شش دلیلی که پشه‌ها را به سمت شما می‌کشاند

علیرغم اینکه گمان می‌رود پشه‌ها نزدیکترین افراد در محیط پیرامون خودشان را نیش می‌زنند، تحقیقات جدید نشان داد دلایل دیگری وجود دارد که سبب می‌شود پشه‌ها هدف خود انتخاب کنند.
Little mosquito sucking blood on the man skin. Virus carrier and repellent concept.
توریست مالزی – علیرغم اینکه گمان می‌رود پشه‌ها نزدیکترین افراد در محیط پیرامون خودشان را نیش می‌زنند، تحقیقات جدید نشان داد دلایل دیگری وجود دارد که سبب می‌شود پشه‌ها هدف خود انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی Care2 بیش از ۸۵ درصد دلایلی که یک فرد ممکن است هدف نیش پشه‌ها قرار گیرد، دلایل ارثی است؛ دلایلی که به ژن افراد اراتباط داشته و امکان تغییر آنها نیست.

مطالعات جدید نشان می‌دهد شش دلیل زیر سبب می‌شود پشه‌ها هدف خود را از میان همه اهداف موجود در محیط پیرامون انتخاب کرده و او را نیش بزنند.

۱- باکتری‌های پوست

باکتری‌های موجود روی پوست هر فرد، بوی بدن او را مشخص می‌کنند. در واقع اگر باکتری روی پوست وجود نداشت، بوی عرق افراد مختلف هیچ تفاوتی با هم نداشت. تحقیقات جدید نشان داد پشه‌ها به نوعی خاصی از بوی باکتری‌ها رغبت بیشتری نسبت به سایر بوها دارند.

پشه‌ها گاه بوی بخش خاصی از بدن افراد را ترجیح داده و دستان، پاها و یا صورت او را نیش می‌زنند. ساختار ژنی، نقش اصلی را در تعیین نوع باکتری موجود روی پوست ایفا می‌کند. البته دلایل دیگری نظیر رژیم غذایی با تاثیر بر میکروبیوم (ریزاندامگان همزیست)، باکتری‌ها موجود روی پوست را متاثر کند. استفاده از عطرهای با رائحه قوی و یا پوشیدن لباس‌های پارچه‌ای محکم می‌تواند در راندن پشه‌ها موثر باشد.

۲- گروه خونی

تحقیقات نشان داده پشه‌ها افرادی که گروه خونی O دارند را بیشتر نیش می‌زنند. پشه‌ها قبل از نیش زدن افراد ترشحات بدن آنها را بررسی کرده و گروه خونی آنها را مشخص می‌کنند. افرادی که گروه خونی آنها B است در رده دوم فهرست افراد مورد علاقه پشه‌ها جای دارند و گروه خونی A در انتهای این فهرست ایستاده است.

۳- دی اکسید کربن

دی اکسید کربن پشه‌ها را جذب خود می‌کند. گیرنده حسی پشه‌ها می‌تواند وجود دی اکسید کربن را از فاصله پنجاه متری تشخیص دهد و با توجه به اینکه بازدم انسان در خود دی اکسید کربن دارد، هر فردی که مقدار بیشتری گاز کربنیک یا همان دی اکسید کربن در بازدم خود داشته باشد، احتمال مورد هدف قرار گرفتن او از سوی پشه‌ها بیشتر است. افراد چاق و قد بلند مقدار بیشتری گاز کربنیک در بازدم خود دارد. وجود یک پنکه در نزدیکی محل حضور و یا خواب این افراد می‌تواند گاز کربنیک موجود در بازدم آنها را در هوا منتشر کرده و مسیر پشه‌ها را عوض کند.

۴- گرما

پشه‌ها معمولا در نقاطی نیش می‌زنند که خون به سطح پوست نزدیکتر باشد. پیشانی، گردن، آرنج‌‌ها و مچ‌ پاها از این نقاط هستند. پشه‌ها با استفاده از سیستم رهگیری حراراتی و با توجه حرارت جسم انسان اهداف خود را انتخاب می‌کنند

۵- بارداری

یک پژوهش طبی که در سودان انجام شد، نشان داد زنان باردار دو برابر زنان غیرباردار در معرض خطر نیش پشه‌ها هستند. پژوهشگران این موضوع را به وجود ترکیباتی در پوست و بازدم زنان باردار ارتباط می‌دهند. زنان باردار به طور طبیعی دی اکسید کربن بیشتری در بازدم خود دارند و جسم آنها نیز میانگین حرارت بالاتری دارد و این موضوع احتمال اینکه توسط پشه‌ها نیش زده شوند را افزایش می‌دهد.

۶- تعریق

اسید لاکتیک یکی از عناصر اصلی موحود در عرق بدن انسان است. تحقیقات نشان داد که پشه‌ها به شدت جذب اسید لاکتیک می‌شوند. عرقی که یک یا دو روز روی بدن مانده باشد، مقدار بیشتری پشه جذب خود می‌کند، زیرا عرقی که دو روز روی بدن مانده باشد، مقدار بیشتری باکتری در خود دارد و احتمال می‌رود بوی باکتری پشه‌های بیشتری را جذب خود کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند پس از هر بار تعریق، افراد باید حمام کرده و بدن خود را بشویند.

منبع: العربیه

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + 9 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!