مخالفان دولت مالزی درخواست تشکیل حزب دادند

مخالفان دولت مالزی از جمله معاون پیشین نخست وزیر و همچنین نخست وزیر اسبق این کشور درخواست خود را به منظور تشکیل حزبی در مقابل دولت به ثبت انجمن‌ها ارائه کردند.
مخالفان دولت مالزی از جمله معاون پیشین نخست وزیر و همچنین نخست وزیر اسبق این کشور درخواست خود را به منظور تشکیل حزبی در مقابل دولت به ثبت انجمن‌ها ارائه کردند.

هدف از تشکیل این حزب ایستادگی مقابل ائتلاف باریسان نشنال (جبهه ملی)، مبارزه با فساد مالی و ارتقاء حقوق همه افراد در مالزی به عنوان یک کشور چند نژادی عنوان شده است.

ائتلاف باریسان نشنال، یا جبهه ملی که بیش از شش دهه قدرت را در مالزی در اختیار دارد متشکل از احزاب مختلف از جمله حزب مالایی تباران متحد است که ریاست آن را ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر بر عهده دارد.

نجیب تون رزاق که در سیزدهیمن دوره انتخابات سراسری این کشور در سال ۲۰۱۳ توانست برای یک دوره پنجساله دیگر قدرت را در اختیار گیرد، یک سال پس از پیروزی از سوی مخالفان متهم به فساد مالی شد.

وی متهم به فساد مالی مرتبط با شرکت توسعه مالزی واحد است که مدیریت آن به طور مستقیم در اختیار خودش است.

پیش‌بینی می‌شود ‘محی الدین یاسین’ معاون سابق نجیب تون رزاق که اکنون از مخالفانش است ریاست حزب جدید را بر عهده داشته باشد و ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق این کشور نیز ریاست شورای سیاست گذاری را بر عهده بگیرد.

ماهاتیر محمد در حالی قرار است این پست را در حزب جدید بر عهده بگیرد که روز سه شنبه به دلیل عفونت قفسه سینه در موسسه ملی قلب این کشور بستری شد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده توسط این موسسه، ‘ماهاتیر محمد’ به توصیه تیم پزشکی خود در بخش عمومی بستری شده و امکان ملاقات نیز در حال حاضر تنها برای اعضای درجه یک خانواده اش امکانپذیر است.

ماهاتیر محمد که تا سال ۲۰۰۳ به مدت ۲۲ سال کرسی نخست وزیری این کشور را در اختیار داشت، سال ۱۹۸۹ میلادی به دلیل حمله قلبی تحت عمل قلب قرار گرفت و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز یکبار دیگر زیر تیغ جراحان رفت، که پس از عمل دوم دوبار به عفونت قفسه سینه مبتلا شده است.

به نوشته تارنمای روزنامه های محلی مالزی از جمله ‘نیو استریت تایمز’ و ‘استار’، ‘محی الدین یاسین’ معاون سابق نخست وزیر مالزی، هدف از راه اندازی این حزب که به طور اختصار ‘برساتو’ نام دارد را متحد کردن همه مالزیایی ها برای کسب یک هدف از جمله نجات مالزی عنوان کرد.

عضویت در این حزب برای همه مردمان بومی و مالایی ها امکانپذیر است. سایر مالزیایی ها نیز می تواند به عنوان عضو وابسته (همکاری) که به اعتقاد ‘محی الدین یاسین’ از حقوق مساوی با دیگر اعضا، به جز حق رای یا اقدام برای راه اندازی یک پست، برخوردار هستند، به عضویت این حزب درآیند. اعضا وابسته تنها می توانند برای برخی پست ها منصوب شوند.

این تفاوت در نوع عضویت در حالی که هنوز این حزب ثبت نشده، توسط برخی منتقدان، تبعیض نژادی خوانده شده که نمونه های آن در کشور مالزی زیاد است. اما از سوی دیگر، اعضای تشکیل دهنده این حزب این روند را بخشی از استراتژی خود برای مقابله با حزب آمنو که یک حزب مالایی محور است عنوان کرده اند.

سید صادق عبدالرحمان، از اعضای اصلی این حزب، گفت که این حزب به احتمال زیاد رقابت های خود را در مناطق روستایی انجام می دهد که هیچیک از احزاب سیاسی سنتی برای ورود به آن تلاش نکرده‌اند.

اگرچه زمان مشخصی برای ثبت این حزب وجود ندارد، اما ‘محی الدین یاسین’ معاون سابق نخست وزیر این کشور که به دلیل انتقاد از پرونده فساد مالی منسوب به نخست وزیر از سمت خود برکنار شد، اظهار امیدواری کرد که دولت اجازه ثبت این حزب را بدهد.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده − 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!