مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز (Sultan Salahuddin Abdul Aziz Mosque)

این مسجد یکی از بناهای چشمگیر و شگفت انگیز در مالزی است که به خاطر گنبد برجسته و آبی رنگش به نام "مسجد آبی" نیز شناخته میشود.
توریست مالزی – مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز در شاه عالم (Shah Alam) مرکز استان سلانگور قرار دارد.

این مسجد یکی از بناهای چشمگیر و شگفت انگیز در مالزی است که به خاطر گنبد برجسته و آبی رنگش به نام “مسجد آبی” نیز شناخته میشود. مسجد سلطان صلاح الدین بعد از مسجد استقلال در جاکارتای اندونزی, دومین مسجد بزرگ در آسیای جنوب شرقی بشمار میرود.

دستور ساخت این مسجد در زمان اعلام شاه علم به عنوان پایتخت جدید سلانگور توسط مرحوم سلطان صلاح الدین عبدالعزیزصادر شد و ساخت آن بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ بطول انجامید. معماری خارق العاده این مسجد ترکیبی هوشمندانه از معماری مدرن و سبک سنتی مالایی است.

گنبد آبی با شکوه و عظیم آن از آلومینیوم ساخته شده و ۵۱.۲ متر قطر دارد. چهار مناره بلند به ارتفاع ۱۴۲.۳ متر نیز در اطراف این گنبد زیبا قرار گرفته اند که زمانی بلندترین مناره های جهان بشمار میرفتند و در حال حاضر بعد از مناره های مسجد حسن دوم (Hassan II Mosque) در کازابلانکای مراکش در رتبه دوم قرار دارند. عناصر طراحی سنتی مالایی در معماری داخلی این مسجد بخوبی قابل مشاهده است, منبرچوبی کنده کاری شده این مسجد توسط صنعتگران کلانتانی و با الهام گرفتن ازمساجد قدیمی مالزی ساخته شده و محراب آن نیز با سنگ های مرمرعتیقه وارداتی از کشورترکیه پوشیده شده است.

تذهیب و خطاطی های زیبا و نفیس که حاشیه دیوارهای سالن اصلی و گنبد مسجد را مزین کرده اند توسط خوشنویس مشهور مصری Sheikh Abdel Moneim انجام شده است.
فضای درونی این مسجد شکوه و عظمت خاصی دارد بخصوص زمانی که نور خورشید از پنجره های شیشه ای آبیرنگ آن عبور کرده و این فضا را با نور ملایم آبی پر میکند و احساسی آرامش بخش و صلح آمیز در بیننده القا می نماید.

مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز در فضایی به وسعت ۱۴ هکتار ساخته شده است ومی تواند در یک زمان حدود ۲۴هزار نمازگزاررا در خود جای دهد. این مسجد در کنار باغ هنراسلامی (Garden of Islamic Arts) قرار گرفته است که پارکی زیبا الهام گرفته از توصیفات قرآنی از باغ های بهشتی است.

Sultan-Salahuddin-Abdul-AzizSultan-Salahuddin-Abdul-Aziz-Shah-Mosque-1-e1438068741604masjid-sultan-salahuddin-2-750x430masjid sultan salahuddin

پاسخی ارسال کنید

*

*

9 − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!