سقوط شدید بهای سهام در آسیا پس از تنزل شاخص سهام در آمریکا

توریست مالزی – بازار بورس هنگ‌کنگ – شاخص سهام در اکثر بازارهای سهام آسیایی کاهش یافته است به گزارش بی بی سی، شاخص بهای سهام در بازارهای بورس آسیا...
توریست مالزی – بازار بورس هنگ‌کنگ – شاخص سهام در اکثر بازارهای سهام آسیایی کاهش یافته است
به گزارش بی بی سی، شاخص بهای سهام در بازارهای بورس آسیا به دنبال نگرانی از افزایش نرخ بهره در آمریکا و تنش در روابط تجاری در جهان سقوط کرده و باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به خاطر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، به فروش سهام خود روی آورند.
تحلیلگران می‌گویند شدت گرفتن تنش‌ میان چین و آمریکا و وضع تعرفه باعث اضطراب در بازارهای چهارگوشه جهان شده است. سقوط بهای سهام در بازارهای آسیایی پس از کاهش شدید ارزش سهام در بازار بورس آمریکا صورت گرفت که پیشتر بیشترین کاهش روزانه را در ماه‌های اخیر تجربه کرده بود.
در چین شاخص بهای سهام به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید. شاخص سهام بورس شانگهای نیز با افت ۵ درصدی مواجه شد. شاخص ژاپن و هنگ‌کنگ هم ۴ درصد افت کرد.
در اروپا نیز شاخص بهای سهام در ساعات اولیه فعالیت بورس با افت مواجه بوده است. فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در ماه سپتامبر در واکنش به رشد اقتصادی آن کشور و به منظور جلوگیری از خطر بروز تورم، نرخ بهره را افزایش داد.
افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه استقراض می‌شود که قاعدتا کاهش فعالیت‌های اقتصادی و در نهایت کاهش میل به سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌گذاران را در پی دارد.
همچنین احتمال جنگ تجاری آمریکا با چین باعث نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد نتایج منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی شده است.
فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را امسال یک بار افزایش داده و احتمال دارد دوباره دست به چنین کاری بزند. این نهاد مالی می‌گوید توان اقتصاد آمریکا به سطحی رسیده که افزایش نرخ بهره تاثیری منفی بر آن نخواهد گذاشت.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تا کنون چندین بار از سیاست فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره انتقاد کرده است. احتمالا نگرانی او این است که این افزایش از سرعت رشد اقتصادی و در نتیجه ایجاد فرصت‌های شغلی بکاهد. چنین تحولاتی معمولا به معنی گسترش حمایت از دولت است. انتقاد آقای ترامپ از فدرال رزرو اقدامی غیرمتعارف است زیرا معمولا روسای‌جمهوری آمریکا به استقلال بانک مرکزی احترام می‌گذارند.
آقای ترامپ بار دیگر از سیاست افزایش نرخ بهره انتقاد کرد و گفت: “آنها کار اشتباهی می‌کنند، به نظرم دیوانه شده‌اند.”

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!