ماهاتیرمحمد، به ولیعهد جوهور: پولائو کوکوپ، یک پارک ملی باقی خواهد ماند

توریست مالزی – تنش میان دولت فدرال مالزی و دولت ایالتی جوهور و ولیعهد این ایالت بر سر تغیر کاربری جزیره پولائو کوکوپ بالا گرفته است. به گزارش استار،...
توریست مالزی – تنش میان دولت فدرال مالزی و دولت ایالتی جوهور و ولیعهد این ایالت بر سر تغیر کاربری جزیره پولائو کوکوپ بالا گرفته است.
به گزارش استار، تون دکتر ماهاتیر محمد در پاسخ به سخنان تونکو اسماعیل، ولیعهد جوهور در باره جزیره پولائو کوکوپ گفت: مالزیایی‌ها خارجی نیستند. دولت فدرال نیز خارجی نیست.
تونکو اسماعیل، در پاسخ به اظهارنظر دکتر خاویر جایاکومار، وزیر آب، زمین و منابع طبیعی مالزی در مخالفت با تغییر کاربری این جزیره گفته بود: خارجی ها نباید در موضوعات داخلی جوهور دخالت کنند و فقط حاکم جوهور حق تصمیم گیری در باره مسایل ایالت را دارد.
کابینه دولت مالزی در نشست روز جمعه‌ی خود به اتفاق آرا اعلام کرد که جزیره پولائو کوکوپ باید همچون گذشته یک پارک ملی باقی بماند. ماهاتیر محمد هم اظهار امیدواری کرد که دولت جوهور نیز تصمیم دولت فدرال را بپذیرد.
وی افزود: این موضع رسمی دولت فدرال است. هیچ طرح توسعه ای نباید در پولائو کوکوپ اجرا شود. این جزیره باید یک پناهگاه حفاظت شده جنگلی باقی بماند به ویژه از آن رو که یک جنگل استوایی کرنایی (mangrove) است. ما نمی خواهیم درختان کرنا قطع شوند تا جزیره توسعه یابد و در آن ساخت و ساز شود.
ولیعهد جوهور چندی پیش گفته بود که پولائو کوکوپ در صورت تغییر کاربری به ملک سلطنتی بهتر مراقبت و محافظت خواهد شد.
گروه وکلای آزادی مالزی در روزهای گذشته این پرسش را در رسانه ها مطرح کردند: چرا تغییر کاربری این جزیره در خفا انجام شد و تا زمان انتشار روزنامه رسمی حاوی خبر تغییر کاربری، هیچیک از مسوولین جوهور از این ماجرا سخن نگفتند؟
پولائو کوکوپ به عنوان دومین جزیره بزرگ نامسکون کرنایی جهان در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. سایت‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر، تالاب هایی هستند که به دلیل اهمیت جهانی شان تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار گرفته اند.
تالاب انزلی نیز یکی از پنج سایت ثبت شده در کنوانسیون رامسر است. هم‌اکنون این تالاب در فهرست مونترآل قرار گرفته‌ است.
قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب انزلی در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 + 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!