فهرست اعضای دولت جدید مالزی منتشر شد

توریست مالزی – فهرست جدید وزیران دولت ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی کامل شده و قرار است این افراد پس از عید فطر به سلطان محمد پنجم پادشاه...
توریست مالزی – فهرست جدید وزیران دولت ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی کامل شده و قرار است این افراد پس از عید فطر به سلطان محمد پنجم پادشاه این کشور معرفی شوند تا اعضای این کابینه با ۲۸ نفر کامل شود.



 به گزارش  ایرنا به نقل از مالزی اینسایت، فهرست احتمالی اعضای جدید کابینه دولت ماهاتیر محمد که حدود دو ماه پیش در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی پیروز شد ، به شرح ذیل است .
– “ترزا کوک ” Teresa Kok عضو قدیمی حزب اقدام دموکراتیک به عنوان وزیر امور فدرال.
– “یئو بی ین ” Yeo Bee Yin عضو باسابقه حزب اقدام دموکراتیک (DAP) وزیر محیط وزیر محیط زیست، فناوری و انرژی .
-“بارو بیان” Baru Bian رئیس بخش ساراوک حزب “عدالت مردم” به عنوان وزیر کار.
-خاویر جایا کومار Xavier Jayakumar معاون حزب عدالت مردم به عنوان وزیر آب، زمین و منابع منابع طبیعی.
– سیف الدین ناسوشن Saifuddin Nasution دبیر کل حزب عدالت مردم به عنوان وزیر تجارت داخلی و امور مصرف کننده.
– سیف الدین عبدالله Saifuddin Abdullhاز اعضای ارشد ائتلاف امید به عنوان وزیر آموزش عالی.
– مجاهد یوسف روا Amanah’s Mujahid Rawa از حزب امانه وزیر امور خارجه .
– خالد سماد ، Khalid Samad وزیر دفتر نخست وزیری در امور اسلامی.
– دارل لیکینگ Darell Leiking وزیر صنعت و تجارت بین الملل.
– آنتونی لوک Anthony Loke وزیر حمل و نقل.
-” باتو ساپی وی کی لیو ” , Batu Sapi MP V.K. Liew وزیر دادگستری.
– محمدالدین کتاپی Mohamaddin Ketapi وزیر فرهنگ ، میراث و گردشگری.
– سید صدیق سید عبدالرحمان Syed Saddiq Syed Abdul Rahman وزیر ورزش و جوانان.
– محمد رضوان یوسف , Mohd Redzuan Yusof وزیر شرکت های کارآفرین وابسته به دولت.
– پی. واسامورثی P. Waythamoorthy مسئول امور مرتبط با هندی ها . هنوز مشخص نیست این وظایف در قالب یک وزارتخانه جدا و یا در چارچوب وزیر در دفتر نخست وزیری انجام خواهد شد.
وی یکی از اعضای مجلس مالزی محسوب نمی شود و برای کسب وزارت نیاز است که به عنوان سناتور در مجلس سنای بعدی حضور داشته باشد.
وزارت شرکت های کارآفرینی وابسته به دولت یک وزارت احیا شده است که پیشتر در سال ۲۰۰۹ توسط نجیب رزاق نخست وزیر پیشین حذف شده بود. قرار است در این وزارتخانه اقدامات لازم برای حمایت از کارآفرینان مالزیایی انجام شود. بر اساس این گزارش در صورتی که این فهرست مورد تایید قرار گیرد ۱۳ نفر از وزیران دولت ماهاتیر محمد از ائتلاف “پاکاتان هاراپان” خواهد بود. پیشتر ماهاتیر محمد گفته بود که اعضای کابینه وی از ۳۰ نفر افزایش نخواهند یافت.
‘ماهاتیر محمد’ سیاستمدار کهنه کار و رهبر ائتلاف امید مالزی در رقابتی حساس و تاریخی با ائتلاف حزب حاکم باریسان نشنال توانست در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی با هدایت ائتلاف امید پیروز شود.
ائتلاف امید به رهبری ماهاتیر محمد توانست ۱۱۳ کرسی از ۲۲۲ صندلی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داد. دراین انتخابات ائتلاف جبهه باریسان نشنال به رهبری نجیب تون رزاق ۷۹ صندلی، حزب مستقل پاس به رهبری عبدالهادی آونگ ۱۸ صندلی و سایر احزاب نیز ۱۲ کرسی را به خود اختصاص دادند.
ائتلاف امید تحت رهبری ماهاتیر محمد و جبهه پیروز انتخابات گذشته، از احزاب «عدالت مردم» (PKR)، «اقدام دموکراتیک» (DAP) حزب اصلی چینی‌تبارهای مالزی، «اعتماد ملی» (Amanah) و حزب«بومی تباران مالزی» حزب تازه تأسیس «ماهاتیر محمد»، تشکیل شده است. ائتلاف «جبهه ملی» که نجیب رزاق آن را در انتخابات چهاردهم رهبری می کرد از حزب مالایی ملی‌گرای «آمنو» (UMNO)، انجمن چینی تباران مالزی (MCA)، کنگره هندی تباران مالزی (MIC) و ۱۰ حزب دیگر در سراسر ۱۳ ایالت این کشور جنوب شرق آسیا تشکیل شده است.
مالزی کشور احزاب مختلف است و نخست وزیر جدید مالزی پیشتر تعدادی از معاونان و وزیران خود را از میان احزاب انتخاب و معرفی کرده بود که با تایید و سوگند خوردن در مقابل پادشاه این کشور فعالیت خود را آغاز کردند.
براین اساس ازحزب «عدالت مردم» که ۴۸ کرسی مجلس چهاردهم مالزی را به خود اختصاص داد، «عزیزه اسماعیل» به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر «زنان و خانواده»، «عزمین علی» فرماندار ایالت سلانگور به عنوان وزیر«امور اقتصاد» انتخاب شدند و «زوریدا قمروالداس» از این حزب، وزیر «مسکن و فرماندهی محلی» وارد کابینه شدند.
علاوه براین از حزب عمدتاً چینی‌تبار «اقدام دموکراتیک» نیز که ۴۲ کرسی مجلس آینده را کسب کرده است، «لیم گوان انگ» دبیر کل حزب به عنوان وزیر «دارایی»، «آنتونی لوک» وزیر راه، «گوبینگ سین دئو» وزیر ارتباطات و چندرسانه‌ای و «کولاسگاران موروگسون» وزیر منابع انسانی در کابینه حضور دارند.
حزب «بومی تباران متحد مالزی» که «ماهاتیر محمد» عضو آن است، سه وزیر دیگر نیز در کابینه دارد. از این حزب که ۱۳ کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده، «محی الدین یاسین» که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ معاون «نجیب رزاق» نخست وزیر قبلی مالزی بوده، به عنوان وزیر کشور، «ماسلی مالک» وزیر آموزش و «رینا هارون» وزیر توسعه مناطق روستایی حضور دارند.
حزب «اعتماد ملی» نیز با کسب ۱۱ کرسی مجلس، «محمد سابو» رئیس حزب را به عنوان وزیر دفاع، «صلاح الدین عیوب» معاون ریاست حزب را به عنوان وزیر صنعت کشاورزی و در نهایت «ذوالکفلی احمد» را به عنوان وزیر بهداشت، در کابینه دارد.
چنانچه فهرست اعلام شده تایید شود ۴ نفر زن در دولت ماهاتیر محمد حضور دارند. طبق گزارش رسانه های مالزی دولت ماهاتیر از یک هیات مشاوران عالی پنج نفره شامل زتی اختر عزیز، رابرت کوک، جومو کوامی سوندارام، حسن مریکن و دائم زین الدین نیز استفاده می کند.



پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!