شاهکاری دیگر از دانشمندان ایرانی

توریست مالزی- یک تیم از مهندسان پزشکی از موسسه فناوری کالیفرنیا “کلتک” از یک اپلیکیشن موبایلی رونمایی کردند که می‌تواند با استفاده از یک دوربین گوشی هوشمند در عرض چند...
توریست مالزی- یک تیم از مهندسان پزشکی از موسسه فناوری کالیفرنیا “کلتک” از یک اپلیکیشن موبایلی رونمایی کردند که می‌تواند با استفاده از یک دوربین گوشی هوشمند در عرض چند دقیقه وضعیت سلامت قلب فرد را مورد بررسی قرار دهد.

محققان به رهبری “مرتضی غریب” دانشمند ایرانی، توانستند با استفاده از یک گوشی هوشمند و تنها در عرض یک دقیقه گردن بیمار را کنترل کرده تا بر جریان خونی که به قلب می‌رسد، نظارت کنند. این اپلیکیشن جابجایی پوست گردن را در هنگام پمپاژ خون در سرخرگ کاروتید، مورد بررسی قرار می‌دهد.


مرتضی غریب از مؤسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) مشهور به CalTech که رهبر ارشد این پژوهش است، اظهار کرد: این اپلیکیشن پتانسیل آن را دارد که در نحوه بررسی و نظارت بر بیماری‌های قلبی و کنترل آنها توسط پزشکان و بیماران هم در آمریکا و هم در کشورهای در حال توسعه انقلابی به پا کند.


در یک کارآزمایی بالینی، مهندسین کلتک، موسسه تحقیقات پزشکی هانتینگتون و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USCنشان دادند که این اپلیکیشن می‌تواند به صورت کاملا غیر تهاجمی اطلاعات دقیقی درباره سلامت قلب شما را ارائه دهد.


این اپلیکیشن در حقیقت آزمون LVEF را تکرار می‌کند که یک شاخص کلیدی برای سنجش سلامت قلب بوده و تصمیم گیری‌های تشخیصی و درمانی پزشکان مبتنی بر آن هستند.پزشکان برای انجام این کار به سادگی از گوشی‌های هوشمند آیفون استفاده کرده و آن را تنها به مدت یک تا دو دقیقه مقابل گردن بیمار نگه داشتند. غریب اظهار کرد: “در یک مدت زمان بسیار کوتاه، ما توانستیم به مجموعه‌ای از داده‌های سودمند بالینی دست پیدا کنیم.”


لازم به ذکر است که یکی دیگر از کسانی که در این پژوهش دکتر غریب را یاری کرده، “ماریان رضوی” نام دارد که وی نیز دانشمندی ایرانی بوده و استارتاپی به نام Avicena را برای گرفتن مجوز و تجاری‌سازی این اپلیکیشن راه‌اندازی کرده است.


منبع: ایسنا





پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!