مالزی رکورددار زندانیان ایرانی خارج از منطقه

توریست مالزی – معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه می‌گوید از ۲۹۱۶ ایرانی زندانی در خارج از کشور، بیشترشان در ترکیه هستند. آنها عمدتا به خاطر قاچاق انسان،...
توریست مالزی – معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه می‌گوید از ۲۹۱۶ ایرانی زندانی در خارج از کشور، بیشترشان در ترکیه هستند. آنها عمدتا به خاطر قاچاق انسان، مواد مخدر یا اقامت غیرقانونی زندانی شده‌اند.
 به گرازش دویچه وله، حسین پناهی‌آذر، معاون وزارت خارجه در امور مجلس و ایرانیان، شمار ایرانی‌های زندانی در خارج از کشور را ۲۹۱۶ نفر و تعداد خارجی‌های زندانی در ایران را ۵۸۰۰ نفر اعلام کرد. پناهی‌آذر در حاشیه مراسم استقبال از ۱۷ ملوان ایرانی که به تازگی از زندان سومالی آزاد شده‌اند گفت: «با ۱۰ کشور موافقتنامه تبادل زندانیان داریم که با همکاری قوه قضائیه این تبادلات انجام می‌شود.»




این ۱۷ ملوان حدود یک سال پیش به دلیل ورود به آب‌های ساحلی منطقه پونتلند در سومالی دستگیر و محکوم شده بودند. پناهی‌آذر به خبرنگاران گفته که چندی قبل هم شماری از زندانیان سومالیایی که به دلیل ورود غیرمجاز در ایران زندانی بودند، آزاد شدند.

معاون وزارت خارجه در امور ایرانیان اعلام کرده که بیشتر ایرانی‌های زندانی در خارج از کشور، در ترکیه هستند و عمدتا به خاطر قاچاق انسان، مواد مخدر یا اقامت غیرقانونی به زندان افتاده‌‌اند. او افزوده که در سه ماهه نخست ۹۷، ۳۹۲ ایرانی زندانی در خارج یا آزاد شده‌اند یا برای گذراندن دوره محکومیت‌شان به داخل کشور انتقال یافته‌اند: «این زندانیان از کویت، ارمنستان، آلمان، ترکمنستان، امارات، پاکستان و… به کشور منتقل شدند.»

حسین پناهی‌آذر از بازداشت تعدادی ایرانی در عراق در ایام نوروز نیز خبر داده که به دلیل روادید جعلی بازداشت شده بودند. او گفته که با وساطت وزارت خارجه و سرکنسولگری‌های ایران در عراق این افراد آزاد شده‌اند. تعداد خارجی‌های محبوس در زندان‌های ایران ۵۸۰۰ نفر اعلام شده است؛ افرادی که به گفته حسین پناهی‌آذر، عمدتا شهروندان افغانستان هستند با جرایمی چون قاچاق مواد مخدر یا تردد غیرمجاز.

ایران قبل از انقلاب با چهار کشور ترکیه، افغانستان، پاکستان و فرانسه قرارداد استرداد مجرمان را امضا کرده بود. این تعداد اینک به ده‌ها کشور رسیده که عمدتا شامل کشورهای منطقه‌ می‌شوند. در سال ۱۳۹۱با چین نیز قرارداد استرداد مجرم منعقد شد اما به غیر از فرانسه، هنوز هیچ کشور غربی دیگری با ایران در این زمینه قرارداد ندارد.

در میان کشورهای خارج از منطقه، مالزی رکورددار زندانیان ایرانی است؛ کشوری که سالانه ده‌ها ایرانی در فرودگاه‌های آن به جرم حمل مواد مخدر دستگیر و زندانی می‌شوند. بسیاری از این افراد کسانی هستند که با گرفتن مبلغی از باند قاچاق، حاضر شده‌اند مواد مخدر را در چمدان و وسایل شخصی جاسازی کنند. ایران با مالزی قرارداد استرداد مجرم ندارد و این در حالی است که برخی از زندانیان ایرانی از جمله چند زن، در معرض اعدام قرار دارند. حمل و قاچاق بیش از ۵ گرم ماده مخدر در مالزی محکومیت مرگ در پی دارد.



۲ یادداشت های برای این خبر به شرح زیر می باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × 5 =

  • محمد ابوطالبی
    ۱ تیر ۱۳۹۷ at ۱۰:۱۴

    سلام
    مدیر و سردبیر محترم
    با تشکر از زحمات شما در ادامه مسیر اطلاع رسانی به ایرانیان درمالزی و سایر کشورها ، تقاضا دارد خبرهای بیات و تاریخ مصرف گذشته حضرات فسیل وزارت خارجه (بخوانید وزارت دخالت و مردم آزاری ایرانیان خارج از کشور) را وب سایت با این عنوان که ” مالزی دارای بیشترین زندانی ایرانی ” منتشر نفرمایید واقعا وقتی اراجیف این فرد بی کفایت تکیه بر ترکیه ( به عنوان بیشترین محل بازداشت ایرانیان دارد ) چرا شما مالزی را که خوشبختانه دراین سالها از روند جرم وجنایت ایرانیان در آن کاسته شده را بزرگ نمایی می نمایید.
    با تشکر

    پاسخی ارسال کنید
    • rezaei
      ۱ تیر ۱۳۹۷ at ۱۲:۰۵

      با تشکر از توجه شما. در خبر منتشر شده آمده که در منطقه ترکیه و خارج از منطقه مالزی دارای بیشترین زندانیان است.

      پاسخی ارسال کنید

    آخرین اخبار

    زیر آسمان کوالالامپور

    ^
    error: Content is protected !!