مالزی و چالش بازگشت نیروهای داعش

توریست مالزی – با گذشت دو سال از شکست داعش و تصمیم بسیاری از آنان برای بازگشت به کشورهای خویش؛ اما دولت مالزی هنوز نتوانسته در مورد بازگشت شهروندان...
توریست مالزی – با گذشت دو سال از شکست داعش و تصمیم بسیاری از آنان برای بازگشت به کشورهای خویش؛ اما دولت مالزی هنوز نتوانسته در مورد بازگشت شهروندان داعشی این کشور تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه عرب نیوز، بسیاری از مالزیایی‌ها بر این باورند که بازگشت نیروهای داعش تهدیدی برای امنیت ملی است و دولت کوالالامپور نباید به این افراد اجازه بازگشت دهد. با این وجود دولت مالزی هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته است که آیا آنان به ۴۰ شهروند داعشی این کشور که شامل کودکان و زنان می‌شوند اجازه بازگشت از سوریه بدهد یا نه؟

در عین حال «عبدالحمید بدر» بازرس کل پلیس مالزی به عرب نیوز گفت:‌ آنها مالزیایی هستند و باید اجازه بازگشت داشته باشند. بدر گفت:‌ براساس قانون جرائم امنیتی مالزی، اعضای داعش پس از بازگشت باید تحت قانون پیشگیری از اقدامات تروریستی قرار گیرند. بدر برخلاف مواضع بسیاری از مالزیایی‌ها که مخالف بازگشت نیروهای داعش هستند تاکید کرد که مالزی به عنوان یک کشورمستقل باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. ما مسئولیت قرار دادن همه آنها در برنامه‌های توان بخشی خود را بر عهده خواهیم گرفت.

«ایوب خان میدن» رئیس شاخه ضد تروریستی مالزی در کنفرانس خبری گفت:‌ نیروهای داعش پس از بازگشت تحت توانبخشی قرار می‌گیرند، که شامل مشاوره برای کودکان نیز می شود.

کردهای سوریه نگهبان بیش از ۱۲ هزار زندانی داعشی بودند که در طول جنگ در سوریه به چنگ عدالت افتاده بودند که حالا با خروج آمریکا و آسیب پذیر تر شدن کردها، این خطر وجود دارد که تروریست‌های این گروه تجدید قوا کرده و با سازماندهی مجدد خود بار دیگر به مناطق دیگر از جمله مالزی و اندونزی بگریزند. کردها در طول هشت سال جنگ داخلی سوریه و به دنبال دستگیری این تروریست‌ها، محافظ این زندانیان بودند اما با استمرار حملات ترکیه، مسئله فرار تروریست های داعش بار دیگر مطرح شده است.

کردها یکی از اصلی ترین عوامل شکست این گروه تروریست در سوریه بودند، اما حالا که آمریکا به طور ناگهانی پشت آنها را خالی کرده و در معرض حملات ترکیه هستند، بشدت آسیب پذیر شده اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!