فناوری میراکننده زلزله مخترع ایرانی به دولت مالزی فروخته شد

توریست مالزی – مراسم عقد قرارداد فروش امتیاز حق تجاری سازی چهار فناوری و تجهیزات میراکننده (مستهلک کننده) زلزله که یک مخترع ایرانی به همراه تیمش آن را طراحی...
توریست مالزی – مراسم عقد قرارداد فروش امتیاز حق تجاری سازی چهار فناوری و تجهیزات میراکننده (مستهلک کننده) زلزله که یک مخترع ایرانی به همراه تیمش آن را طراحی و تولید کرده است، طی مراسمی در دانشگاه یوپی ام مالزی برگزار شد تا مالزی سومین کشور صاحب این فناوری در دنیا باشد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم که در دانشکده فنی دانشگاه پوپی ام مالزی برگزار شد، رایزن علمی ایران در شرق آسیا و استرالیا ، مسئولان دانشگاه یوپی ام ، نمایندگان شرکت مالزیایی خریدار نوآوری ، دکتر فرزاد حجازی دانشیار و پژوهشگر دانشگاه دولتی پوترا و مخترع سیستم های مستهلک کننده اثر زلزله ها در ساختمان ها حضورداشتند.
دکتر حجازی دانشیار و پژوهشگر دانشگاه پوترا ( یوپی ام مالزی) و مخترع سیستم های مستهلک کننده زلزله در این زمینه گفت: حق امتیاز چهار اختراع ثبت شده شده دراین مراسم به یک شرکت داخلی مالزیایی به فروش رسید تا این شرکت نیز این نوآوری ها را در پروژه های صنعتی داخل مالزی مورد استفاده قرار دهد. هر چهار اختراع در مورد سیستم های مستهلک کننده زلزله است و می تواند در ساختمان ها استفاده شود تا آثار تخریبی نیروی زلزله با هر ریشتری را بر روی آن ها کاهش دهد.
وی گفت : در ساخت و طراحی این دستگاهها از لاستیک مالزی استفاده شد زیرا ظرفیت خوبی برای کاهش اثر لرزه بر روی سازه های مختلف دارند. به گفته حجازی ‘ این دستگاهها به راحتی قابلیت حمل و نقل بوده و در هر سازه ای می تواند نصب شود تا ازآثار تخریبی زلزله در مناطقی که دچار زلزله های زیاد می شوند، جلوگیری کند.’ هزینه ساخت این دستگاهها نسبت به سایر دستگاههای مشابه که فناوری آن فقط در آمریکا و ژاپن موجود است ۷۰ درصد کمتر است و کارایی این دستگاه نسبت به دستگاههای موجود نیز بیشتر است.
حجازی تاکید کرد: این دستگاهها می توانند ۵۰ تا ۶۰ درصد اثر زلزله ۵۰ را جذب کرده و اثر آن را کم کنند. هزینه ساخت این دستگاه ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاههای مشابه در بازارهای جهانی است که این موضوع سبب می شود تا هزینه تمام شده ساخت و استفاده از آنها در سازه ها بسیار کاهش یابد و این محصول کاملا قابلیت تجاری شده و استفاده عمومی را دارد . این دستگاه به دلیل همین ویژگی نه تنها قابلیت استفاده در ساختمان های گران قیمت بلکه در سازه های ارزان نیز کاملا می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.’
حجازی تاکید کرد: تلاش تیم تحقیق براین بود که هزینه ساخت این دستگاه آن گونه باشد که اکثر اقشارمختلف جامعه و نه فقط قشر خاصی بتوانند آن را خریداری کرده و در ساختمان های خود مورد استفاده قرار دهند. پس از زلزله هایی که ما در ایران و در سایر نقاط جهان تجربه کردیم هدف را برا ین مبنا قرار دادیم که همه مردم بتوانند از این دستگاه استفاده کنند. یک تیم ۱۶ نفره در دانشگاه یوپی ام به سرپرستی دکتر حجازی طراحی و تولید این دستگاهها را برعهده داشتند که تعدادی از دانشجویان ایرانی نیز در میان این گروه هستند.
مهدی محمدی دانشجوی ایرانی مقطع دکترا و از اعضای این گروه تحقیق نیز درمورد این فناوری ها گفت که از این دستگاه می توان در سازه های مختلف مانند پل ها، ساختمان های مختلف و برج ها استفاده کرد زیرا دستگاههای ساخته شده قابلیت تطابق خود با شرایط سازه های مختلف را دارند.
اسماعیل ابراهیمی دانشجوی ایرانی مقطع دکترا و دیگر عضو تیم تحقیقات این نوآوری گفت که درساخت دستگاه میراکننده زلزله از لاستیک طبیعی استفاده شده که قدرت بسیار بالایی برای جذب و میراگری نیروی زلزله دارد.
دکترعبدالحسین فریدون رایزن علمی ایران در شرق آسیا و استرالیا نیز که دراین مراسم حضور داشت گفت: خوشحالم که یکی از استادان ایرانی موفق شد در یکی از دانشگاههای مالزی در زمینه زلزله و ارتعاشات اختراع خود را به ثبت رسانده و به مرحله تجاری سازی برساند.
وی افزود: استادان و دانشجویان ایرانی نشان دادند درهر دانشگاهی که حضور یابند، از نظر علمی می درخشند و همواره توانایی های علمی خودرا به منصه ظهور رسانده اند. رایزن علمی ایران در جنوب شرق آسیا و استرالیا ابراز امیدواری کرد که بتوان از این فناوری در داخل کشور نیز استفاده کرد.
وی افزود: استفاده از ایده بسیار مهم است ، اگر ایده های دانشجویان واستادان ایرانی در خارج از کشور به مرحله بومی سازی برسد برای کشور ثمر بخش خواهد بود. مهمترین مساله مرحله تجاری سازی ایده هاست و درصدد هستیم که این ایده ها را به داخل کشور هم منتقل کنیم . البته در داخل کشور باید بتوان این ایده ها را تجاری سازی کرد تا قابلیت استفاده عمومی پیدا کند.
‘توماس سنگ شیا چونگ ‘ مدیر شرکت هرکولس مالزی که حق امتیاز این اختراعات را از دانشگاه یوپی ام خریداری کرده دراین زمینه گفت این فناوری ها از نوآوری های هایتک محسوب می شوند و از این محصولات در سازه های مختلف درایالت صباح مالزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
داتین پروفسور ‘عینی ادریس’ رئیس دانشگاه پوترا (یوپی ام ) مالزی نیز ضمن قدردانی از اقدام مخترعان ایرانی و ثبت آن به نام این دانشگاه گفت: این نوآوری ها برای مالزی بسیار ارزشمند است و اکنون با فروش امتیاز آن عملا وارد مرحله تجاری سازی شد که کمک می کند مالزی نیز سومین کشوری در جهان باشد که از تجهیزات میرا کننده زلزله بعد از آمریکا و ژاپن استفاده کند. این فناوری ها در سازمان های عادی تا سازه های مختلف از جمله پل ها قابل استفاده است و شرکت خریدار آنها بزودی آن استفاده از آن در سازه های مختلف مالزی استفاده می کند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج + 20 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!