شواهد افزایش خطر سکته مغزی در رژیم غذایی عاری از گوشت

توریست مالزی – در حالی‌که تحقیقات علمی زیادی در فواید رژیم‌های غذایی وگان و گیاه‌خواری منتشر شده‌اند، پژوهشی جدید نشان می‌دهد کسانی که از گوشت‌خواری پرهیز می‌کنند را خطر...
توریست مالزی – در حالی‌که تحقیقات علمی زیادی در فواید رژیم‌های غذایی وگان و گیاه‌خواری منتشر شده‌اند، پژوهشی جدید نشان می‌دهد کسانی که از گوشت‌خواری پرهیز می‌کنند را خطر نوعی از سکته مغزی می‌تواند تهدید کند.
به گزارش دویچه وله، تحقیق جدیدی در بریتانیا نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی وگان و گیاه‌خواری می‌توانند خطر سکته را در افراد افزایش دهند.
محققان علوم تغذیه تقریبا متفق‌القول بر این نظر هستند که رژیم‌های غذایی گیاهی خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند، اما یک پژوهش جدید، که بر روی فواید و مضرات پرهیز از گوشت‌خواری و محصولات حیوانی متمرکز بود، نشان می‌دهد این افراد با خطر سکته بیشتری مواجه هستند.
برای این پژوهش که در ژورنال بی. ام. جی (BMJ)، در بریتانیا منتشر شده است، افراد بالای ۱۸ سال گوشت‌خوار، ماهی‌خوار و گیاه‌خوار شرکت کرده‌اند.
تامی تانگ، مدیر تیم تحقیقات، به وب‌سایت Healthline می‌گوید: «رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری و وگان در سال‌های اخیر به شدت پرطرفدار شده‌اند. مقداری از این استقبال به دلیل ملاحظات سلامت است و مقداری هم به دلایل زیست محیطی و طرفداری از حقوق حیوانات.»
نتایج تیم تحقیقاتی دکتر تانگ نشان داد ماهی‌خواران و گیاه‌خواران به ترتیب ۱۳ و ۲۲ درصد کمتر از گوشت‌خواران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. پژوهشی جدید می‌گوید گیاه‌خواران ۲۰ درصد بیشتر از گوشت‌خواران در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.
این پژوهش اما نتایج غافل‌گیرکننده‌ای به همراه داشت: گیاه‌خواران ۲۰ درصد بیشتر از گوشت خواران در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار دارند. گیاه‌خواران را عمدتا نوع خاصی از سکته مغزی به نام سکته هموراژیک تهدید می‌کند. سکته مغزی گذرا، سکته ایسکمیک یا انسدادی و سکته هموراژیک سه نوع شایع سکته مغزی به شمار می‌روند.
سکته هموراژیک (hemorrhagic stroke) زمانی اتفاق می‌افتد که عروق خونی مغز پاره شود و خون به سلول‌های اطراف بریزد. پزشکان معتقد هستند خون برای سلول های مغزی مانند سم عمل می‌کند و می‌تواند به مرگ سلول‌های مغزی منجر شود.
دکتر ایشوارا سانکاررا، عصب شناس از یک موسسه تحقیقاتی در تگزاس، معتقد است سکته هموراژیک بیشتر از سکته انسدادی، که در اثر لخته شدن خون در مغز رخ می‌دهد، آسیب‌رسان است و به مراتب مهلک‌تر هم هست.
مدیر این تیم پژوهشی استدلال می‌کند که افزایش خطر سکته در رژیم‌های غذایی وگان و گیاه‌خوارمی‌تواند با کاهش حجم خون یا کمبود برخی مواد غذایی ضروری در رژیم غذایی روزانه مرتبط باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!