سوغاتی پنانگ چیست؟

توریست مالزی – در پنانگ انواع گوناگونی از اجناس را خواهید یافت که برای سوغات مناسبند، اما یک سری از سوغاتی ها خاص هستند و برای توشه آوردن از...
توریست مالزی – در پنانگ انواع گوناگونی از اجناس را خواهید یافت که برای سوغات مناسبند، اما یک سری از سوغاتی ها خاص هستند و برای توشه آوردن از سفر انتخاب بهتری است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
پنانگ، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در تور مالزی، سوغات متنوعی دارد؛ از بیسکوییت و کیک محلی گرفته تا لباس‌های سنتی و پارچه‌های رنگارنگ. پنانگ، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در مالزی است که در میان ایرانیان هم طرفداران زیادی دارد. این جزیره هم مثل بسیاری از مقاصد گردشگری دنیا، خوراکی‌ها و محصولات محلی زیادی دارد که به عنوان سوغات مورد توجه گردشگران قرار دارند.

اشیا و ظروف سرامیکی
اشیا و ظروف سرامیکی دست‌ساز، فرهنگ و تاریخچه‌ای غنی دارند. بسیاری از مناطق دنیا، از این محصولات برای سوغات دارند ولی سرامیک هر جایی، نمادی از فرهنگ آن ملت است و طرح‌های متفاوت آن‌ها، تنوع فرهنگی اقوام در سراسر دنیا را نشان می‌دهد. مشهورترین اشیای سرامیکی که در پنانگ به فروش می رسند دو نمونه است؛ یکی یک کوزه سیاه رنگ به نام لابو که ظاهری شبیه کدوتنبل دارد و طرح‌های جالبی روی آن حکاکی می‌شود و دیگری گلدان ساراواک است که با طرح‌های سنتی متعلق به اقوام گوناگون، آن را تزیین می‌کنند.



ترشی انواع میوه
انواع میوه‌های فصلی را می‌توانید در قالب ترشی و چاشنی‌های مختلف به عنوان سوغات خریداری کنید. مالزی میوه‌های خاصی دارد که از آن‌ها در تهیه ترشی استفاده می‌شود؛ مثلا جوز هندی، پاپایا، انبه، گوآوا و… عطر متمایز این ترشی‌ها، دهان همه ترشی‌دوست‌ها را آب می اندازد. این ترشی‌ها در بسته‌بندی‌های شیک یا در بطری‌های شیشه‌ای در بازارچه‌ها و ترمینال‌ها به فروش می‌رسند.



کاپال، صندل‌های سنتی مالزی
این صندل‌های سنتی را مردان مالایی به عنوان بخشی از لباس سنتی خود در مهمانی‌های خاص و عروسی‌ها می‌پوشند. این کفش، بسیار راحت است؛ بخش‌هایی از آن از چرم تهیه می‌شود. کف این کفش‌ها معمولا از جنس چوب است و پاشنه‌های کوتاهی دارند. این صندل‌ها از نظر طراحی، بسیار متنوع هستند و با دقت تمام و با دست آماده می‌شوند. برای تزیین آن‌ها گاهی از پارچه‌های رنگی استفاده می‌کنند.



سونگکوک (SONGKOK)
این کلاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های لباس سنتی مردان در مالزی است. ظاهری شبیه به تاج دارد و در مهمانی‌های مهم و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع سونگکوک با ارتفاع و طراحی‌های مختلف عرضه می‌شود. البته می‌توانید سایر مورد نظر خود را سفارش دهید، ولی در بازارچه‌ها انواع آماده این کلاه به فروش می‌رسد. مشتریان می‌توانند از بین کتان و مخمل، جنس مورد نظرشان را انتخاب کنند. قیمت کلاه به کیفیت و مواد اولیه آن بستگی دارد.



جوز هندی
از دوران استعمار تاکنون، در پنانگ، جوز هندی به طور گسترده کشت می‌شود. این ادویه یکی از ادویه‌هالی محبوب محلی است و استفاده‌های گوناگونی دارد. برای طعم دادن به غذاها و دسرهای شور و شیرین استفاده می‌شود. از جوز هندی تازه برای تهیه آب جوز هندی استفاده می‌کنند و گاهی در قالب ترشی همراه با غذا استفاده می‌کنند. قدیمی‌ترها از عصاره و روغن این گیاه برای مصارف دارویی استفاده می‌کردند. پنانگ سابقه‌ای طولانی در در پرورش این میوه دارد و جوز هندی پنانگ، جزو مرغوب‌ترین و معطرترین‌ها در دنیا است.



ادویه‌جات و سبزیجات معطر
پنانگ یکی از بنادر مهم در زمینه تجارت ادویه‌جات بوده است، به خصوص در قرن‌های هجدهم و نوزدهم که اروپایی‌ها تقاضای زیادی برای واردات ادویه داشتند. هنوز هم در این منطقه بسیاری از ادویه‌های محلی کشت می‌شود و غیر از ادویه‌های محلی، انواع ادویه‌جات دیگر که متعلق به سایر مناطق دنیا است، در بازارهای پنانگ به فروش می‌رسد. انواع ادویه‌های تازه را می‌توانید از بازارها بخرید و فروشنده‌ها جلوی چشم شما آن‌ها را آسیاب و مخلوط می‌کنند و عطرهایی بی‌نظیر و فوق‌العاده خلق می‌کنند.



کفش‌ها و دمپایی‌های منجوق دوزه شده سنتی نیونیا (NYONYA)
این پاپوش‌های سنتی دست‌دوز، با منجوق‌های رنگارنگ بافته می‌شوند و هنوز هم مورد توجه مردم قرار دارند. خیلی از گردشگران به خاطر کیفیت و دوام و به خاطر این که صنایع دستی محسوب می‌شوند، این دمپایی‌های سنتی را خریداری می‌کنند. محبوب‌ترین طرح‌های این کفش‌ها، طرح گل و پرنده است. قیمت هر جفت از آن‌ها به طرح و سایز منجوق‌های به کار رفته در آن بستگی دارد. دوختن تک تک این منجوق‌ها با دقت و ظرافت زیادی انجام می‌شود، بنابراین نباید توقع داشته باشید که قیمت کمی داشته باشند.



کیک KUIH BAHULU
این شیرینی یکی از کیک‌های سنتی مالزی است که غالبا آن را در اعیاد بزرگ مثل عید فطر تهیه می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده این کیک عبارت است از شکر، تخم مرغ، آرد و سایر افزودنی‌ها که بعد از مخلوط شدن در فر پخته می‌شود. این شیرینی بعد از پخت، پوشش بیرونی ترد دارد و بافت داخلی آن نرم است، تقریبا شبیه به کیک اسفنجی. این کیک را در مالدهای مخصوص می‌پزند که با چدن ساخته می‌شوند و درب دارند. این شیرینی به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود، اما شکل رایج آن شبیه گل است. علاوه بر ایام عید، به عنوان میان‌وعده و همراه با یک لیوان چای، این دسر لذیذ را می‌توانید نوش جان کنید.



بیسکوییت TAU SAR PNEAH
این بیسکوییت یکی از لذیذترین شیرینی‌های پنانگ است که بین اهالی چینی بیشتر رواج دارد. این بیسکوییت یک پوشش ترد و یک فیلینگ معطر و لطیف دارد. این بیسکوییت‌ها را در دو سایز مختلف تهیه می‌کنند؛ یکی اندازه یک لقمه و دیگری به قطر ۵ سانتی‌متر. این بیسکوییت دو مدل دارد، هم شیرین و هم شور. یکی از سوغاتی‌هایی که گردشگران پنانگ با خود می‌برند، همین بیسکوییت است که در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و سوغات به فروش می‌رسد.



پارچه‌های باتیک
پارچه‌های باتیک، پارچه‌هایی با طرح‌های فاخر و زیبا از گل و گیاه، برگ و اشکال هندسی است که با روش‌های خاصی چاپ می‌شوند. باتیک مالزی در دنیای مد بین‌المللی جایگاه خاصی دارد، چرا که با مهارت و دقت بالا به زیبایی تمام انجام می‌شود. به طور سنتی، طرح‌های پارچه‌ها را روی قطعات چوبی تولید می‌کنند و بعد با کمک این مهر، تمام سطح پارچه را به طرح‌های زیبا مزین می‌کنند. در نهایت بعد از گذراندن چند مرحله، پارچه نهایی آماده می‌شود. در روش دیگر، طراح پارچه آزادانه طرح‌ها را با کمک قلم مو می‌کشد. باتیک مالزی بسیار رنگارنگ و زیبا است و طرح‌های جذابی دارد و برای سوغاتی بسیار مناسب است.



کبایا، لباس سنتی گلدوزی شده
این لباس سنتی زنان مالزی، همراه با سارونگ پوشیده می‌شود و با طرح‌های و موتیف‌های زیبایی تزیین می‌شود. تنوع طرح و رنگ این لباس‌ها بسیار جذاب و خیره‌کننده است. این گلدوزی‌های لباس، معمولا کاملا دست‌دوز هستند و با دقت فراوانی انجام می‌شوند. در برخی از آن‌ها از انواع مهره‌های تزیینی هم استفاده می‌شود تا ظاهری براق پیدا کند.



منبع: وب سایت دور زمین

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 + 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!