ۲۱ شهریور که در بازار حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود، تا اینجای سفر حدود ۱۷۰ یورو در تهران هزینه کرده‌اند.

ادامه سفر در نصف جهان
بعید است گردشگری به ایران برود و قصد سفر به اصفهان را نداشته باشد. راه‌های رسیدن از تهران به اصفهان متعدد است. از اتوبوس‌های VIP گرفته که با هزینه ۴۰ هزار تومان و حدودا ۵ ساعته شما را از پایانه بیهقی به ترمینال کافه اصفهان می رسانند تا پروازهای یک ساعته که برای هر نفر حدودا ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. هتل‌های زیبای اصفهان البته چندان ارزان نیستند و بازهم حدودا هر شب ۳۰۰ هزار تومان برای اقامت در هتلی چهار ستاره باید پرداخت کرد. این زوج اگر بخواهند پنج روز در این شهر زیبا بمانند، باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای این اقامت هزینه کنند.
هزینه رفت و آمد در اصفهان اما به اندازه تهران گران نیست و می‌توان با مبلغی کمتر و حدودا ۳۵۰ هزار تومان پنج روز در اصفهان گشت و سی و سه پل و مسجد امام و میدان نقش جهان و پل خواجو و منار جنبان و دیگر مکان‌های دیدنی پایتخت صفویان را از نزدیک مشاهده کرد. هزینه خوراک هم کمی ارزانتر از تهران خواهد بود و شاید بتوان با هر وعده ۴۰ هزار تومان هزینه‌ها را مدیریت کرد. پس سفر اصفهان هم هزینه‌ای بالغ بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هتل، ۸۰ هزار تومان(اتوبوس) یا ۶۰۰ هزار تومان (هواپیما)، ۳۵۰ هزار تومان هزینه رفت و آمد و ۴۰۰ هزار تومان هزینه خرد و خوراک هزینه روی دست زوج اروپایی خواهد گذاشت. مجموع هزینه سفر اصفهان حدود ۲ میلیون ۳۳۰ هزار تومان البته با درنظر گرفتن اتوبوس خواهد شد. به این ترتیب با قیمت یوروی روز در بازار ایران حدود ۱۵۰ یورو هزینه این دو نفر در اصفهان می شود.

ایستگاه پایانی، آرامگاه کوروش و داریوش
گردشگران اروپایی بعد از گذراندن چند روزی در روزگار ایران اسلامی، احتمالا مایل خواهند بود چند روزی نیز سری به روزگار ایران پیش از اسلام بزنند. برای این امر هیچ‌جا بهتر از شیراز نخواهد بود. حالا که این زوج اروپایی مسیر تهران تا اصفهان را با اتوبوس طی کرده‌اند، می‌توانند با کمی صرفه‌جویی از اصفهان تا شیراز هم با اتوبوس به سفر خود ادامه دهند. مسیری حدودا پنج ساعته که باز هم حدودا ۴۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه خواهد داشت. در شیراز هم حدودا شبی ۴۰۰ هزار تومان هزینه هتل ۴ ستاره برای دو نفر خواهد شد و اگر این زوج بخواهند پنج شب در این شهر بمانند، باید حدود دو میلیون تومان برای اقامت در شهر حافظ و سعدی بپردازند.
هزینه خوراک تقریبا مشابه اصفهان است و همان وعده‌ای ۴۰ هزار تومان را برایشان در نظر می‌گیریم. هزینه رفت و آمد اما ارزانتر است و برای این پنج روز با ۳۰۰ هزار تومان می‌توانند هم حافظیه و آرامگاه سعدی را ببینند و هم از تخت جمشید و بازار وکیل و شاهچراغ بازدید کنند. اما مسافت شیراز به تهران طولانی‌تر از آن است که بتوان به سادگی با اتوبوس به پایتخت برگشت. پس بهتر است برای بازگشت به تهران از هواپیما استفاده کنند. قیمت بلیط هواپیما هم از شیراز به تهران هم حدودا نفری ۳۰۰ هزار تومان می شود و در مجموع باید ۶۰۰ هزار تومان برای بازگشت به تهران در نظر گرفت.
پس آخرین ایستگاه هم هزینه‌های شیراز خواهد بود که باید حدودا ۸۰ هزار تومان هزینه اتوبوس، دو میلیون تومان هزینه هتل، ۴۰۰ هزار تومان هزینه خوراک و ۳۰۰ هزار تومان هم بابت رفت و آمد در شیراز و بالاخره ۶۰۰ هزار تومان هم برای بلیت هواپیما از شیراز به تهران هزینه کنند. این سفر در مجموع هزینه‌ای حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان روی دست این زوج اروپایی خواهد گذاشت. با توجه به قیمت یورو در بازار ایران (۲۱ شهریور) این مبلغ معادل حدود ۲۱۵ یورو خواهد بود.

حقوق یک کارگر در فرانسه
پس سفر حدودا دو هفته‌ای زوج اروپایی به تهران به صورت تقریبی ۳۵۰ یورو (بلیط)، ۱۷۰ یورو در تهران، ۱۵۰ یورو در اصفهان و بالاخره ۲۱۵ یورو در شیراز هزینه خواهد داشت. یعنی چیزی کمتر از ۹۰۰ یورو این سفر دو هفته‌ای هزینه بر خواهد بود. اما حقوق یک کارگر ساده در فرانسه ساعتی ۹ و ۸۸ یورو است که با کسر مالیات، بیمه و دیگر موارد برای او ۷/۶۱ یورو در روز باقی می‌ماند.
اگر این کارگر فرانسوی در روز ۷ ساعت کار کند دستمزد روزانه‌اش ۵۳/۲۷ یورو خواهد بود. این کارگر اگر ۵ روز در هفته کار کند، می تواند ماهانه حدود ۱۰۶۰ یورو درآمد داشته باشد. پس این کارگر با چیزی کمتر از حقوق یک ماهه خود می‌تواند سفری کامل به ایران داشته باشد و تهران و شیراز و اصفهان را بگردد و حتی ولخرجی هم بکند و بدون صرفه جویی سفری به یاد ماندنی را تجربه کند. این درحالیست که یک زوج فرانسوی هرگز نمی‌تواند با این مبلغ بیش از ۱۰ روز را در اروپا با این کیفیت (سطح هتل) به سفر برود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

19 − هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!