عربستان و مالزی همکاری های امنیتی خود را افزایش می دهند

توریست مالزی – مالزی اعلام کرد همکاری های امنیتی خود با عربستان برای مقابله با تروریسم و جرایم مرزی مانند قاچاق را افزایش می دهد. به گزارش ایرنا، احمد...



توریست مالزی – مالزی اعلام کرد همکاری های امنیتی خود با عربستان برای مقابله با تروریسم و جرایم مرزی مانند قاچاق را افزایش می دهد.











به گزارش ایرنا، احمد زاهد حمیدی، معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی اعلام کرد مسوولان دو کشور در یک دیدار مشترک توافق کردند تا سطح همکاری های خود را برای مقابله با تروریسم و تخلفات مرزی از طریق تبادل اطلاعات درسازمان ها و شبکه های اطلاعاتی دو طرف توسعه دهند. گفت وگوهای مسوولان دو کشور عمدتا در مورد مسایل امنیتی انجام شد.

این اظهارات پس از دیدار احمد زاهد حمیدی معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی با عبدالعزیز بن سعود وزیر کشور عربستان در کوالالامپور مطرح شد. وزیر سعودی برای نخستین بار پس از انتصابش به عنوان وزیر کشور در یکسال اخیر سفر سه روزه ای را به مالزی آغاز کرده و روز پنجشنبه به دیدارهایش در این کشور خاتمه داد.

زاهد حمیدی این دیدار را فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربه مالزی در مقابله با تروریسم و ارائه مدلی در این زمینه به عربستان توصیف کرد. وی گفت در دیدارش با طرف سعودی بر سیاست مالزی بر همکاری با کشورهای خاورمیانه تاکید کرده است.

مالزی و عربستان در۱۸ آوریل ۲۰۱۱ میلادی قرارداد همکاری های امینتی دوجانبه امضا کردند. وزیر سعودی درسفرش به مالزی تاکنون با دیگر مقام های مالزیایی از جمله عنیفه امان وزیر امور خارجه و هشام الدین حسین وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت وگو کرده است.

وزیر ۳۴ ساله سعودی جوانترین وزیر کشور عربستان محسوب می شود که توسط ملک سلمان از ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ به این سمت گماشته شده است. عربستان و مالزی در سال های اخیر روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند به گونه ای که سال گذشته پادشاه عربستان در بزرگترین تور آسیایی خود به این کشور سفر کرد.

همچنین نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی درهفته گذشته اعلام کرد: شرکت نفتی «آرامکو» عربستان سعودی، تا یک ماه دیگر، در مالزی ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. در مهر ماه سال جاری نیز رسانه های مالزی خبر دادند که شرکت پتروشیمی پتروناس مالزی نیمی از سهام این شرکت، شامل ۵۰ درصد از سود سهام را به «آرامکو» واگذار می‌کند.

نجیب تون رزاق، پنجمین نخست وزیر مالزی که از سال ۲۰۰۹ سکان هدایت این کشور جنوب شرق آسیا را در اختیار گرفته، سال گذشته در جریان دیدار ملک سلمان از این کشور گفت که روابط کشورش با عربستان سعودی در حال حاضر در اوج خود قرار دارد. سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دعوت رسمی سلطان محمد پنجم٬ پادشاه مالزی در اسفند سال ۹۵ در راس هیاتی ۶۰۰ نفره به مالزی سفر کرد. وی اولین پادشاه عربستان بود که بعد از ۱۰ سال به مالزی سفرکرد.

مالزی پس از اینکه در سال ۱۹۵۷ استقلالش را از استعمار انگلستان کسب کرد در دهه ۱۹۶۰ روابط دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی آغاز نمود. عربستان و مالزی در سال ۱۹۶۱ نسبت به افتتاح سفارت در کوالالامپور و جده اقدام کردند و روابط دو کشور از زمان «تونکو عبدالرحمان» نخستین نخست وزیر مالزی برقرار شد. در ادوار بعد به ویژه تحت رهبری «عبدالله احمد بداوی» پنجمین نخست وزیر مالزی و «نجیب تون رزاق» نخست وزیر فعلی این کشور، روابط اقتصادی این کشور با عربستان سعودی بیش از پیش توسعه یافت.

براساس گزارش های رسانه ای عربستان دومین شریک بزرگ تجاری مالزی در خاورمیانه است. حجم تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با دو سال ماقبل، با ۱۲٫۴ درصد افزایش به ۳ میلیارد دلار افزایش یافته بود. عربستان حتی توانست خود را به عنوان نوزدهمین شریک تجاری مالزی، بیست ودومین مقصد صادراتی و شانزدهمین منبع وارداتی این کشور مطرح کند.

حدود ۶۰ درصد صادرات مالزی را روغن پالم و فرآورده های این ماده تشکیل می دهد. ماشین آلات، لوازم الکترونیکی و مواد غذایی از دیگر موارد صادرات این کشور است. عربستان سعودی یکی از وارد کنندگان بزرگ موادغذایی حلال برای مالزی است. از سوی دیگر شرکتهای مالزیایی در سالهای اخیر در بسیاری از فعالیتهای زیرساختی عربستان سعودی فعالیت دارند.

روابط کوالالامپور- ریاض نشان می دهد عربستان به طور عمده آغازگر این روابط بوده و با اعطای کمک های مالی سعی کرده است حضور تاثیرگذاری در حوزه های مختلف مالزی داشته باشد.





پاسخی ارسال کنید

*

*

17 − 9 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!