مالزی قرارداد سه پروژه بزرگ را با چین لغو می کند

توریست مالزی- نخست وزیر مالزی اعلام کرد قرارداد سه پروژه بزرگ به ارزش ۲۲ میلیارد دلار که کار اجرایی آن با حمایت چین در زمان ‘نجیب رزاق’ نخست وزیر...
توریست مالزی- نخست وزیر مالزی اعلام کرد قرارداد سه پروژه بزرگ به ارزش ۲۲ میلیارد دلار که کار اجرایی آن با حمایت چین در زمان ‘نجیب رزاق’ نخست وزیر پیشین این کشور آغاز شد را لغو می کند.
به گزارش ایرنا ‘ماهاتیر محمد’ پیش از ترک پکن در جمع خبرنگاران افزود: پروژه ۲۰ میلیارد دلاری خطوط آهن و دو طرح خط لوله گاز طبیعی را به دلیل ناتوانی مالزی در تامین بودجه آن تا یافتن راهی برای حل این مشکل، با شرکت های چینی لغو می کند. او گفت در پنج روز حضور در چین این موضوع را با مقامات این کشور مطرح کرده و امیدوار است که آنها این مشکل را درک کنند. من فکر نمی کنم که چین بخواهد مالزی به یک کشور ورشکسته تبدیل شود.
نخست وزیر مالزی پیشتر از قراردادهای کلان چندین میلیارد دلاری که در دوران ‘نجیب رزاق’ نخست وزیر پیشین این کشور با چین منعقد شده ابراز نارضایتی کرده و گفته بود درصدد است تا این قراردادها را به منظور کاهش بدهی های کشور لغو کند. دولت نجیب رزاق قرارداد ساخت خط آهن ۶۸۸ کیلومتری و احداث خط لوله گاز ساحل شرقی شبه جزیره مالزی را که ارزش آن بیش از ۲۲ میلیارد دلار برآورد شده است، در سال ۲۰۱۶ با چین منعقد کرد.
این در حالی است که ‘لوکانگ’ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این موضوع تصریح کرد که ‘ماهاتیر’ در جریان دیدار از چین گفته است که توسعه چین فرصتی برای مالزی است. او با بیان اینکه مردم هر دو کشور از روابط تجاری سود می برند اظهار داشت: ممکن است در روابط میان دو کشور گاهش مشکلات و دیدگاه های مختلف نیز بروز کند.
ماهاتیر محمد در سفر پنج روزه خود به چین با مقامات این کشور از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد. حجم روابط تجاری دوجانبه پکن – کوالالامپور در سال گذشته ۹۶ میلیارد دلار برآورد شد اما دو کشور درصدد هستند این رقم را در سال جاری به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهند. واردات مالزی به چین ۱۸ میلیارد دلار و صادرات آن ۲۵ میلیارد دلار براورد شده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده + پانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!