مصاحبه با نماد کمدی، Harith Iskander

پدرخوانده استندآپ کمدی مالزی، Harith Iskandar، یکی از مشهورترین چهره های فرهنگ مردمی مالزی شده است.
توریست مالزی – پدرخوانده استندآپ کمدی مالزی، Harith Iskandar، یکی از مشهورترین چهره های فرهنگ مردمی مالزی شده است. او درنگاه اول ممکن است به نظر با ابهت باشد، اما در صحبت رودر رو، رفتاری افتاده و دوستانه دارد و بعد از چند دقیقه صحبت، انگار مدت هاست هم را می شناسیم. طی ۲۵ سال کار کمدی و خنداندن مردم، طرفدارانش از همه سنین هستند. این کمدین ۴۹ ساله، درکنار خانواده خود در مالزی، سابقه کاری درخشانی را ساخته است.

غنیمت دانستن موقعیت

Harith در Johor Bahru بدنیا آمد. پدرش مالایی و مادرش انگلیسی بود و در کودکی به کوآلالاکپور نقل مکان کرد.  او معتقد است شوخ طبعی را از مادر مرحومش به ارث برده. او مدرک تولید فیلم و برنامه های تلویزیونی را از دانشگاه Curtain در پرت استرالیا گرفت و پس از برگشت، در صنعت تبلیغات مشغول به کار شد.

“در نیمه دهه بیست، مشغول تولید تبلیغات تلویزیونی در Leo Burnett بودم؛ از کارم رضایت داشتم، اما دوست داشتم کاری متفاوت انجام دهم. تماشای فیلمانجمن شاعران مرده، و به خصوص یکی از جملات رابین ویلیامز که در مورد غنیمت شمردن لحظه بود، تصمیم گرفتم کاری کنم. طولی نکشید که خانم Linda Chong، یک تهیه کننده مستقل، برای همکاری، بامن تماس گرفت”.

این تهیه کننده مشغول تولید برنامه ای کمدی بوده و از Harith  می خواهد در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی برنامه به او کمک کند. Harith اینگونه توضیح داد که “با او و دوستانش در خیابان ها راه می رفتیم و برنامه Jangan Ketawa را ضبط می کردیم. بیشتر بخش های آن بداهه و طبیعی بود. چهارشنبه شب های سال ۱۹۹۱، حدود یک سوم جمعیت کشور دست از کار می کشیددند و برنامه را تماشا می کردند. این برنامه آغاز کار کمدی من بود، و در سال های بعد، علاوه بر کارگردانی و نویسندگی، بازی را هم تجربه کردم.”

پیمودن مسیر

Harith علاوه بر کار در پروژه Jangan Ketawa، کار خود در زمینه استندآپ کمدی را هم شروع کرد. آغاز این کار هم تصادفی بود. یکی از هم کلاسی های دوران دانشگاه، که در واحد روابط عمومی یک هتل در نزدیکی فرودگاه Subang مشغول به کار بود، با او تماس می گیرد: “او من را به عنوان دلقک کلاس میشناخت که همیشه قصه های خنده دار برای همکلاسی ها تعریف می کردم، و از من خواست در یکی از برنامه های کمپانی شرکت کنم و همان قصه های طنز را تعریف کنم. با خودم گفتم چرا که نه، و موفق هم شدم. بعد از آن برای اجرا در شام ها و رویدادها دعوت شدم. استندآپ کمدی در آن زمان در مالزی شناخته شده نبود اما من نمایش های ادی مورفی را تماشا می کردم و با این سبک اجرا آشنا بودم. الان، بعد از گذشت ۲۵ سال، هنوز هم قصه های من باعث خنده مردم می شود.”

در آن زمان، Harith، کار خود را خیلی جدی قلمداد نی کرد و از تاثیر آنچه انجام می داد غافل بود. او تاریخ خلق می کرد. در ۱۷ سال اول، Harith تنها کمدینی بود که در این سبک کار می کرد: “می توانم به خودم لقب پیشگام بدهم، اما وقتی هیچ رقیبی در کار نباشد، این لقب خیلی هم درست نیست”.

در هشت سال اخیر، به دلیل وجود پدیده هایی مانند اینترنت و یوتیوب، نسل جوان برنامه های کریس راک، کوین هارت و بقیه را تماشا می کنند و نسل اول کمدین ها در مالزی پدید آمده. اما در آن زمان، من تنها بودم و به همین علت هم مردم به من لقب پدرخوانده استندآپ کمدی را دادند.”

 روزآمد بودن

امروزه Harith صاحب کمپانی V Day Production است و تولیدات تلویزیونی و سینمایی را نویسندگی و کارگردانی می کند. هنوز هم استندآپ کمدی اجرا می کند و اغلب با Crackhouse Comedy Club همکاری می کند. مدیر برنامه های او همسرش، Jezamine Lim است و آن ها سه فرزند دارند.

یکی دیگر از علل محبوبیت Harith ، این بوده که توانسته با زمان پیش برود. او هزاران طرفدار در رسانه های اجتماعی دارد که نظرات طنز آمیز و بداهه او در مورد سیاستمداران  و اتفاقات روز مالزی، و نیز عکس های زیبای فرزندان و همسرش را دنبال می کنند.

به نظر می رسد Harith متولد شده تا پیشتاز باشد، چرا که از ۲۸ می امسال، برنامه تلویزیونی آخر شب خود را به سبک برنامه های Tonight Show در آمریکا، هریکشنبه ساعت ۹:۳۰ شب،  بر روی آنتن شبکه ۲۴ ساعته Astro AWANI برده است.

این شو تلویزیونی با داشتن بخش های مصاحبه با افراد مشهور، اخبار محلی و اجراهای موسیقی، ساعت های دلپذیری را برای مخاطبینش، چه در استودیو و چه در خانه، به ارمغان می آورد. جای خالی چنین برنامه ای در تلویزیون مالزی بسیار مشهود بود و به نظر می رسد فردی مناسب تر از Harith برای این کار وجود نداشت.

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 + شانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!