ماهاتیر محمد: مالزی به دنبال ایجاد نیروگاه هسته ای نیست

توریست مالزی- ماهاتیر محمد نخست وزیر هفتم مالزی اعلام کرد که این کشور برای تولید نیروی الکتریسته هیچ قصدی برای ایجاد و استفاده از نیروگاه های هسته ای ندارد...
توریست مالزی- ماهاتیر محمد نخست وزیر هفتم مالزی اعلام کرد که این کشور برای تولید نیروی الکتریسته هیچ قصدی برای ایجاد و استفاده از نیروگاه های هسته ای ندارد و به دنبال کسب این قدرت نیست.
به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد در کنفرانس صنعت برق مالزی افزود: با وجودی که هزینه تولید انرژی از طریق قدرت هسته ای ارزانتر است، اما خطرات استفاده از آن بسیار بوده و هنوز دانش کمی در مورد استفاده از آن به ویژه از بین بردن زباله های اتمی در جهان وجود دارد.
ماهاتیر گفت: من مخالف قدرت هسته ای هستم، چرا که تجربه بسیار بدی در این زمینه وجود دارد. وی همچنین با اشاره به فاجعه هسته ای چرنوبیل اوکراین در سال ۱۹۸۶ گفت که این رخداد از نظر هزینه و تلفات فاجعه بارترین حادثه هسته ای تاریخ است که در یک نیروگاه هسته ای به وقوع پیوست .
انفجار و آتش سوزی در نیروگاه چرنوبیل اوکراین در سال ۶۵ باعث نشت مواد رادیو اکتیو در بخش های بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد.
نخست وزیر مالزی گفت: با وجودی که پیشرفت های زیاد علمی در زمینه تولید برق از قدرت هسته ای به دست آمده اما این علوم هنوز به دفع و نابودی مواد زائد اتمی پاسخ نداده اند. ممکن است تولید الکتریسته از نیروی هسته ای ارزان باشد، اما ما نمی خواهیم این کار را انجام دهیم، به این دلیل که مطمئن نیستیم که بتوانیم از زباله های آن خلاص شویم.
نخست وزیر مالزی با ذکر مثال هایی در این زمینه گفت: وقوع حوادث هسته ای فاجعه آمیز ناشی از فروپاشی نیروگاه های هسته ای در ژاپن و اوکراین، نمونه هایی از خطرات مربوط به تولید برق هسته ای است.
دکتر ماهاتیر تاکید کرد که کشورش برای تولید برق همچنان از سوخت های فسیلی با منبع زغال سنگ و یا استفاده از سدهای آبی برای تولید برق استفاده خواهد کرد.
به گفته وی، مالزی دارای ذخایر غنی ذغال سنگ به ویژه در ایالت های سلانگور، ساراوک و صباح است، اما تاکنون نتوانسته از همه آنها استفاده کند.
هزینه های مرتبط با برق در مالزی یکی از بالاترین هزینه ها در این کشور جنوب شرق آسیاست.
گرما و رطوبت هوا در این کشور جنوب شرق آسیا به طور عمده سبب استفاده دائمی از کولر و دستگاه های خنک کننده در طول سال می شود و همین امر هزینه های برق را در این کشور برای مصرف کنندگان به طور فزاینده افزایش داده است. مالزی کشوری تک فصل با هوای گرم و بارانی است و عمدتا مصرف برق به طور غیرقابل پیش بینی در این کشور می تواند افزایش یابد و به همین دلیل دولت از طریق برنامه های مختلف در صدد کاهش مصرف یا مصرف بهینه این انرژی است.
برخی گزارش های رسانه ای حاکی است حدود ۷۰ درصد از مصارف برق در مالزی به مصارف خانگی اختصاص دارد. بر این اساس حدود ۱۰ میلیون مصرف کننده برق در این کشور وجود دارد.
کمیسیون انرژی مالزی متشکل از وزارت انرژی ، فناوری های سبز و آب و سایر نمایندگان نهادهای ذیربط قوانین مرتبط با استفاده و هزینه های آن را تعیین می کند.
طبق گزارش بانک جهانی مصرف سرانه برق در پایان سال ۲۰۱۴ به ازای هر فرد بیش از ۴ هزار کیلووات بوده که نسبت به یک دهه قبل دو برابر شده است.
پیش بینی این سازمان جهانی حاکی از افزایش چهار تا ۵ برابری تقاضا دراین کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ است.
مالزی با جمعیت بیش از ۳۱ میلیون نفر درحال حاضر برق خود را از گاز طبیعی، زغال سنگ و انرژی های آبی تولید می کند و منحنی جمعیت این کشور که از روند فزاینده ای در سال های اخیر روبه رو بوده حاکی از افزایش تقاضا در بخش انرژی در سال های آتی خواهد بود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

14 + پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!