مخوف‌ترین پرونده تجاوز جنسی بریتانیا: شیطان منچستر چگونه قربانیانش را به دام می‌انداخت؟

توریست مالزی – رینارد سیناگا به احتمال قریب به یقین مجرمی با “بیشترین قربانی تجاوز جنسی” در تاریخ بریتانیا است. تا قبل از دستگیری در سال ۲۰۱۷ او به...
توریست مالزی – رینارد سیناگا به احتمال قریب به یقین مجرمی با “بیشترین قربانی تجاوز جنسی” در تاریخ بریتانیا است. تا قبل از دستگیری در سال ۲۰۱۷ او به مردان جوان زیادی که شب‌ها برای تفریح بیرون رفته بودند، تجاوز می‌کرد.

به گزارش بی بی سی، خیابان پرنسس در قلب شهر منچستر به ندرت خلوت می‌شود. این خیابان از یک سو به دلیل داشتن کلاب‌های شبانه، پس از غروب آفتاب هم شلوغ است و از سوی دیگر به دلیل نزدیکی به دو دانشگاه عمده شهر، مکانی محبوب برای اجاره خانه‌های دانشجویی به شمار می‌رود.

رینارد سیناگای ۳۶ ساله، یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی، بیش از هفت سال در همین محل اقامت داشت و در آپارتمانی زندگی می‌کرد که فاصله کمی با کلاب شبانه فکتوری داشت. او که اقامت دایم بریتانیا و اصلیتی اندونزیایی دارد، بی‌وقفه درس می‌خواند، چهار مدرک تحصیلی داشت و دانشجوی دکترا بود تا شبی که به دلیل تجاوزهای زنجیره‌ای دستگیر شد. جرم او تجاوز، آزار جنسی و خوراندن مشروبات تخدیرکننده به ۴۸ مرد بود، هرچند که پلیس معتقد است تعداد قربانیان او دست‌کم ۱۹۶ نفر بوده‌اند.

پلیس به این دلیل چنین برآورد دقیقی دارد که سیناگا از قربانیانش فیلم گرفته است. او علاوه این تصاویر اطلاعات یا چیزهایی که از قربانیانش دزدیده بود را به گفته بازرسان به عنوان “جام‌های افتخار” نگه می‌داشت.

سیناگا معمولا در خیابان نزدیک محل زندگی‌اش سراغ قربانیان می‌رفت و منطقه‌ای که او فعالیت می‌کرد، محدوده‌ای کوچک حول و حوش خانه‌اش بود. قربانیان معمولا مردانی کم سن و سال در اواخر دوران نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی‌شان بودند که برای نوشیدن از خانه بیرون زده بودند. بعضی از آن‌ها در راه بازگشت به خانه بودند و برخی دیگر تازه از دوستانشان جدا شده بودند. خیلی‌ از آنان مست‌تر از آنی بودند که گفتگویشان با سیناگا را به خاطر داشته باشند؛ ولی آن‌هایی که یادشان هست هم می‌گویند که صحبتی از سکس به میان نیامده بود. سیناگا از بهانه‌های مختلفی برای کشاندن آن‌ها به خانه‌اش استفاده می‌کرد.

شماری از قربانیان به خاطر دارند که به آن‌ها مشروب تعارف شده و بعد دنیا پیش چشمشان تیره و تار شده بود. سیناگا خودش را به عنوان یک دانشجوی شلوغ و آدم تحصیل‌کرده‌ اهل کلیسا رفتن، معرفی می‌کرد و از اسم مستعار “پاش اسپایس” استفاده می‌کرد. مردی ریز جثه و کوتاه قد که به نظر نمی‌رسید تهدید فیزیکی برای کسی باشد و برخی قربانیانش می‌گویند که مرتب لبخند می‌زد. این ظاهر بی‌آزار بود که به گفته یکی از قربانیایش به او کمک می‌کرد تا ژست ” سامری نیکوکار” را بگیرد.

وقتی ماجرای سیناگا علنی شد که شماری از قربانیان علیه او به پلیس شهادت دادند و ۴۸ نفر هم برای چهار بار دادرسی در دادگاه حاضر شدند. بیشتر قربانیانی که در دادگاه حاضر شدند، همجنس‌گرا بودند. یان راشتون می‌گوید که او فکر می‌کرده سیناگا “علاقمند به طعمه قرار دادن مردان همجنس‌گرا” است. تمامی این مردان در زمان حادثه ساکن منچستر بودند و ۲۶ نفر هم در آن زمان دانشجو بوده‌اند. گفته‌های آنان نشان می‌دهد که سیناگا چگونه عمل می‌کرد.

یکی از قربانیان بیرون یک کلوب شبانه منتظر دوست دخترش بود که یک “پسر کوچک آسیایی” که بی‌آزار به نظر می‌رسید، سراغش رفت. سیناگا این مرد را دعوت کرد تا در آپارتمان او منتظر دوست دخترش بماند، اما مرد پس از این که لیوانی محتوی مایعی شفاف را نوشید، چیزی در خاطرش نماند.

یک مرد دیگر می‌گوید که “یک جنتلمن آسیایی” به او نزدیک شد. او می‌گوید به طور مبهم یادش است که مشغول توضیح دادن موقعیت عجیبی بود. او به دادگاه گفت: “شارژ گوشی‌ام تمام شده بود و من سعی می‌کردم تاکسی بگیرم اما تاکسی‌ها از کنارم عبور می‌کردند. من سعی می‌کنم گفتگوهایم را به خاطر آورم. او گفت، دوست داری داخل خانه من بیایی و موبایلت را شارژ کنی و گپ کوتاهی هم بزنیم.” از نظر او سیناگا “به نظر نمی‌رسید که شخصیت با ابهتی باشد” و هنگام گفتگو در آپارتمان به نظر می‌رسید که “آدم صادق و با انگیزه‌ای” است که به تحقیقات دانشگاهی علاقه دارد. این مرد به دادگاه گفت همین که سیناگا یک نوشیدنی به او تعارف کرد: “هیچ چیز دیگری یادم نماند تا صبح روز بعد.” پنج دقیقه بعد از این که بیدار شد، گیج و سرگشته محل را ترک کرد. او هم مثل تقریبا تمام قربانیان از بلایی که سرش آمده بود، خبری نداشت تا این که پلیس سراغش رفت.

یک قربانی دیگر خاطرش هست که دوستی او را بیرون یک کلوب، داخل تاکسی کشید. نکته بعدی که خاطرش مانده بیدار شدن در یک آپارتمان عجیب و غریب است. وقتی پرسیده که چه اتفاقی برایش افتاده است، سینگا به او گفته که در حالی که روی زمین دراز کشیده پیدایش کرده و بعد به او سرپناه داده و مراقبت کرده است. یک قربانی دیگر گفته که به اعتقاد او سیناگا: “خیلی پسر خوبی بود و از او مراقبت کرد.” قربانی دیگری که دانشجو بود می‌گوید از ترس این که چیزی از او دزدیده نشده باشد، صبح روز بعد که در آپارتمان از خواب بیدار شده، شماره موبایل سیناگا را گرفته است.

وقتی که به سیناگا تلفن زده تا اطلاعات بیشتری بگیرد، او خودش را “سامری نیکوکار” توصیف کرده و گفته جوان دانشجو را در حالی که بیهوش کنار پیاده‌رو افتاده بود، پیدا کرده است. یک مرد دیگر خاطرش هست که روی پتویی که کف اتاق افتاده بود از خواب بیدار شده و بعد از صاحب آپارتمان به دلیل این که به او اجازه ماندن داده، تشکر کرده است. او می‌گوید به رغم این که آن شخص “حاضر نشد اطلاعات شخصی‌اش را بدهد” تا بتواند پول بیمه موبایل گم شده‌اش را بگیرد، به چیزی مشکوک نشده بود. پلیس این موبایل را هم مثل سایر وسایلی که از صاحبانشان دزدیده شده بود، بعدا در آپارتمان سیناگا پیدا شد.

بعضی قربانیان در حالی به هوش آمدند که حال بسیار بدی داشتند و برخی از آن‌ها هم لخت و پوشیده از استفراغ بودند. قربانیان آن موقع نمی‌دانستند که سیناگا به آن‌ها ماده‌ای (تقریبا در تمام موارد جی‌اچ‌بی) خورانده و پس از بیهوش شدن مورد آزار جنسی‌ قرار داده است.

جی‌اچ‌بی چیست؟
یک ماده مخدر ممنوع، بدون طعم و بو که به صورت مایع یا پودر است و در آب حل می‌شود. در مقدار خیلی کم به افراد احساس سرخوشی می‌دهد و فقط مقدار کمی بیشتر از آن موجب بیهوشی و مرگ می‌شود. افرادی که به کلاب می‌روند آن را با نام “چم‌سکس” می‌شناسند و بارها گزارش شده که از آن برای آزار جنسی استفاده شده است
بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ مرگ مرتبط با این ماده مخدر گزارش شده است و از سال ۲۰۱۴ در پنج مورد به عنوان وسیله کشنده گزارش شده است. خیلی نزدیک به جی‌بی‌ال است که به عنوان مایع پاک‌کننده استفاده می‌شود و در بدن به جی‌اچ‌بی تبدیل می‌شود. جی‌بی‌ال فقط موقعی که یک نفر بخواهد آن را مصرف کند به عنوان ماده مخدر ممنوعه در نظر گرفته می‌شود.
این بزرگ‌ترین پرونده تجاوز در تاریخ بریتانیا است.
پلیس شواهد مرتبط با بیش از ۱۰۰ مرد را در آپارتمان سیناگا پیدا کرده است. یکی از مسئولان می‌گوید که سیناگا احتمالا مجرمی با “بیشترین قربانی تجاوز جنسی در سراسر دنیا” است.

از مجرم چه می‌دانیم؟
سیناگا که یکی از چهار فرزند پدر و مادرش است در خانواده‌ای ثروتمند در دپوک در جاکارتای اندونزی به دنیا آمد. پدرش یک تاجر برجسته در صنعت روغن پالم است. پس از گرفتن مدرک کشاورزی در دانشگاه دپوک اندونزی، سال ۲۰۰۷ راهی بریتانیا شد تا در دانشگاه منچستر برنامه‌ریزی شهری بخواند. او سه مدرک دانشگاهی گرفت و پس از آن برای گرفتن دکترا در رشته جغرافیای انسانی در دانشگاه لیدز ثبت‌نام کرد. ثروت خانوادگی موجب شد که او نیازی به کار کردن نداشته باشد، هرچند که گفته برای مدتی در تدارکات هر دو باشگاه شهر منچستر و یک مغازه لباس‌فروشی کار کرده است. منچستر یونایتد اعلام کرده که هیچ سابقه‌ای از اشتغال او در این باشگاه وجود ندارد. سیناگا همچنین دوره‌ای در باری در محله “گی ویلج” منچستر کار می‌کرد؛ جایی که به دنبال برقرار کردن رابطه با افراد مختلف بود. او همچنین به طور مرتب در کلیسای محل حاضر می‌شد.

سیناگا پس از این که خوابگاه دانشجویی را ترک کرد، سال ۲۰۱۱ یک آپارتمان در خیابان پرنسس محله مونتانا هاوس منچستر اجاره کرد. در حالی که دو سال و نیم طول کشید تا او محکوم شود، پلیس معتقد است که جرایم او از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است، هرچند که احتمال دارد زمان واقعی جرایم او هیچ وقت مشخص نشود. اما با قطعیت می‌توان گفت که جرائم سیناگا تابستان ۲۰۱۷ به پایان رسید. سیناگا بی‌محابا قربانیان را آزار می‌داد، گاهی شب پشت شب. در تصاویری که بعدها از دوربین مدار بسته محل زندگی او بدست آمد، سیناگا یک روز عصر محل را ترک می‌کند و ۶۰ ثانیه بعد با یک مرد بازمی‌گردد.

آخرین قربانی
کمی پس از نیمه شب ۲ ژوئن ۲۰۱۷ او سراغ آخرین قربانی‌اش رفت. یک نوجوان از کلاب شبانه فکتوری برای هواخوری بیرون زده و دوستانش را گم کرده بود. سیناگا با این پیشنهاد که می‌تواند از آپارتمان او به دوستانش زنگ بزند، به این نوجوان نزدیک شد. او چیزی یادش نیست تا این که چند ساعت بعد در حالی بیدار شد که سیناگا مشغول آزار جنسی‌اش بود. سیناگا را به عقب هل داد و واکنش سیناگا هم این بود که فریاد کشید “کمک” و “مزاحم” و شروع به زدن آن نوجوان کرد. آن پسر هم سیناگا را کتک زد، بعد آپارتمان را ترک کرد و به پلیس تلفن زد. پلیس مدتی بعد وارد این صحنه عجیب و غریب شد.

سیناگا به شدت مجروح و نیمه بیهوش پیدا شد. در نگاه اول به نظر می‌رسید که او قربانی است و آن نوجوان به اتهام آزار او دستگیر شد. رفتار سیناگا در بیمارستان موجب شد که به او مظنون شوند. او مرتب از ماموران می‌خواست که موبایلش را از آپارتمانش بیاورند. پلیس قبل از این که موبایل را به سیناگا بدهد از او خواست که رمز گوشی را بگوید. سیناگا چند باری شماره‌های نادرست گفت و وقتی هم که رمز واقعی موبایل را گفت، تلاش کرد تا آن را از دست مامور پلیس بقاپد. مامور پلیس حسابی مشکوک شد و حدس زد که تلاش او برای گرفتن موبایل برای پنهان کردن یک مدرک احتمالی است. بعد از این که پلیس موبایل او را چک کرد متوجه شد که سیناگا به نوجوان دستگیر شده، تجاوز کرده است.

این آغاز تحقیقات پرونده‌ای بود که یکی از مسئولان پلیس آن را “بی‌سابقه” نامید. پلیس در دو موبایلی که از او بدست آورد حدود ۸۰۰ ویدئو پیدا کرد که در آن سیناگا به افراد تجاوز می‌کرد یا آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار می‌داد. قربانیان معمولا با صدای بلند خروپف می‌کنند و اغلب طی چند ساعت بارها به آن‌ها تجاوز می‌شود. در بعضی از فیلم‌ها سیناگا دیده می‌شود که قربانیانی که هوشیار به نظر نمی‌رسند را به زور پایین نگه داشته است؛ آن‌ها به طور آشکار درمانده هستند یا تلاش می‌کنند او را به عقب هل دهند. بعضی دیگر از قربانیان هم در حال استفراغ کردن دیده می‌شوند.

پلیس همچنین نگران این احتمال بود که سیناگا بعضی از قربانیان را به دلیل زیادی خوراندن ماده مخدر کشته باشد، اما در میان افرادی مفقود یا کشته شده، مشخصاتی که با این پرونده تطبیق پیدا کند، یافت نشد.

سیناگا در مورد برخی از این روابط جنسی به تعدادی از دوستانش پیغام داده است و در حالی که وانمود می‌کرده که این اتفاقات سکس با رضایت طرفین است، آن را به شکل یک “پیروزی سکسی” نشان داده است. او در رابطه با اولین قربانی که به خاطرش راهی دادگاه شد، در شب سال نو ۲۰۱۴ به دوستش نوشت: “در حالی که هنوز کسی مرا برای سال نو نبوسیده، اولین سکسم برای ۲۰۱۵ را انجام دادم.” او همچنین در مورد مرد قربانی نوشته است: “سال ۲۰۱۴ دگرجنس‌گرا بود و سال ۲۰۱۵ وارد دنیای همجنس‌گرایان شد، ها ها ها.”

قبل از دستگیری سیناگا فقط یک بار پای پلیس در ماجرایی مرتبط با او به میان آمد. آوریل ۲۰۱۷ یکی از قربانیان، گیج و منگ در یک اتاق عجیب همراه با یک آسیایی به هوش آمد. او بلافاصله محل را ترک کرد، اما همان روز به یاد آورد که مورد آزار جنسی قرار گرفته است و دو روز بعد از آن با پلیس تماس گرفت. به دلیل این که مرد در مورد محل وقوع حادثه مطمئن نبود، تحقیقات پلیس روی دو هتل نزدیک به آن محل متمرکز شد که هیچکدام از آن‌ها مهمانی با مشخصات فرد مظنون نداشتند.

“دفاع مضحک”
سیناگا هرگز و در چهار مرحله دادرسی خودش را مقصر ندانست و در توجیه اقداماتش، استدلالی کرد که قاضی آن را “دفاع مضحک” نامید. او مدعی شد که تمام قربانیان به طور کامل با “فانتزی سکسی” او و این که در حالی که خواب هستند و فیلم گرفته می‌شود با آن‌ها رابطه جنسی برقرار شود، موافق بوده‌اند. در دادگاه وقتی یکی از قربانیان از این ادعا آگاه شد، آن را “کاملا مسخره” نامید.

در پایان رینارد سیناگا به دلیل ۱۵۹ مورد آزار جنسی به حبس ابد محکوم شد و قاضی گفت “جامعه در صورت آزادی او هرگز احساس امنیت نخواهد کرد”. قاضی در حالی او را به حبس ابد محکوم کرد که دست‌کم تا ۳۰ سال باید در زندان بماند. او در حال حاضر هم مشغول گذراندن حکم حبس ابد (با دست‌کم ۲۰ سال باقی ماندن در زندان) بود، که در دو دادگاه قبلی او صادر شده بود.

سیناگا پس از چهاربار دادرسی به ۱۳۶ مورد تجاوز، ۸ مورد اقدام به تجاوز، ۱۴ مورد آزار جنسی در رابطه با ۴۸ قربانی محکوم شد. پلیس می‌گوید که نتوانسته هویت ۷۰ قربانی دیگر را تشخیص دهد و از هرکسی که فکر می‌کند ممکن است مورد آزار سیناگا قرار گرفته باشد تقاضا کرده تا اطلاع‌رسانی کند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!