فشار تحریم‌های آمریکا بر کسب‌وکار ایرانیان در دوبی

توریست مالزی – «بازار مرشد» با رستوران‌های ایرانی و اسامی مغازه‌ها به زبان فارسی در بخش قدیمی دوبی در دهه‌های اخیر مرکز معاملات تجاری کوچک با ایران بوده است....
توریست مالزی – «بازار مرشد» با رستوران‌های ایرانی و اسامی مغازه‌ها به زبان فارسی در بخش قدیمی دوبی در دهه‌های اخیر مرکز معاملات تجاری کوچک با ایران بوده است. ولی این وضعیت در حال تغییر است.
به گزارش رادیو فردا، تقریبا یکی از هر ده مغازه، بسته یا تابلوی «برای اجاره» بر در آن نصب شده است. اکنون تعداد تجار هندی و پاکستانی بسیار بیشتر از ایرانی‌هاست.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا فعالیت تجار و مغازه‌داران ایرانی که هنوز به کار ادامه می‌دهند دشوارتر شده است. دوبی برای مدت مدیدی یکی از حلقه‌های اصلی تماس ایران با خارج بوده ولی با اجرای تحریم‌ها تجارت بین دو کشور کاهش یافته است.
زعفران، مواد غذایی و پوشاک که تجار ایرانی در این بازار می‌فروشند تحریم نشده‌اند ولی آنها می‌گویند شرایط معامله بدتر شده است.
بانک‌های امارات متحده عربی در هراس از مجازات آمریکا ارائه خدمات و معامله با مشتریان ایرانی را کاهش داده‌اند. معامله با ریال که امسال حدود ۷۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است، مطمئن نیست.
آفتاب حسن، تاجر ایرانی و عضو شورای بازرگانان ایرانیان در دوبی می‌گوید: «بسیاری از ایرانی‌ها مغازه خود را تعطیل کرده و فعالیت در دوبی برای آنها دشوارتر شده است». به گفته او، برخی به دنبال ترک دوبی و انتقال تجارت خود به نقاط دیگر هستند.
تحت تاثیر دشوار شدن معاملات بانکی برای ایرانیان در دوبی صادرات محصولات سایر کشورها به ایران از طریق بندر و فرودگاه دوبی به خطر افتاده است. طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول سال گذشته ۲۹ درصد از واردات ۷۱.۵ میلیارد دلاری ایران از طریق امارات متحده عربی و بخصوص دوبی به آن کشور منتقل شده است.
حجم تجارت بین ایران و امارات متحده عربی که در دسامبر پارسال حدود ۲.۵ میلیارد دلار بود در ماه ژوئیه امسال به ۱.۷۵ میلیارد دلار کاهش یافت. در سال ۲۰۱۴ و اوج دور قبلی تحریم‌ها حجم معاملات دو کشور ماهانه حدود ۱.۹ میلیارد دلار بود.
مهرداد عمادی، اقتصاددان ایرانی ساکن لندن، می‌گوید کاهش ارزش ریال در ماه‌های قبل از اجرای تحریم‌ها یکی از دلایل مهم کاهش واردات ایران است چون خرید کالاهای خارجی گران‌تر شده ولی حقوق‌ها افزایش نیافته و در نتیجه مردم کمتر خرید می‌کنند.
به گفته او، تحت تاثیر فشارهای آمریکا بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس از معامله با ایران نگران هستند و این باعث شده که نقل‌وانتقال پول برای معاملات دشوارتر شود.
یک تاجری ایرانی در بازار مرشد می‌گوید بانک‌های دوبی بدون امضای مشترک یک شهروند امارات متحده عربی برای ایرانی‌ها حساب باز نمی‌کنند و مدارک زیادی طلب می‌کنند. به گفته او، نقل‌وانتقال پول از طریق بانک تقریبا غیرممکن شده است. رئیس بانک مرکزی امارات متحده عربی چندی پیش گفت بانک‌های این کشور به دلیل مناسبات مالی با بانک‌های آمریکایی در مورد معامله با ایران احتیاط می‌کنند. او افزود بانک ملی و بانک صادرات به فعالیت خود در این کشور ادامه خواهند داد.
یک سخنگوی وزارت اقتصاد امارات متحده عربی به خبرگزاری رویترز گفت این کشور از تحریم‌های آمریکا کاملا تبعیت می‌کند. بانک مرکزی ایران ماه گذشته اعلام کرد بانک‌های امارات متحده عربی دیگر برای تجار ایرانی انتقال ارز انجام نمی‌دهند و ایران برای مرکز فعالیت‌های بانکی خود در منطقه به دنبال گزینه‌های دیگر است.
دوبی که بیش از یک قرن با ایران مناسبات تجاری فعالی داشته و بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت آن (بالای پنج درصد) ایرانی هستند در سال‌های قبل نیز به نوعی با فشار تحریم‌ها کنار آمده و تجار همیشه راهی برای معامله پیدا کرده‌اند. برخی از تجار ایرانی برای معاملات بانکی از حساب بانکی اتباع کشورهای دیگر استفاده کرده و یا با معامله مستقیم کالا در برابر کالا مشکل انتقال ارز را دور زده‌اند.
اما دولت باراک اوباما در اجرای همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران سختگیری زیادی نمی‌کرد و چند مورد کوچک از راه‌های مناسبات تجاری و بانکی را باز گذاشته بود. به نظر می‌رسد دولت دونالد ترامپ در این زمینه سختگیرانه‌تر عمل خواهد کرد.
در سال ۲۰۱۱ اعضای شورای بازرگانان ایرانیان دوبی ۵۰۰ نفر عضو داشت ولی این رقم اکنون به ۵۰ نفر کاهش یافته است. حسین اسرار حقیقی، یک تاجر ایرانی و عضو این نهاد که ۳۷ سال ساکن دوبی است، می‌گوید یکی از دلایل کاهش تعداد اعضاء این است که بسیاری از تجار در دوران تحریم‌ها علاقه‌ای به ارتباط با این نهاد ندارند.
به گفته او، برخی از تجار ایرانی به فکر رفتن به ترکیه و یا اروپا هستند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده + سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!