فلوت زدن بیمار با جمجمه باز روی تخت جراحی

توریست مالزی – پزشکان از بیماری که در بیمارستانی در تگزاس تحت عمل جراحی مغز قرار داشت خواستند در حین عمل، ساز مورد علاقه‌اش را بنوازد. نواختن موسیقی بخشی...
توریست مالزی – پزشکان از بیماری که در بیمارستانی در تگزاس تحت عمل جراحی مغز قرار داشت خواستند در حین عمل، ساز مورد علاقه‌اش را بنوازد. نواختن موسیقی بخشی از روند جراحی بود که به پزشکان کمک می‌کرد هنگام عمل علائم بیماری را کنترل کنند.
به گزارش دویچه وله، اگر چه گوش دادن به موسیقی در حین عمل جراحی کار عجیبی نیست، اما در اتاق عملی در هوستون تگزاس این بلندگوهای بیمارستان نبود که موسیقی پخش می‌کرد، بلکه بیماری که تحت عمل جراحی مغز قرار داشت قطعه‌ای را می‌نواخت.




به گزارش “واشنگتن پست”، خانم آنا هنری ۶۳ ساله و نوازنده حرفه‌ای فلوت، در حالی‌که نصف جمجمه‌اش شکافته شده بود و داشت جراحی می‌شد، روی تخت عمل فلوت ‌نواخت. این اولین بار پس از چندین سال بود که آنا، که به بیماری “رعشه اساسی” (Essential termor) مبتلا بود، با دست‌هایی بدون لرزش ساز مورد علاقه‌اش را می‌نواخت.

“رعشه اساسی” اختلالی در دستگاه عصبی است که باعث لرزش ریتمیک بدن می‌شود. تاثیرات این بیماری می‌تواند در عملکرد قسمت‌های مختلف بدن دیده شود ولی اغلب خودش را به صورت لرزش دست نشان می‌دهد.

فلوت زدن آنا روی تخت اتاق عمل، قسمتی از روند جراحی مغز او بود که به آن “تحریک مغزی عمیق” (deep brain stimulation) می‌گویند. این عمل جراحی شامل کاشت الکترودهای کوچک در مغز است. جریان الکتریکی دائمی که توسط این الکترودها برقرار می‌شود به کاهش علائم بیماری پارکینسون و “رعشه اساسی” کمک می‌کند.

یک بسته باتری هم در سینه بیمار کاشته می‌شود تا میزان تحریکی را کنترل کند که مغز دریافت می‌کند. نواختن فلوت توسط آنا در حین عمل به پزشکان نشان می‌داد که آیا دستان او هنگام نواختن به اندازه کافی ثابت هستند و لرزش ندارند یا خیر.

آنا به طور مشخص از نوجوانی به “رعشه اساسی” مبتلا شده بود و این اختلال بیشتر خودش را به‌صورت لرزش در دست چپ نشان می‌داد. او این بیماری را از پدرش به ارث برده بود. بعد از سالها این بیماری چنان حاد شده بود که انجام کارهای ساده روزانه مثل خوردن سوپ و امضا کردن را برای آنا دشوار کرده بود.



پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!