سمینار فرصت های تجارت مالزی با ایران برگزار شد

سمینار یک روزه 'تجارت با ایران: فرصت برای شرکت های تجاری مالزی' با هدف آشنایی با ظرفیت های موجود در ایران برای سرمایه گذاری و تجارت در کوالالامپور برگزار شد.
توریست مالزی – سمینار یک روزه ‘تجارت با ایران: فرصت برای شرکت های تجاری مالزی’ روز پنجشنبه با حضور ده ها فعال تجاری حوزه های مختلف با هدف آشنایی با ظرفیت های موجود در ایران برای سرمایه گذاری و تجارت در کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا برگزار شد.

در این سمینار که توسط فدراسیون تولیدکنندگان مالزی سازماندهی شده بود، ‘مرضیه افخم’ سفیر کشورمان،’جان لی’ رئیس کمیته تجارت بین الملل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی و تعدادی از مقام های مالی و بانکی مالزی نیز حضور داشتند.

عضو شورا و رئیس کمیته تجارت بین الملل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی در ابتدای این سیمنار گفت: ایران با جمعیت بیش از ۸۰۰ میلیون نفر و اقتصاد سازمان یافته، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقاست.

وی به ظرفیت های ایران برای صادرات و واردات اشاره کرد و گفت که رشد اقتصادی ایران روند روبه افزایشی داشته که این روند در سال های آینده با توجه به لغو تحریم ها با شدت بیشتری ادامه می یابد.

جان لی از لغو تحریم ها به عنوان دوران طلایی برای تجارت با ایران یاد کرد و با اشاره به اینکه قصد سفر به کشورمان در سال جاری میلادی را دارد، گفت که درپی یافتن شریک تجاری در ایران است.

وی افزود: اگر ما برنامه های بیشتری برای آشنایی تجار با یکدیگر داشته باشیم می توان به نتایج ملموس تری دست یافت.

وی تصریح کرد: صنایعی از قبیل پتروشیمی، نفت و گاز، تولیدات کارخانه ای، مراقبت و سلامت و دارو از جمله بخش هایی هستند که فرصت های همکاری و سرمایه گذاری فراوانی با ایران وجود دارند.

جان لی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از جمعیت ایران دررده زیر ۳۰ سال و ۷۰ درصد نیز جزو جامعه شهرنشین هستند، گفت: با توجه به بازار در حال ظهور ایران، فعالان تجاری مالزی تلاش دارند سهمی از بازار پررونق این کشور خاورمیانه را از آن خود کنند.

به اعتقاد وی، بخشی از این تلاش از طریق نشست ها، کنفرانس ها و گفت وگوهای مختلف توسط فدراسیون کارخانجات مالزی انجام شده است.

رئیس کمیته تجارت بین الملل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی هدف از این نشست را آشنایی با فرصت ها و همچنین قوانین و مقررات  تجارت با ایران عنوان کرد و گفت که با آگاهی از تحولات حوزه تجارت به ویژه در ایران زمینه توسعه همکاری های تجاری فراهم می شود.

وی با تاکید بر برگزاری نشست برای همتایابی تجاری، تاکید کرد که آشنایی با بازارهای در حال ظهور می تواند مسیر توسعه یک تجارت پررونق را فراهم سازد.

‘جان لی’ اولویت مالزی را جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ذکر کرد و گفت  روابط تجاری با ایران پس از لغو تحریم ها اکنون زمینه یک خیزش را دارد و شرکت های مالزیایی با استفاده از شرایط جدید می توانند وارد بازار ایران شوند و از این بابت خرسند می باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که سرمایه گذاران و تجار ایرانی نیز با استفاده از ظرفیت های مالزی و همچنین منطقه آ.سه.آن بتوانند از این بازار پرجمعیت ۶۵۰ میلیون نفری بهره مند شوند.

این مقام تجاری مالزی در پایان گفت: بیشتر فعالیت ها با ایران اکنون بر نفت و گاز و پتروشیمی متمرکز شده است، اما بخش های  دیگری مانند کشاورزی، مواد غذایی، دارویی و مراقبت و سلامت نیز می تواند باعث روابط نزدیک تر اقتصادی و سیاسی دو کشور شود.

ارزش تجارت دوجانبه ایران و مالزی در سال ۲۰۱۵ معادل ۵۳۲۲ میلیون دلار بود و دو کشور قصد دارند این میزان را در کوتاه مدت به یک میلیارد دلار افزایش دهند.

سهم ایران از بازار ۱۷۶ میلیارد دلاری مالزی، فقط ۳۶ میلیون دلار و سهم مالزی از بازار ۶۸ میلیارد دلاری ایران، ۵۰۱  میلیون دلار است  و مقام های بلندپایه دو کشور با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، این حجم مبادلات و روابط اقتصادی را در خور و شایسته مناسبات نمی دانند.

مالزی اکنون پیگیر نهایی سازی مذاکرات توافق تجارت آزاد با ایران تا پایان ماه جاری میلادی است.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی در مذاکرات مهر ماه امسال بر تحرک و توسعه روابط دو کشور در زمینه اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی تاکید کردند.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!